Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki obliczeniowe i symulacyjne w elektronice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki obliczeniowe i symulacyjne w elektronice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych metod numerycznych. |
W-2 | Posiadanie wiedzy z zakresu Teorii Obwodów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności numerycznej analizy i syntezy układów elektronicznych. |
C-2 | Zapoznanie z programami komputerowymi do analizy układów elektronicznych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu dokumentowania i interpretacji wyników obliczeń i symulacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z działaniem i obsługą programu PSpice. | 3 |
T-L-2 | Analiza stałoprądowa układów. | 2 |
T-L-3 | Stany nieustalone w obwodach RLC. | 2 |
T-L-4 | Analiza czasowa ukladów elektronicznych. | 2 |
T-L-5 | Analiza częstotliwościowa układów elektronicznych. | 2 |
T-L-6 | Analiza wrażiwości i optymalizacja układów elektronicznych. | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowaie komputerowego wspomagania projektowania w praktyce inżynierskiej. Podstawowe etapy projektowania układu elektronicznego. Korzyści i ograniczenia z symulacji komputerowej. Oprogramowanie do symulacji układów elektronicznych. Dokumentacja inżynierska. | 2 |
T-W-2 | Proces modelowania i symulacji. Modele rzeczywistych elementów R, L, C, diody półprzewodnikowej, tranzystora bipolarnego, tranzystora polowego. Makromodel wzmacniacza operacyjnego. | 2 |
T-W-3 | Analiza stałoprądowa układów elektronicznych. | 2 |
T-W-4 | Analiza rozgałęzionych obwodów liniowych. Macierzowy opis struktury czwórnika. | 2 |
T-W-5 | Analiza częstotliwościowa układów i sygnałów elektrycznych. Szereg Fouriera. Przekształcenie Fouriera. | 2 |
T-W-6 | Analiza czasowa układów dynamicznych. Przekształcenie Laplace'a. Metoda zmiennych stanu. Stany nieustalone w obwodach RLC. | 3 |
T-W-7 | Analiza wrażliwości układów elektronicznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 6 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 6 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne poszerzanie wiedzy na podstawie literatury wskazanej przez prowadzącego. | 5 |
A-W-3 | Konsultecje z wykładowcą. | 3 |
A-W-4 | Rozwiązanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie. | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wyklad problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C08_W13 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych. | ET_1A_W13 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ET_1A_C08_W14 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania. | ET_1A_W14 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ET_1A_C08_W19 Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki. | ET_1A_W19 | T1A_W05 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ET_1A_C08_U03 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki. | ET_1A_U03 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1 | S-2 |
ET_1A_C08_U06 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych. | ET_1A_U06 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05 | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ET_1A_C08_U09 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych. | ET_1A_U09 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ET_1A_C08_U11 Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników. | ET_1A_U11 | T1A_U08, T1A_U09 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C08_W13 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych i analogowych układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C08_W14 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii obwodów elektrycznych oraz w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C08_W19 Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki. | 2,0 | |
3,0 | Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektroniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_1A_C08_U03 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizowanego zadania inżynierskiego oraz interpretować jego wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C08_U06 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C08_U09 Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji układów elektronicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ET_1A_C08_U11 Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje układów elektronicznych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dahlquist G. Bjőrck A., Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 1983
- A. Dobrowolski:, Pod maską Spice'a. Metody i algorytmy analizy układów elektronicznych., BTC, Warszawa, 2004
- Jan Ogrodzki, Komputerowa analiza układów elektronicznych, PWN, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Wojciech Lipiński, Obliczenia numeryczne w teorii sygnałów i obwodów elektrycznych, PPH ZAPOL, Szczecin, 2010
- Tyszer J., Symulacja komputerowa, WNT, Warszawa, 1981
- Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, PWN, Warszawa, 2008