Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Wizualizacja danych statystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wizualizacja danych statystycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki, statystyki opisowej i ekonometrii z zakresu szkoły wyższej, ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagania w zakresie umiejętości: student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Znaczenie informacji w organizacjach gospodarczych. Wizualizacja danych jako medium w procesie komunikacji. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierajacego elementy graficzne.4
T-P-2Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej.4
T-P-3Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.4
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np.. Tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.4
T-P-5Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.4
T-P-6Praktyczne przykłady wykorzystania technik wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji.4
T-P-7Analiza, ocena i daignoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Studia literaturowe.10
A-P-3Przygotowanie projektu.18
A-P-4Zaprezentowanie projektu.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O4/1_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych.
Z_1A_W01, Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06C-1T-P-1, T-P-6M-1S-1
Z_1A_O4/1_W02
Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W07S1A_W01, S1A_W06C-2, C-1T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O12_U02
Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U09C-2, C-3, C-4M-1S-1
Z_1A_O4/1_U01
Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U12, Z_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09C-2, C-1T-P-3, T-P-1, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O4/1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej.
Z_1A_K02, Z_1A_K05, Z_1A_K06, Z_1A_K09, Z_1A_K01, Z_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-1T-P-3, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O4/1_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych.
2,0nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,5posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
5,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
Z_1A_O4/1_W02
Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
2,0nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować w badaniach społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O12_U02
Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
2,0nie potrafi prowadzić analiz, oceniać i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
3,0potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny wyników
3,5potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,0potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,5potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny oraz wstepnej diagnozy uzyskanych wyników
5,0potrafi prowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
Z_1A_O4/1_U01
Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
2,0nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,5potrafi samodzielnie wykorzystać większość technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
5,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiednie do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O4/1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej.
2,0student nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej
3,0student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy przy niewielkiej pomocy nauczyciela
4,0student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny i zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Altkorn J., Wizualizacja firmy, Instytut Marketingu, Kraków, 1999
  2. Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
  3. Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, MIKON, Warszawa, 2004
  3. Miszczak W., Statystyczne metody analizy danych. Materiały do ćwiczeń, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 1999
  4. Rószkiewicz M., Zarys metod statystyki wielowymiarowej z wykorzystaniem programów komputerowych STATGRAPHICS wersja 6 oraz SPSS wersja 5, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1998
  5. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, SoftStat Polska, Kraków, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Znaczenie informacji w organizacjach gospodarczych. Wizualizacja danych jako medium w procesie komunikacji. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierajacego elementy graficzne.4
T-P-2Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej.4
T-P-3Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.4
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np.. Tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.4
T-P-5Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.4
T-P-6Praktyczne przykłady wykorzystania technik wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji.4
T-P-7Analiza, ocena i daignoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Studia literaturowe.10
A-P-3Przygotowanie projektu.18
A-P-4Zaprezentowanie projektu.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O4/1_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-P-1Znaczenie informacji w organizacjach gospodarczych. Wizualizacja danych jako medium w procesie komunikacji. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierajacego elementy graficzne.
T-P-6Praktyczne przykłady wykorzystania technik wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,5posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
5,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O4/1_W02Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-P-3Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np.. Tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-2Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować w badaniach społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O12_U02Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prowadzić analiz, oceniać i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
3,0potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny wyników
3,5potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,0potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,5potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny oraz wstepnej diagnozy uzyskanych wyników
5,0potrafi prowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O4/1_U01Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U12potrafi określić oczekiwania rynku
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-P-3Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-1Znaczenie informacji w organizacjach gospodarczych. Wizualizacja danych jako medium w procesie komunikacji. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierajacego elementy graficzne.
T-P-7Analiza, ocena i daignoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np.. Tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-6Praktyczne przykłady wykorzystania technik wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji.
T-P-2Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,5potrafi samodzielnie wykorzystać większość technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
5,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiednie do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O4/1_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Z_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Z_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-P-3Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-7Analiza, ocena i daignoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np.. Tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-2Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej
3,0student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy przy niewielkiej pomocy nauczyciela
4,0student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny i zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie rynku i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrazebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych