Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
C-3Ukształtowanie umiejętności planowania elementów zakresu projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zakres projektu5
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów2
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie2
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów4
T-L-5Kontrola planu projektu2
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.4
T-W-2Zakres i działania w ramach projektu2
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.2
T-W-4Diagram sieci projektu2
T-W-5Monitorowanie i zakończenie projektu2
T-W-6Organizacja zespołu projektowego2
T-W-7Zarządzanie portfelem projektów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i prezentacja opracowanego projektu15
A-L-2Opracowanie dokumentacji projektu i przygotowanie prezentacji44
A-L-3Dyskusja na temat przygotowanej dokumentacji projektu1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Metody programowane z użyciem komputera
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z przygotowywanych dokumentów w projektach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie testu, pytań problemowych i zadań
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu
S-4Ocena podsumowująca: Dyskusja na temat przygotowanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nazywa i charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami
Z_1A_W04, Z_1A_W11, Z_1A_W15S1A_W03, S1A_W07, S1A_W11C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Z_1A_U06, Z_1A_U03, Z_1A_U08S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09C-3, C-2T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-5S-3, S-1
Z_1A_C11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U15S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-5S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Z_1A_K05, Z_1A_K06S1A_K05, S1A_K07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3, M-5S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nazywa i charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami
2,0
3,0Student rozróżnia etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wysocki R.K., Efektywne zarzadzanie projektami, Helion, Gliwice, 2013
  2. Pawlak M., Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  3. Trocki M., Grusza B., Ogonek K., Zarządzanie projektami, PWE, Warszawa, 2003
  4. Mingus N., Zarządzanie projektami, Helion, Gliwice, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brandenburg H., Zarządzanie projektami, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice, 2003
  2. Kerzner H., Zarządzanie projektami. Studium przypadków, Helion, Gliwice, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zakres projektu5
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów2
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie2
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów4
T-L-5Kontrola planu projektu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.4
T-W-2Zakres i działania w ramach projektu2
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.2
T-W-4Diagram sieci projektu2
T-W-5Monitorowanie i zakończenie projektu2
T-W-6Organizacja zespołu projektowego2
T-W-7Zarządzanie portfelem projektów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i prezentacja opracowanego projektu15
A-L-2Opracowanie dokumentacji projektu i przygotowanie prezentacji44
A-L-3Dyskusja na temat przygotowanej dokumentacji projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nazywa i charakteryzuje etapy procesu zarządzania projektami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W15zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty, zasad i etapów zarządzania projektem
Treści programoweT-W-2Zakres i działania w ramach projektu
T-W-1Zarządzanie projektami - zasady, cykl realizacji projektów. Definicja, parametry, zakres i rodzaje projektów.
T-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.
T-W-6Organizacja zespołu projektowego
T-W-4Diagram sieci projektu
T-W-5Monitorowanie i zakończenie projektu
T-W-7Zarządzanie portfelem projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin z treści programowych w formie testu, pytań problemowych i zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia etapy procesu zarządzania projektami oraz potrafi przypisać efekty poszczególnych jego etapów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi nakreślić zakres projektu oraz opracować strukturę podziału pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08potrafi zarządzać projektami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności planowania elementów zakresu projektu
C-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-W-3Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu.
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie
T-L-5Kontrola planu projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu
S-1Ocena formująca: Oceny z przygotowywanych dokumentów w projektach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy statut projektu i strukturę podziału pracy w projekcie w oparciu o wybrane kryteria testowania kompletności struktury podziału pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C11_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student prognozuje czas trwania, ilość zasobów i koszty projektu oraz interpretuje diagram sieci projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U08potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-L-1Zakres projektu
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów
T-L-5Kontrola planu projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Metody programowane z użyciem komputera
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu
S-4Ocena podsumowująca: Dyskusja na temat przygotowanego projektu
S-1Ocena formująca: Oceny z przygotowywanych dokumentów w projektach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prognozuje czas trwania działania w projekcie przy ograniczonych zasobach; ilość zasobów oraz poziom kosztów. Student tworzy diagram sieci projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę we wdrażaniu pomysłów usprawniajacych działalność organizacji oraz w życiu osobistym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia podstawowej dokumentacji wymaganej w zarządzaniu projektami
Treści programoweT-L-1Zakres projektu
T-L-2Szacowanie czasu trwania projektu i ilości wymaganych zasobów
T-L-3Prognozowanie kosztów w projekcie
T-L-4Tworzenie diagramu sieci projektu i poziomowanie zasobów
T-L-5Kontrola planu projektu
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanego projektu
S-1Ocena formująca: Oceny z przygotowywanych dokumentów w projektach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i proponuje możliwości wprowadzenia zamian usprawniających w projekcie
3,5
4,0
4,5
5,0