Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie modułu Matematyka
W-2Ukończenie modułu Fizyka 1 i 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
C-3Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym.
C-4Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.3
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane3
T-A-3Kolokwium I1
T-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym3
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.3
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.1
T-A-7Kolokwium II1
15
wykłady
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.2
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.2
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.2
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.2
T-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.2
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.2
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.2
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.2
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.2
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.2
T-W-11Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych.2
T-W-12Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator.2
T-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.2
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.2
T-W-15Podsumowanie w postaci analizy różnych układów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach obliczeniowych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań35
A-A-3Analiza zadań z kolokwium10
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Utrwalanie wiadomości uzyskanych na wykładzie40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
M-3Projekt - wykorzystanie programów narzędziowych (SPICE i Mathcad) do rozwiązywania i projektowania obwodów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
S-3Ocena formująca: Projekt - wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W13, AR_1A_W25T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3, C-4, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-15, T-W-9, T-A-3, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C06_U01
Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
AR_1A_U04, AR_1A_U26T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-3, C-4, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C06_U01
Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1999
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2009
  3. Konstanty Gawrylczyk, Strony www kmg.zut.edu.pl, ZUT, Szczecin, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.3
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane3
T-A-3Kolokwium I1
T-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym3
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.3
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.1
T-A-7Kolokwium II1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.2
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.2
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.2
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.2
T-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.2
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.2
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.2
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.2
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.2
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.2
T-W-11Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych.2
T-W-12Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator.2
T-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.2
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.2
T-W-15Podsumowanie w postaci analizy różnych układów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach obliczeniowych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań35
A-A-3Analiza zadań z kolokwium10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Utrwalanie wiadomości uzyskanych na wykładzie40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C06_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W13Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami kierunków studiów powiązanych z kierunkiem Automatyka i Robotyka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem
C-3Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym.
C-4Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów.
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
Treści programoweT-W-5Prądy sinusoidalnie zmienne. Wielkości opisujące. Zachowanie się elementów R,L,C.
T-W-1Obwód elektryczny. Opis topologii obwodu. Węzły, oczka, strzałkowanie prądów i napięć.
T-W-3Zasada superpozycji, wzajemności, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów.
T-W-4Metody analizy obwodów. Metoda oczkowa i węzłowa.
T-W-2Bierne i aktywne elementy obwodów. Prawa Kirchhoffa. Dopasowanie energetyczne.
T-W-6Gałąź szeregowa RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Definicje mocy. Wykresy trójkątowe.
T-W-13Stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy pobudzeniu prostokątnym oraz sinusoidalnie zmiennym.
T-W-7Wprowadzenie do metody symbolicznej. Zapis symboliczny prądów, napięć, impedancji, admitancji.
T-W-8Moce przy zapisie symbolicznym. Wykresy wskazowe impedancji, napięć i prądów, oraz mocy.
T-W-14Obwody trójfazowe. Skojarzenie obwodu w trójkąt i w gwiazdę. Wyznaczanie prądów odbiornika. Wykresy wskazowe. Pomiar mocy w układach trójfazowych.
T-W-12Cewka na rdzeniu stalowym. Transformator. Modele zastępcze i wykresy wskazowe przy różnych rodzajach obciążenia. Autotransformator.
T-W-11Obwody magnetyczne sprzężone. Modele zastępcze indukcyjności wzajemnych.
T-W-10Rezonans szeregowy i parametry opisujące go. Przykłady prostych obwodów rezonansowych.
T-W-15Podsumowanie w postaci analizy różnych układów.
T-W-9Źródła rzeczywiste przy prądzie zmiennym. Dopasowanie energetyczne przy prądach sinusoidalnie zmiennych. Spadek i strata napięcia. Sprawność energetyczna. Projektowanie torów przesyłowych.
T-A-3Kolokwium I
T-A-7Kolokwium II
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
M-3Projekt - wykorzystanie programów narzędziowych (SPICE i Mathcad) do rozwiązywania i projektowania obwodów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
S-3Ocena formująca: Projekt - wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C06_U01Potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi: - dobrać napęd elektryczny do realizacji typowych zadań sterowania ruchem, - zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania oraz sporządzić jego dokumentację techniczną wykorzystując do tego celu odpowiednie narzędzia informatyczne.
AR_1A_U26Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym.
C-4Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów.
C-2Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania.
Treści programoweT-A-4Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym
T-A-5Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych.
T-A-2Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane
T-A-1Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt.
T-A-6Wyznaczanie mocy w układach prądu przemiennego przy uzyciu metody symbolicznej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów
M-3Projekt - wykorzystanie programów narzędziowych (SPICE i Mathcad) do rozwiązywania i projektowania obwodów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie dwóch kolokwiów pisemnych
S-3Ocena formująca: Projekt - wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną prostego układu sterowania.
3,5
4,0
4,5
5,0