Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie równoległe i rozproszone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie równoległe i rozproszone
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy operacyjne i architektura systemów komputerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami programowania równoległego i rozproszonego
C-2Zapoznanie studentów z systemami przetwarzania równoległego i rozproszonego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody szeregowania statycznego zadań w przetwarzaniu równoległym4
T-L-2Pomiar wydajności przetwarzania równoległego4
T-L-3Programowanie z wykorzystaniem MPI6
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem OpenMP8
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem GPGPU6
T-L-6Systemy redundantne2
30
wykłady
T-W-1Systemy przetwarzania równoległego i rozproszonego2
T-W-2Techniki synchronizacji1
T-W-3Metody szeregowania zadań w przetwarzaniu równoległym2
T-W-4Programowanie z wykorzystaniem MPI2
T-W-5Programowanie z wykorzystaniem OpenMP3
T-W-6Programowanie z wykorzystaniem GPGPU3
T-W-7Metody pomiaru wydajności przetwarzania równoległego1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych60
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Uczestnictwo z zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C33.1_W01
Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
TI_1A_W08, TI_1A_W09T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C33.1_U01
Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
TI_1A_U03, TI_1A_U06T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C33.1_W01
Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C33.1_U01
Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z.J. Czech, Wprowadzenie do obliczeń równoległych, PWN, 2013
  2. A. S. Tanenbaum, Rozproszone systemy operacyjne, PWN, 1997
  3. A. Karbowski, E Niewiadomska-Szynkiewicz, Obliczenia równoległe i rozproszone, OWPW, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Message Passing Interface Forum, MPI: A Message Passing Interface Standard, University of Tennessee, 2009
  2. J. Sanders, E.Kandrot, CUDA by Example, Addison-Wesley, 2011
  3. M.J. Quinn, Parallel Programming in C with MPI and OpenMP, McGraw Hill, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody szeregowania statycznego zadań w przetwarzaniu równoległym4
T-L-2Pomiar wydajności przetwarzania równoległego4
T-L-3Programowanie z wykorzystaniem MPI6
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem OpenMP8
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem GPGPU6
T-L-6Systemy redundantne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy przetwarzania równoległego i rozproszonego2
T-W-2Techniki synchronizacji1
T-W-3Metody szeregowania zadań w przetwarzaniu równoległym2
T-W-4Programowanie z wykorzystaniem MPI2
T-W-5Programowanie z wykorzystaniem OpenMP3
T-W-6Programowanie z wykorzystaniem GPGPU3
T-W-7Metody pomiaru wydajności przetwarzania równoległego1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych60
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Uczestnictwo z zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C33.1_W01Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C33.1_U01Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi: - dobrać sposób przesyłania, przetwarzania i gromadzenia informacji, - wykorzystać pozyskaną wiedzę do analizy i projektowania systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych.
TI_1A_U06Potrafi tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz programy realizujące usługi sieciowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0