Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu prawa pracy i kultury organizacyjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim2
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy1
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne1
T-K-4Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia.2
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe2
T-K-6Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych2
10
wykłady
T-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej2
T-W-2Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego2
T-W-3Kapitał ludzki, postęp techniczny = wzrost gospodarczy2
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona2
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich1
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.2
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.2
T-W-8Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach10
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury10
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowania do wykladow5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/7_W01
Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
Z_1A_W01, Z_1A_W05S1A_W01, S1A_W04C-1T-W-8, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2
Z_1A_D4/7_W02
Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, ochrony zdrowia
Z_1A_W03, Z_1A_W13S1A_W02, S1A_W03, S1A_W08C-1T-K-6, T-K-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/7_U01
Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem perasonalnym. Zna programy operacyjne związane z apitałem ludzim. Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
Z_1A_U04, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U11S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09C-1T-K-5, T-K-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/7_K01
Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
Z_1A_K02, Z_1A_K06, Z_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07C-1T-K-3, T-K-1, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/7_W01
Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy dotyczący kapitału ludzkiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D4/7_W02
Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, ochrony zdrowia
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/7_U01
Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem perasonalnym. Zna programy operacyjne związane z apitałem ludzim. Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/7_K01
Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Domański R, Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa, 1993
  2. Kożuch B., Inwestowanie w kapitał ludzki a rozwój gospodarczy, Sesja IV, Przedsiębiorczość i konkurencyjność, Zeszyt 12, Warszawa, 1998
  3. Sajkiewicz A., Zasoby ludzkie w firmie, Warsztaty menedżerskie, Warszawa, 2008
  4. Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Wyszkowska Z., Kapitał ludzki jako czynnik warunkujący jakość funkcjonowania urzędu gminy, Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
  2. Komisja Nauk Rolniczych i Leśnych, Kapitał ludzki a rozwój obszarów wiejskich, Acta agraria et silvestria, seies Agraria, PAN Oddział Krakowie, Kraków, 2003

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim2
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy1
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne1
T-K-4Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia.2
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe2
T-K-6Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej2
T-W-2Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego2
T-W-3Kapitał ludzki, postęp techniczny = wzrost gospodarczy2
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona2
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich1
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.2
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.2
T-W-8Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój.2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach10
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowania do wykladow5
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D4/7_W01Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-W-8Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój.
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy dotyczący kapitału ludzkiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D4/7_W02Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, ochrony zdrowia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-6Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D4/7_U01Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem perasonalnym. Zna programy operacyjne związane z apitałem ludzim. Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U11posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.
T-W-8Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój.
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D4/7_K01Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Z_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich
T-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie przez studentów referatów i ich prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena formująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena prac opisowych z badania ankietowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0