Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Czajkowski <Andrzej.Czajkowski@zut.edu.pl>, Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie podstawowym
W-2Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym
W-3Znajomość podstaw techniki cyfrowej
W-4Znajomość podstaw metod numerycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiaru.
C-2Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych.
C-3Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-2Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody.2
T-L-3Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza.2
T-L-4Mostek Wheatstone'a.2
T-L-5Woltomierz cyfrowy.2
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.2
T-L-7Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu.2
T-L-8Odrabianie I serii ćwiczeń.2
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.2
T-L-10Pomiary impedancji.2
T-L-11Mostki prądu zmiennego.2
T-L-12Metoda podstawiania.2
T-L-13Mostek niezrównoważony.2
T-L-14Pomiary magnetyczne.2
T-L-15Odrabianie II serii ćwiczeń.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce.1
T-W-2Podstawowe metody pomiaru.2
T-W-3Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".6
T-W-4Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego.2
T-W-5Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-6Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe.2
T-W-7Przetwornik fazoczuly.1
T-W-8Pomiary rezystancji, impedancji i mocy.3
T-W-9Mostek niezrównoważony.1
T-W-10Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.4
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe.1
T-W-12Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma.2
T-W-13Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.1
T-W-14Systemy pomiarowe i interfejsy.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń.18
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B08_W15
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
ET_1A_W15T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B08_U10
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
ET_1A_U10, ET_1A_U12T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13C-2, C-3T-L-14, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-15M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B08_W15
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B08_U10
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0
3,0Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Technika pomiarowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Kubisa S., Podstawy metrologii, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
  3. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czajkowski A., Materiały do wykladów z metrologii, strona internetowa http://zm.zut.edu .pl, Szczecin, 2011
  2. Pr. zbiorowa, Materiały do laboratorium metrologiil, strona internetowa http://zm.zut.edu.pl, Szczecin, 2011
  3. Pr. zbiorowa, Materiały pomocnicze do laboratorium z metrologii elektrycznej i elektronicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-2Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody.2
T-L-3Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza.2
T-L-4Mostek Wheatstone'a.2
T-L-5Woltomierz cyfrowy.2
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.2
T-L-7Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu.2
T-L-8Odrabianie I serii ćwiczeń.2
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.2
T-L-10Pomiary impedancji.2
T-L-11Mostki prądu zmiennego.2
T-L-12Metoda podstawiania.2
T-L-13Mostek niezrównoważony.2
T-L-14Pomiary magnetyczne.2
T-L-15Odrabianie II serii ćwiczeń.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce.1
T-W-2Podstawowe metody pomiaru.2
T-W-3Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".6
T-W-4Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego.2
T-W-5Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-6Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe.2
T-W-7Przetwornik fazoczuly.1
T-W-8Pomiary rezystancji, impedancji i mocy.3
T-W-9Mostek niezrównoważony.1
T-W-10Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.4
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe.1
T-W-12Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma.2
T-W-13Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.1
T-W-14Systemy pomiarowe i interfejsy.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń.18
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B08_W15Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W15Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektroniczne oraz światłowodowe, zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników eksperymentu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiaru.
C-2Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych.
C-3Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania.
Treści programoweT-W-7Przetwornik fazoczuly.
T-W-11Przetworniki cyfrowo-analogowe.
T-W-5Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.
T-W-6Przetworniki napięć zmiennych na napięcie stałe (przetworniki AC/DC). Multimetry cyfrowe.
T-W-8Pomiary rezystancji, impedancji i mocy.
T-W-13Oscyloskopy analogowe i cyfrowe.
T-W-14Systemy pomiarowe i interfejsy.
T-W-10Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi (pomiary temperatury, pomiary tensometryczne, pomiary prędkości obrotowej i położenia kątowego) - przetworniki pomiarowe.
T-W-12Przetworniki analogowo-cyfrowe: z kompensacją wagową, bezpośredniego kodowania typu flash i delta-sigma.
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układ miar SI, wzorce.
T-W-2Podstawowe metody pomiaru.
T-W-3Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".
T-W-4Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu, przedziału czasu i przesunięcia fazowego.
T-W-9Mostek niezrównoważony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B08_U10Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy elektroniczne i światłowodowe oraz systemy telekomunikacyjne.
ET_1A_U12Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces testowania elementów, analogowych i cyfrowych układów elektronicznych oraz diagnostykę prostych systemów elektronicznych i sieci telekomunikacyjnych, a także – w przypadku wykrycia błędów – wskazać sposób ich wyeliminowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Student nabędzie podstawową wiedzę na temat metod pomiaru różnych wielkości, budowy i zasad dzialania podstawowych mierników elektrycznych.
C-3Student pozna metody analizy dokładności pomiaru i nabędzie umiejętności ich wykonywania.
Treści programoweT-L-14Pomiary magnetyczne.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-2Pomiary napięć i prądów z uwzględnieniem błędów metody.
T-L-3Pomiary rezystancji metodą woltomierza i amperomierza.
T-L-4Mostek Wheatstone'a.
T-L-5Woltomierz cyfrowy.
T-L-6Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.
T-L-7Cyfrowe przyrządy do pomiaru częstotliwości i czasu.
T-L-8Odrabianie I serii ćwiczeń.
T-L-9Metoda częściowej kompensacji.
T-L-10Pomiary impedancji.
T-L-11Mostki prądu zmiennego.
T-L-12Metoda podstawiania.
T-L-13Mostek niezrównoważony.
T-L-15Odrabianie II serii ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0