Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Geografia turystyczna Polski:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geografia turystyczna Polski
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości o środowisku przyrodniczym
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Poznanie podstawowych wiadomości i pojęć z zakresu geografii turystyki
C-2C2 Ocena walorów turystycznych regionów turystycznych Polski
C-3C3 Metody opracowywania danych i prezentacji uzyskanych wyników
C-4C4 Zapoznanie się ze szczególnymi formami ochrony obiektów atrakcyjnych turystycznie
C-5C5 Metody waloryzacji przestrzeni agroturystycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Regiony turystyczne w pasie nadmorskim.2
T-K-2Regiony turystyczne pasa pojezierza. Walory turystyczne Pojezierza Mazurskiego, Pomorskiego i Wielkopolskiego.2
T-K-3Regiony turystyczne pasa nizin. Walory turystyczne Niziny Śląskiej, Wielkopolskiej, Mazowieckiej, Podlaskiej i Polesia Lubelskiego.2
T-K-4Regiony turystyczne pasa wyżyn. Walory turystyczne Wyżyny Śląskiej, Krakowsko-Częstochowskiej, Małopolskiej, Lubelskiej i Roztocza.2
T-K-5Regiony turystyczne pasa kotlin. Walory turystyczne Kotliny Oświęcimskiej i Sandomierskiej.2
T-K-6Regiony turystyczne pasa gór. Walory turystyczne Gór Świętokrzyskich i Sudetów.2
T-K-7Walory turystyczne pasa gór. Regiony turystyczne Karpat.2
T-K-8Turystyka uzdrowiskowa w Polsce.2
T-K-9Obszary chronione jako elementy atrakcyjności turystycznej (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, obszary krajobrazu chronionego).2
T-K-10Waloryzacja przestrzeni agroturystycznej Polski2
20
wykłady
T-W-1Zakres badawczy geografii turystycznej. Atrakcyjność turystyczna.2
T-W-2Systematyka walorów turystycznych. Walory przyrodnicze, antropogeniczne, specjalistyczne w Polsce.2
T-W-3Lista Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego UNESCO – obiekty przyrodnicze i kulturowe w Polsce.2
T-W-4Regionalizacja turystyczna w Polsce. Kryteria, uwarunkowania, podział. Walory turystyczne głównych regionów Polski.2
T-W-5Turystyka w Polsce. Ruch turystyczny. Uwarunkowania ruchu turystycznego, perspektywy rozwoju.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach20
A-K-2Przygotowanie do zajęć (zebranie materiałów źródłowych o regionie, przygotowanie prezentacji multimedialnej)25
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-4Udział w konsultacjach5
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Studiowanie literatury.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M1 Wykład informacyjny i problemowy
M-2M2 Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-3M3 Metody eksponujące (atlasy, mapy)
M-4M4 Metody praktyczne (pokaz, graficzne opracowanie waloryzacji przestrzennej)
M-5M5 Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F - ocena części praktycznej zajęć konwersatoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: P – ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: P – test pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C2_W01
Ma podstawową wiedzę o przyrodniczych uwarunkowaniach ruchu turystycznego oraz zna źródła, metody i narzędzia, pozwalające ocenić walory turystyczne różnych regionów Polski
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06S1A_W01, S1A_W06C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1M-1, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C2_U01
Nabywa umiejętności interpretacji i zastosowania map turystycznych i danych statystycznych do klasyfikacji walorów krajoznawczych regionu. Potrafi zastosować poznane wskaźniki i metody do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności agroturystycznej regionu.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U05S1A_U02, S1A_U05C-2T-K-9, T-K-10M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C2_K01
Organizuje sobie warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji informacji, ale potrafi także pracować w grupie przy przygotowaniu wspólnego projektu
TiR_1A_K02, TiR_1A_K07P1A_K08, S1A_K02, S1A_K07C-2T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C2_W01
Ma podstawową wiedzę o przyrodniczych uwarunkowaniach ruchu turystycznego oraz zna źródła, metody i narzędzia, pozwalające ocenić walory turystyczne różnych regionów Polski
2,0
3,0Student wymienia i omawia przyrodnicze uwarunkowania turystyki w Polsce i wskazuje rejony najbardziej atrakcyjne dla kilku form turystyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C2_U01
Nabywa umiejętności interpretacji i zastosowania map turystycznych i danych statystycznych do klasyfikacji walorów krajoznawczych regionu. Potrafi zastosować poznane wskaźniki i metody do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności agroturystycznej regionu.
2,0
3,0Student posiada umiejetność interpretacji map turystycznych, zna zastosowanie kilku wskaźników pozwalających ocenić walory turystyczne regionu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C2_K01
Organizuje sobie warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji informacji, ale potrafi także pracować w grupie przy przygotowaniu wspólnego projektu
2,0
3,0Student organizuje sobie warsztat pracy gromadząc podstawowe informacje z zakresu geografii turystyki, nie dokonuje jednak ich właściwej segregacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cabaj W., Kruczek Z., Podstawy geografii turystycznej, Proksenia, Kraków, 2007
  2. Kruczek Z., Geografia atrakcji turystycznych, Proksenia, Kraków, 2006
  3. Lijewski T., B. Mikułowski, J. Wyrzykowski, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. (red.) A. Stasiak, Geografia turystyki Polski.Przewodnik do ćwiczeń krajoznawczych., PWE, Warszawa, 2008
  2. Turystyczny atlas Polski, carta blanca, Gdańsk-Warszawa, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Regiony turystyczne w pasie nadmorskim.2
T-K-2Regiony turystyczne pasa pojezierza. Walory turystyczne Pojezierza Mazurskiego, Pomorskiego i Wielkopolskiego.2
T-K-3Regiony turystyczne pasa nizin. Walory turystyczne Niziny Śląskiej, Wielkopolskiej, Mazowieckiej, Podlaskiej i Polesia Lubelskiego.2
T-K-4Regiony turystyczne pasa wyżyn. Walory turystyczne Wyżyny Śląskiej, Krakowsko-Częstochowskiej, Małopolskiej, Lubelskiej i Roztocza.2
T-K-5Regiony turystyczne pasa kotlin. Walory turystyczne Kotliny Oświęcimskiej i Sandomierskiej.2
T-K-6Regiony turystyczne pasa gór. Walory turystyczne Gór Świętokrzyskich i Sudetów.2
T-K-7Walory turystyczne pasa gór. Regiony turystyczne Karpat.2
T-K-8Turystyka uzdrowiskowa w Polsce.2
T-K-9Obszary chronione jako elementy atrakcyjności turystycznej (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, obszary krajobrazu chronionego).2
T-K-10Waloryzacja przestrzeni agroturystycznej Polski2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres badawczy geografii turystycznej. Atrakcyjność turystyczna.2
T-W-2Systematyka walorów turystycznych. Walory przyrodnicze, antropogeniczne, specjalistyczne w Polsce.2
T-W-3Lista Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego UNESCO – obiekty przyrodnicze i kulturowe w Polsce.2
T-W-4Regionalizacja turystyczna w Polsce. Kryteria, uwarunkowania, podział. Walory turystyczne głównych regionów Polski.2
T-W-5Turystyka w Polsce. Ruch turystyczny. Uwarunkowania ruchu turystycznego, perspektywy rozwoju.2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach20
A-K-2Przygotowanie do zajęć (zebranie materiałów źródłowych o regionie, przygotowanie prezentacji multimedialnej)25
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-4Udział w konsultacjach5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Studiowanie literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C2_W01Ma podstawową wiedzę o przyrodniczych uwarunkowaniach ruchu turystycznego oraz zna źródła, metody i narzędzia, pozwalające ocenić walory turystyczne różnych regionów Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1C1 Poznanie podstawowych wiadomości i pojęć z zakresu geografii turystyki
C-2C2 Ocena walorów turystycznych regionów turystycznych Polski
Treści programoweT-W-2Systematyka walorów turystycznych. Walory przyrodnicze, antropogeniczne, specjalistyczne w Polsce.
T-W-4Regionalizacja turystyczna w Polsce. Kryteria, uwarunkowania, podział. Walory turystyczne głównych regionów Polski.
T-W-5Turystyka w Polsce. Ruch turystyczny. Uwarunkowania ruchu turystycznego, perspektywy rozwoju.
T-W-3Lista Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego UNESCO – obiekty przyrodnicze i kulturowe w Polsce.
T-W-1Zakres badawczy geografii turystycznej. Atrakcyjność turystyczna.
Metody nauczaniaM-1M1 Wykład informacyjny i problemowy
M-5M5 Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F - ocena części praktycznej zajęć konwersatoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: P – test pisemny
S-2Ocena podsumowująca: P – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i omawia przyrodnicze uwarunkowania turystyki w Polsce i wskazuje rejony najbardziej atrakcyjne dla kilku form turystyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C2_U01Nabywa umiejętności interpretacji i zastosowania map turystycznych i danych statystycznych do klasyfikacji walorów krajoznawczych regionu. Potrafi zastosować poznane wskaźniki i metody do oceny ruchu turystycznego i atrakcyjności agroturystycznej regionu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2C2 Ocena walorów turystycznych regionów turystycznych Polski
Treści programoweT-K-9Obszary chronione jako elementy atrakcyjności turystycznej (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, obszary krajobrazu chronionego).
T-K-10Waloryzacja przestrzeni agroturystycznej Polski
Metody nauczaniaM-2M2 Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-4M4 Metody praktyczne (pokaz, graficzne opracowanie waloryzacji przestrzennej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F - ocena części praktycznej zajęć konwersatoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: P – ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetność interpretacji map turystycznych, zna zastosowanie kilku wskaźników pozwalających ocenić walory turystyczne regionu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C2_K01Organizuje sobie warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji informacji, ale potrafi także pracować w grupie przy przygotowaniu wspólnego projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2C2 Ocena walorów turystycznych regionów turystycznych Polski
Treści programoweT-K-9Obszary chronione jako elementy atrakcyjności turystycznej (parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty, obszary krajobrazu chronionego).
T-K-10Waloryzacja przestrzeni agroturystycznej Polski
Metody nauczaniaM-1M1 Wykład informacyjny i problemowy
M-2M2 Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-3M3 Metody eksponujące (atlasy, mapy)
M-5M5 Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-4M4 Metody praktyczne (pokaz, graficzne opracowanie waloryzacji przestrzennej)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: P – test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student organizuje sobie warsztat pracy gromadząc podstawowe informacje z zakresu geografii turystyki, nie dokonuje jednak ich właściwej segregacji.
3,5
4,0
4,5
5,0