Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Elektroakustyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektroakustyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o ruchu falowym nabyta w ramach przedmiotów związanych z fizyką
W-2Podstawowe umiejętności w zakresie analizy matematycznej i algebry.
W-3Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu metrologii elektrycznej
W-4Podstawowa wiedza o układach wzmacniających i generatorach
W-5Podstawowa wiedza i umięjętności analizy i przetwarzania sygnałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskami oraz sposobem ich opisu związanymi z rozchodzeniem się fal akustycznych w przestrzeni otwartej i zamkniętej.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizamami percepcji dźwięków przez człowieka oraz metodami audiometrycznymi.
C-3Ukształtowanie umiejętności operawania dźwiękiem za pośrednictwem środków akustyki wnętrz oraz systemów elektroakustycznych.
C-4Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania, parametrami przetworników elektroakustycznych oraz ukształtowanie umiejętności ich prawidłowego użytkowania i doboru.
C-5Zapoznanie studentów z analogowymi i cyfrowymi metodami przetwarzania dźwieku w systemach elektroakustycznych.
C-6Zapoznanie studentów z elementami współczesnej technologii realizacji nagrań dźwiękowych.
C-7Ukształtowanie umiejętności stosowania specjalistycznych metod pomiarowych oraz metod przetwarzania sygnału audio.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie właściwości akustycznych materiałów za pomocą rury Kundta2
T-L-2Pomiar czasu pogłosu.2
T-L-3Pomiary parametrów użytkowych mikrofonów, głośników i zestawów głośnikowych.2
T-L-4Progowa audiometria tonalna.2
T-L-5Budowa i konfiguracja systemu nagłośnieniowego. Analogowy stół mikserski.2
T-L-6Technologia nagrań lektorskich. Nieliniowa edycja dźwięku, korekcja, kompresja i mastering.2
T-L-7Stereofoniczne techniki mikrofonowe.2
T-L-8Zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Elektroakustyka na tle innych nauk pokrewnych. Rys historyczny rozwoju elektroakustyki jako nauki. Podstawowe zjawiska i pojęcia związane rozchodzeniem się fal akustycznych, dźwiękowych i z polem akustycznym. Skala decybelowa.2
T-W-2Słuch ludzki - budowa, rola poszczególnych elementów, zasada dyskryminacji głośności i częstotliwości, efekt maskowania, dwuuszne słyszenie przestrzenne. Audiometria.2
T-W-3Akustyka pomieszczeń. Czas pogłosu. Optymalizacja akustyki pomieszczeń pod kątem zastosowań. Projektowanie adaptacji akustycznej.2
T-W-4Klasyfikacja elektroakustycznych systemów operowania dźwiękiem. Elementy toru elektroakustycznego.1
T-W-5Mikrofony - klasyfikacja, budowa, zasada działania, parametry. Stereofoniczna technika mikrofonowa.2
T-W-6Głośniki dynamiczne i słuchawki, zestawy głośnikowe, zasady projektowania.1
T-W-7Mikser elektroakustyczny i procesory dźwiękowe.2
T-W-8Cyfrowe systemy rejestracji i przetwarzania dźwięku.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Przygotowanie i powtórzenie materiału do zaliczeń3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę.8
A-W-3Zaliczenie pisemne wykładu.1
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
A-W-5Rozwiązywanie przykładów rachunkowych zaleconych podczas wykładu4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kartkówki z treści wykładów
S-2Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C07_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych
ET_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2, C-5, C-6, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-8M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C07_U01
Potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio.
ET_1A_U10, ET_1A_U11, ET_1A_U24T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U07C-7, C-3T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-1M-3, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C07_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C07_U01
Potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alton Everest, Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Warszawa, 2010
  2. Andrzej Kulowski, Akustyka sal, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2011
  3. Andrzej Dobrucki, Przetworniki elektroakustyczne, WNT, Warszawa, 2007
  4. Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłaśniania i realizacji nagrań, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2003
  5. Rufin Makarewicz, Dźwięki i fale, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Żyszkowski, Podstawy elektroakustyki, WNT, Warszawa, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie właściwości akustycznych materiałów za pomocą rury Kundta2
T-L-2Pomiar czasu pogłosu.2
T-L-3Pomiary parametrów użytkowych mikrofonów, głośników i zestawów głośnikowych.2
T-L-4Progowa audiometria tonalna.2
T-L-5Budowa i konfiguracja systemu nagłośnieniowego. Analogowy stół mikserski.2
T-L-6Technologia nagrań lektorskich. Nieliniowa edycja dźwięku, korekcja, kompresja i mastering.2
T-L-7Stereofoniczne techniki mikrofonowe.2
T-L-8Zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elektroakustyka na tle innych nauk pokrewnych. Rys historyczny rozwoju elektroakustyki jako nauki. Podstawowe zjawiska i pojęcia związane rozchodzeniem się fal akustycznych, dźwiękowych i z polem akustycznym. Skala decybelowa.2
T-W-2Słuch ludzki - budowa, rola poszczególnych elementów, zasada dyskryminacji głośności i częstotliwości, efekt maskowania, dwuuszne słyszenie przestrzenne. Audiometria.2
T-W-3Akustyka pomieszczeń. Czas pogłosu. Optymalizacja akustyki pomieszczeń pod kątem zastosowań. Projektowanie adaptacji akustycznej.2
T-W-4Klasyfikacja elektroakustycznych systemów operowania dźwiękiem. Elementy toru elektroakustycznego.1
T-W-5Mikrofony - klasyfikacja, budowa, zasada działania, parametry. Stereofoniczna technika mikrofonowa.2
T-W-6Głośniki dynamiczne i słuchawki, zestawy głośnikowe, zasady projektowania.1
T-W-7Mikser elektroakustyczny i procesory dźwiękowe.2
T-W-8Cyfrowe systemy rejestracji i przetwarzania dźwięku.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-4Przygotowanie i powtórzenie materiału do zaliczeń3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe treści zaleconych przez wykładowcę.8
A-W-3Zaliczenie pisemne wykładu.1
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
A-W-5Rozwiązywanie przykładów rachunkowych zaleconych podczas wykładu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C07_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zjawiskami oraz sposobem ich opisu związanymi z rozchodzeniem się fal akustycznych w przestrzeni otwartej i zamkniętej.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizamami percepcji dźwięków przez człowieka oraz metodami audiometrycznymi.
C-5Zapoznanie studentów z analogowymi i cyfrowymi metodami przetwarzania dźwieku w systemach elektroakustycznych.
C-6Zapoznanie studentów z elementami współczesnej technologii realizacji nagrań dźwiękowych.
C-4Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania, parametrami przetworników elektroakustycznych oraz ukształtowanie umiejętności ich prawidłowego użytkowania i doboru.
Treści programoweT-W-3Akustyka pomieszczeń. Czas pogłosu. Optymalizacja akustyki pomieszczeń pod kątem zastosowań. Projektowanie adaptacji akustycznej.
T-W-4Klasyfikacja elektroakustycznych systemów operowania dźwiękiem. Elementy toru elektroakustycznego.
T-W-5Mikrofony - klasyfikacja, budowa, zasada działania, parametry. Stereofoniczna technika mikrofonowa.
T-W-7Mikser elektroakustyczny i procesory dźwiękowe.
T-W-6Głośniki dynamiczne i słuchawki, zestawy głośnikowe, zasady projektowania.
T-W-2Słuch ludzki - budowa, rola poszczególnych elementów, zasada dyskryminacji głośności i częstotliwości, efekt maskowania, dwuuszne słyszenie przestrzenne. Audiometria.
T-W-1Elektroakustyka na tle innych nauk pokrewnych. Rys historyczny rozwoju elektroakustyki jako nauki. Podstawowe zjawiska i pojęcia związane rozchodzeniem się fal akustycznych, dźwiękowych i z polem akustycznym. Skala decybelowa.
T-W-8Cyfrowe systemy rejestracji i przetwarzania dźwięku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kartkówki z treści wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany wstępne przed ćwiczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z polem akustycznym w przestrzeni otwartej i zamkniętej, zna podstawowe rodzaje przetworników elektroakustycznych, rozumie mechanizmy słyszenia przez człowieka, zna strukturę prostego systemu nagłośnieniowego i rozwiązania elektroniczne stosowane w jego elementach, orientuje się w możliwościach technologii nagrań dźwiękowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C07_U01Potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy elektroniczne i światłowodowe oraz systemy telekomunikacyjne.
ET_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulacje oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i optycznych, a także wyznaczać podstawowe parametry charakteryzujące elementy i układy elektroniczne oraz sieci telekomunikacyjne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski.
ET_1A_U24Potrafi ocenić przydatność standardowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji oraz wybierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności stosowania specjalistycznych metod pomiarowych oraz metod przetwarzania sygnału audio.
C-3Ukształtowanie umiejętności operawania dźwiękiem za pośrednictwem środków akustyki wnętrz oraz systemów elektroakustycznych.
Treści programoweT-L-4Progowa audiometria tonalna.
T-L-2Pomiar czasu pogłosu.
T-L-5Budowa i konfiguracja systemu nagłośnieniowego. Analogowy stół mikserski.
T-L-3Pomiary parametrów użytkowych mikrofonów, głośników i zestawów głośnikowych.
T-L-7Stereofoniczne techniki mikrofonowe.
T-L-6Technologia nagrań lektorskich. Nieliniowa edycja dźwięku, korekcja, kompresja i mastering.
T-L-1Badanie właściwości akustycznych materiałów za pomocą rury Kundta
Metody nauczaniaM-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu w postaci testu wyboru
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zmierzyć podstawowe parametry pola akustycznego, zmierzyć charakterystyki częstotliwościowe przetworników elektroakustycznych, zestawić i zestroić prosty system nagłośnieniowy, dokonać prostych nagrań audio i wykonać na nim proste operacje z zakresu przetwarzania sygnału audio.
3,5
4,0
4,5
5,0