Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Etyka pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka pracy | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień z zakresu: zarządzania kapitałem ludzkim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i założeń etyki personalistycznej, |
C-2 | znał źródła i sposoby tworzenia wartości moralnych, |
C-3 | umiał identyfikować podstawowe dylematy etyczne i przedstawiać możliwości ich rozwiązań, |
C-4 | potrafił wskazać podstawowe elementy kodeksu postępowania opartego na zasadzie sprawiedliwości społecznej i postaw etycznych, |
C-5 | świadomy istnienia modelu zachowania zgodnego z zasadami etyki pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Relacje etyki do moralności (czym jast etyka?-kwestie definicyjne)-analiza casualistyczna i ustalenie "nacobezu" | 5 |
T-A-2 | Podstawowe elementy systemu etycznego (założenia etyki personalistycznej)-analiza przypadków. | 5 |
T-A-3 | Zasada sprawiedliwości społecznej (prawa człowieka)-referaty tematyczne. | 5 |
T-A-4 | Narzędzia wplywania i oddziaływania na postawy etyczne ludzi w organizacji-dyskusja panelowa. | 5 |
T-A-5 | Kodeks etyczny (sytuacjie problematyczne etycznie). | 4 |
T-A-6 | Formalizm etyczny-przypadki do analizy. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 18 |
A-A-2 | Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie do części praktycznej audytoriów tj. dyskusji panelowej,metody przypadków, -opracowanie prac tematycznych dotyczących realizowanego przedmiotu, -udział w konsultacjach i przygotowanie do zaliczenia | 72 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe o charakterze aktywizujacym- wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, dyskusja panelowa, schemat Ischigawy, akwarium, metoda sytuacyjna,gra dydaktyczna "przeszczep", pogadanka sokratyczna. |
M-2 | Metody praktyczne-rozwiazanie zadań wskazanych przez prowadzącego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wyrażenie aprobaty lub dezaprobaty dla działań indywidualnych lub grupowych studenta tj. jakości, stopnia samodzielności i zaangażowania w pracę w celu wskazania ewentualnych niedociągnięć z podaniem sposobów na ich wyeliminowanie - zastosowanie ustaleń z "nacobezu" |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania i sposobu prezentacji projektu indywidualnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/9_W01 Ma ogólną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i założeń etyki personalistycznej. | Z_1A_W06 | S1A_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_D11/9_W02 Zna pojęcia:zasad sprawiedliwości społecznej, postaw etycznych ludzi w organizacji, źródła i sposoby tworzenia wartości moralnych. | Z_1A_W05, Z_1A_W06 | S1A_W04, S1A_W05 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/9_U01 Potrafi wskazać podstawowe elementy kodeksu etycznego oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w trakcie zarządzania zasobami ludzkimi. | Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U09 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3, C-4 | T-A-5, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/9_K01 Świadomy istnienia modelu zachowania zgodnego z zasadami etyki pracy. | Z_1A_K04, Z_1A_K08 | S1A_K04 | C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/9_W01 Ma ogólną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i założeń etyki personalistycznej. | 2,0 | Nie ma elementarnej wiedzy z zakresu podstawowych pojęć i założeń etyki personalistycznej. |
3,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunki do wiedzy srednio zainteresowany (częściowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunki do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna. | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudności. | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy , odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_D11/9_W02 Zna pojęcia:zasad sprawiedliwości społecznej, postaw etycznych ludzi w organizacji, źródła i sposoby tworzenia wartości moralnych. | 2,0 | Nie zna zasad sprawiedliwości społecznej, postaw etycznych ludzi w organizacji, źródeł i sposobów tworzenia wartości moralnych. |
3,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunki do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna. | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy , jakość wypowiedzi naogół poprawna. | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudności. | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/9_U01 Potrafi wskazać podstawowe elementy kodeksu etycznego oraz identyfikować podstawowe dylematy etyczne mogące pojawiać się w trakcie zarządzania zasobami ludzkimi. | 2,0 | Nie potrafi wskazać podstawowych elementów skladających się na kodeks etyczny. Nie umie identyfikować elementarnych dylematow etycznych pojawiajacych się w sytuacjach dydaktycznych zaaranzowanych przez nauczyciela. |
3,0 | Potrafi wskazać podstawowe elementy kodeksu etycznego. Identyfikuje (z wydatną pomocą nauczyciela) elementarne dylematy etyczne pojawiające się w sytuacjach dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. | |
3,5 | Potrafi wskazać podstawowe elementy kodeksu etycznego. Identyfikuje (z pomocą nauczyciela) elementarne dylematy etyczne pojawiające się w sytuacjach dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. | |
4,0 | Potrafi wskazać podstawowe elementy kodeksu etycznego. Identyfikuje (samodzielnie) elementarne dylematy etyczne pojawiające się w sytuacjach dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie wskazać elementy kodeksu etycznego. Identyfikuje (samodzielnie) elementarne dylematy etyczne pojawiające się w sytuacjach dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje dylematy etyczne pojawiające się w sytuacjach dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/9_K01 Świadomy istnienia modelu zachowania zgodnego z zasadami etyki pracy. | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych prezentujac poglądy i opinie świadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego. |
3,0 | Prezentuje poglady i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną. Stadium konwencjonalne rozwoju moralnego- pierwsza podfaza. | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad etyki personalistycznej. Stadium konwencjonalne rozwoju moralnego- druga podfaza. | |
4,0 | Prezentuje poglądy i opinie charakstyczne dla stadium postokwencjonalnego rozwoju moralnego. Faza społeczno- kontraktowa. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjonalnego rozwoju moralnego. Faza pryncypiów moralnych. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie charakterystyczne dla osób kierujacych sie w swoim postepowaniu pryncypiami moralnymi |
Literatura podstawowa
- Gasparski W., Wykłady z etyki biznesu, WSziPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa, 2001
- Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001
- Sternberg E., Czysty biznes. Etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Aronson E., Człowiek-istota społeczna, PWN, Warszawa, 1987
- MacIntyre A., Krótka historia etyki, PWN, Warszawa, 2000