Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Socjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
C-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.4
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu.4
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.3
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.3
T-W-5Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste.5
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.8
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.12
A-W-3Przygotowanie badania i raportu badawczego.12
A-W-4Przygotowanie z lektury na wykład konwersatoryjny.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A9_W01
Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie omówić zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
Z_1A_W02, Z_1A_W05, Z_1A_W06S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A9_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
Z_1A_U04, Z_1A_U01S1A_U01, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08C-3, C-1T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-3S-2, S-3
Z_1A_A9_U02
Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania.
Z_1A_U07, Z_1A_U01, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U18S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A9_K01
Posiada kompetencje w zakresie organizacji pracy własnej i zespołu pozwalające na realizację projektu badawczego w małym zespole badawczym. Potrafi wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt.
Z_1A_K02, Z_1A_K04, Z_1A_K09, Z_1A_K10, Z_1A_K08, Z_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A9_W01
Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie omówić zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych. Zna metody i techniki badań socjologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A9_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
Z_1A_A9_U02
Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania.
2,0Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw.
3,0Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi, w tym w sferze ekonomicznej. Potrafi wymienić podstawowe techniki i metody badawcze, ma problem z ich poprawnym stosowaniem.
3,5Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych działalnością człowieka i dokonać prognozy dalszego ich przebiegu. Potrafi na ogół poprawnie zastosować techniki i metody socjologiczne.
4,0W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy a także poprawnie zastosować metody i techniki.
4,5W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy. Dzięki zastosowanym narzędziom jest wstanie sformułować elementarną ocenę dotyczącą możliwego przebiegu wydarzeń.
5,0W oparciu o całościową wiedzę odnoszącą się do zjawisk i procesów warunkujących fakty społeczne i ekonomiczne a także zastosowaniu dobrze dobranych metod i technik umie w sposób wyczerpujący sformułować właściwą dla danej sytuacji ocenę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A9_K01
Posiada kompetencje w zakresie organizacji pracy własnej i zespołu pozwalające na realizację projektu badawczego w małym zespole badawczym. Potrafi wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt.
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna zasad organizacji pracy zespołu. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu.
3,0Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania zespołu zadaniowego. Wymienia priorytety i określa zadania, ale miernie nimi zarządza.
3,5Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi osiągnąć poprawny, choć z usterkami efekt pracy zespołowej.
4,0Jest świadomy priorytetów, poprawnie sporządza raport, poprawnie prowadzi proces badawczy i współpracę w grupie.
4,5Zna metody i techniki funkcjonowania zespołu zadaniowego. Jest świadomy wagi współpracy i niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwie pojętej rywalizacji. Potrafi współpracować i osiągać dobre efekty.
5,0Efekty pracy zespołowej są na wysokim poziomie. Podział priorytetów, zadań i obowiązków, systematyczność pracy i rozwiązanie problemów wskazuje na umiejętne łączenie wiedzy i praktyki.

Literatura podstawowa

  1. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010
  2. Goodman N., Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 1997
  3. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008
  2. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków, 2002
  3. Babbie E., Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.4
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu.4
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.3
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.3
T-W-5Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste.5
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.8
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.12
A-W-3Przygotowanie badania i raportu badawczego.12
A-W-4Przygotowanie z lektury na wykład konwersatoryjny.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A9_W01Definiuje i posługuje się pojęciami z zakresu socjologii. Zna i umie omówić zagadnienia stanowiące treści programowe z zakresu przedmiotu socjologia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych. Zna metody i techniki badań socjologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A9_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.
C-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
Treści programoweT-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań socjologii. Praktyczne zastosowanie socjologii.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwesatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A9_U02Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. Potrafi sporządzić raport z obejmującymi zarówno opis procesu jak i wyników badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U07potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U14potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U15potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U18posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii i zarządzania, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.
C-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających podania definicji i przykładu.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw.
3,0Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi, w tym w sferze ekonomicznej. Potrafi wymienić podstawowe techniki i metody badawcze, ma problem z ich poprawnym stosowaniem.
3,5Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych działalnością człowieka i dokonać prognozy dalszego ich przebiegu. Potrafi na ogół poprawnie zastosować techniki i metody socjologiczne.
4,0W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy a także poprawnie zastosować metody i techniki.
4,5W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy. Dzięki zastosowanym narzędziom jest wstanie sformułować elementarną ocenę dotyczącą możliwego przebiegu wydarzeń.
5,0W oparciu o całościową wiedzę odnoszącą się do zjawisk i procesów warunkujących fakty społeczne i ekonomiczne a także zastosowaniu dobrze dobranych metod i technik umie w sposób wyczerpujący sformułować właściwą dla danej sytuacji ocenę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A9_K01Posiada kompetencje w zakresie organizacji pracy własnej i zespołu pozwalające na realizację projektu badawczego w małym zespole badawczym. Potrafi wyznaczać cele, dzielić zadania i realizować projekt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Z_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Z_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Z_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzglednieniem zasad etycznych
Z_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę procesów i zjawisk społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego socjologii.
C-1Uzyskanie wiedzy z podstaw socjologii, w szczególności w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-6Wybrane elementy z metodologii socjologii: struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych, praktyczne prowadzenie projektu badawczego.
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. Cechy osobowości a dobór zawodu.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-5Grupy społeczne - wybrane aspekty dynamiki. Organizacja formalna i nieformalna w przedsiębiorstwie. Relacje zawodowe i osobiste.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwesatoryjny.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność merytoryczna - np. w formie odpowiedzi na zadawane na wykładach lub konsultacjach pytania oraz aktywności w trakcie wykładu konwersatoryjnego.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna zasad organizacji pracy zespołu. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu.
3,0Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania zespołu zadaniowego. Wymienia priorytety i określa zadania, ale miernie nimi zarządza.
3,5Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi osiągnąć poprawny, choć z usterkami efekt pracy zespołowej.
4,0Jest świadomy priorytetów, poprawnie sporządza raport, poprawnie prowadzi proces badawczy i współpracę w grupie.
4,5Zna metody i techniki funkcjonowania zespołu zadaniowego. Jest świadomy wagi współpracy i niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwie pojętej rywalizacji. Potrafi współpracować i osiągać dobre efekty.
5,0Efekty pracy zespołowej są na wysokim poziomie. Podział priorytetów, zadań i obowiązków, systematyczność pracy i rozwiązanie problemów wskazuje na umiejętne łączenie wiedzy i praktyki.