Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy turystyki i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy turystyki i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.3
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.4
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).4
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).4
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.8
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny2
25
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.2
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.3
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).3
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.2
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.3
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.3
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studia literatury przedmiotu25
A-A-3Przygotowanie do prezentacji20
A-A-4Przygotowanie projektu20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studia literatury przedmiotu19
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Kolokwium2
A-W-5Przygotowanie prezentacji14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C1_W01
Potrafi charakteryzować pojęcia związane z podstawami turystyki i rekreacji
TiR_1A_W11, TiR_1A_W01, TiR_1A_W02, TiR_1A_W04, TiR_1A_W08P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W08, S1A_W11C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C1_U01
Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
TiR_1A_U09, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U05, TiR_1A_U06P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1
TiR_1A_C1_U02
Student powinien umiec dostosować poznane rozwiazania z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.
TiR_1A_U09, TiR_1A_U01, TiR_1A_U04, TiR_1A_U05P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U01, S1A_U04, S1A_U05C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C1_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania turystyki irekreacji
TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K06, TiR_1A_K07, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K06, S1A_K07C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C1_W01
Potrafi charakteryzować pojęcia związane z podstawami turystyki i rekreacji
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C1_U01
Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
TiR_1A_C1_U02
Student powinien umiec dostosować poznane rozwiazania z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C1_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania turystyki irekreacji
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. L. Wojtasik, R.D. Tauber:, Nowoczesna turystyka i rekreacja, WSE, Warszawa, 2007
  2. Łazarek M, Łazarek R.:, Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2002
  3. Panasiuk A, Ekonomiczne problemy turystyki, US, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Łobożewicz, Bieńczyk, Podstawy turystyki, WSK, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.3
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.4
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).4
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).4
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.8
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.2
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.3
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).3
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.2
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.3
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.3
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studia literatury przedmiotu25
A-A-3Przygotowanie do prezentacji20
A-A-4Przygotowanie projektu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studia literatury przedmiotu19
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Kolokwium2
A-W-5Przygotowanie prezentacji14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_W01Potrafi charakteryzować pojęcia związane z podstawami turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W04Ma podstawową wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_U01Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_U02Student powinien umiec dostosować poznane rozwiazania z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U09potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_K01Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania turystyki irekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne