Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
specjalność: Sieci teleinformatyczne i systemy mobilne

Sylabus przedmiotu Systemy mobilne i rozproszone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy mobilne i rozproszone
Specjalność Sieci teleinformatyczne i systemy mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka i programowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami programowania dla RIA

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programowanie z wykorzystaniem Java Servlet6
T-L-2Wykorzystanie WebSockets - strony klienta i serwera5
T-L-3Wykorzystanie AJAX - strony klienta i serwera5
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem GWT5
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem Vaadin5
T-L-6Testowanie komunikacji4
30
wykłady
T-W-1Projektowanie systemów RIA4
T-W-2Interfejs WebSocket3
T-W-3Technologia AJAX3
T-W-4Technologie serwerowe dla RIA z wykorzystaniem Java Servlet5
T-W-5Komunikacja z wykorzystaniem protokołu HTTP. Ewolucja protokołu HTTP.4
T-W-6Projektowanie aplikacji z wykorzystaniem komponentów3
T-W-7Projektowanie aplikacji z wykorzystaniem GWT i Vaadin5
T-W-8Analiza komunikacji2
T-W-9Zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych30
A-L-2Uczestnictwo z zajęciach30
60
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Uczestnictwo z zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_D03-STiSM_W01
Student zna podstawowe metody realizacji systemów RIA
TI_2A_W06T2A_W03, T2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_2A_D03-STiSM_U01
Student potrafi realizować proste zadania z systemów RIA
TI_2A_U04, TI_2A_U05, TI_2A_U10, TI_2A_U12T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_D03-STiSM_W01
Student zna podstawowe metody realizacji systemów RIA
2,0
3,0Student zna podstawowe metody realizacji systemów RIA
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_2A_D03-STiSM_U01
Student potrafi realizować proste zadania z systemów RIA
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania z systemów RIA
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matthew David, HTML5: Designing Rich Internet Applications, Focal Press, 2010
  2. Phil A Pearl, A Practical Guide to Developing Web 2.0 Rich Internet Applications: The Design and Construction of Single Page Application Web Sites, CreateSpace Independent Publishing Platform, 2013
  3. Paul J. Deitel, Harvey M. Deitel, AJAX, Rich Internet Applications, and Web Development for Programmers, Prentice Hall, 2008
  4. Vanessa Wang, Frank Salim, Peter Moskovits, The Definitive Guide to HTML5 WebSocket, Apress, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programowanie z wykorzystaniem Java Servlet6
T-L-2Wykorzystanie WebSockets - strony klienta i serwera5
T-L-3Wykorzystanie AJAX - strony klienta i serwera5
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem GWT5
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem Vaadin5
T-L-6Testowanie komunikacji4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie systemów RIA4
T-W-2Interfejs WebSocket3
T-W-3Technologia AJAX3
T-W-4Technologie serwerowe dla RIA z wykorzystaniem Java Servlet5
T-W-5Komunikacja z wykorzystaniem protokołu HTTP. Ewolucja protokołu HTTP.4
T-W-6Projektowanie aplikacji z wykorzystaniem komponentów3
T-W-7Projektowanie aplikacji z wykorzystaniem GWT i Vaadin5
T-W-8Analiza komunikacji2
T-W-9Zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych30
A-L-2Uczestnictwo z zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Uczestnictwo z zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_D03-STiSM_W01Student zna podstawowe metody realizacji systemów RIA
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_W06Ma ugruntowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu technologii szerokopasmowej transmisji danych, w tym światłowodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania dla RIA
Treści programoweT-W-1Projektowanie systemów RIA
T-W-2Interfejs WebSocket
T-W-3Technologia AJAX
T-W-4Technologie serwerowe dla RIA z wykorzystaniem Java Servlet
T-L-1Programowanie z wykorzystaniem Java Servlet
T-L-2Wykorzystanie WebSockets - strony klienta i serwera
T-L-3Wykorzystanie AJAX - strony klienta i serwera
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody realizacji systemów RIA
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_2A_D03-STiSM_U01Student potrafi realizować proste zadania z systemów RIA
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_2A_U04Potrafi zamodelować złożony system techniczny i dokonać symulacji jego działania, wykorzystując odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe.
TI_2A_U05Potrafi zaproponować odpowiednie algorytmy przetwarzania i ekstrakcji danych w zależności od możliwości ich transmisji w sieciach o ograniczonej przepływności.
TI_2A_U10Potrafi zaproponować system telerobotyczny uwzględniając interakcję robota z otoczeniem z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod transmisji danych.
TI_2A_U12Umie dokonać analizy i syntezy złożonych systemów teleinformatycznych, potrafi ocenić przydatność nowych rozwiązań w tych systemach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania dla RIA
Treści programoweT-W-1Projektowanie systemów RIA
T-W-2Interfejs WebSocket
T-W-3Technologia AJAX
T-W-4Technologie serwerowe dla RIA z wykorzystaniem Java Servlet
T-L-1Programowanie z wykorzystaniem Java Servlet
T-L-2Wykorzystanie WebSockets - strony klienta i serwera
T-L-3Wykorzystanie AJAX - strony klienta i serwera
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania z systemów RIA
3,5
4,0
4,5
5,0