Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Socjologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego - w ujęciu socjologicznym. |
C-2 | Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek. |
C-3 | Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę zjawisk i procesów społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego na poziomie umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii. | 3 |
T-W-2 | Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości. | 4 |
T-W-3 | Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji. | 3 |
T-W-4 | Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja. | 4 |
T-W-5 | Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań. | 4 |
T-W-6 | Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii. | 8 |
T-W-7 | Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie badania i raportu badawczego. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwesatoryjny. |
M-3 | Wykład problemowy. Studia przypadków. |
M-4 | Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających definicji i przykładu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A7_W01 Poprawnie definiuje i posługuje się treściami programowymi z zakresu przedmiotu socjologia. | TiR_1A_W01 | S1A_W01 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A7_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych. | TiR_1A_U01 | S1A_U01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
TiR_1A_A7_U02 Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. | TiR_1A_U03, TiR_1A_U04 | S1A_U03, S1A_U04 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
TiR_1A_A7_U03 Posiada umiejętność przygotowania raportu badawczego a także potrafi przeprowadzić wywiad bądź ankietę. | TiR_1A_U08 | S1A_U09, S1A_U10 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A7_K02 Kompetencje w zakresie pracy w zespole oraz organizacji pracy pozwalają na zrealizowanie projektu badawczego we dwie bądź trzy osoby. | TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K05 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05 | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A7_W01 Poprawnie definiuje i posługuje się treściami programowymi z zakresu przedmiotu socjologia. | 2,0 | Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego. |
3,0 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych. | |
3,5 | Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego. | |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi. | |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. | |
5,0 | Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych uwarunkowań zjawisk ekonomicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A7_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych. | 2,0 | Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata. |
3,0 | Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych. | |
3,5 | Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych. | |
4,0 | Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw. | |
4,5 | Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych. | |
5,0 | Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu. | |
TiR_1A_A7_U02 Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych. | 2,0 | Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw. Nie umie poprawnie zastosować metod i technik socjologicznych. |
3,0 | Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi. Prawidłowo, w podstawowym zakresie stosuje metody i techniki socjologiczne. | |
3,5 | Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych. Prawidłowo, w podstawowym zakresie stosuje metody i techniki socjologiczne. | |
4,0 | W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wybranych zjawisk i procesów społecznych Prawidłowo stosuje metody i techniki socjologiczne. | |
4,5 | W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy; poprawnie i bez większych usterek stosuje metody i techniki socjologiczne. | |
5,0 | Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy na podstawie bezbłędnie zastosowanych metod i technik socjologicznych. | |
TiR_1A_A7_U03 Posiada umiejętność przygotowania raportu badawczego a także potrafi przeprowadzić wywiad bądź ankietę. | 2,0 | Nie jest zdolny do samodzielnego formułowania wypowiedzi na temat związany z przygotowanym projektem. |
3,0 | W stopniu podstawowym i nie zawsze ze zrozumieniem prezentuje zdolność do sporządzenia narzędzia badawczego i opisu. | |
3,5 | W sposób poprawny, ale w oparciu o elementarne pojęcia i zasady formułuje wnioski w raporcie. | |
4,0 | Poprawnie operuje pojęciami w wybranym tematacie, prezentuje znajomość wszystkich koniecznych pojęć z dziedziny, której dotyczy projekt. | |
4,5 | Formułuje merytorycznie wyczerpujący raport z projektu. | |
5,0 | Formując raport i wnioski jego wypowiedzi są merytorycznie wyczerpujące, logicznie uporządkowane z wykorzystaniem całej objętej wykładem aparatury pojęciowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A7_K02 Kompetencje w zakresie pracy w zespole oraz organizacji pracy pozwalają na zrealizowanie projektu badawczego we dwie bądź trzy osoby. | 2,0 | Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna metod unikania i rozwiązywania konfliktów. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu. |
3,0 | Rozumie wagę współpracy, panowania nad emocjami, podziału obowiązków oraz kierowania się z góry przyjętymi priorytetami. | |
3,5 | Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi uzyskać poprawne wyniki pracy. | |
4,0 | Bez problemu wchodzi w interakcje z innymi ludźmi. Nie ma problemu z kontaktem z grupą. | |
4,5 | Zna metody i techniki dotyczące pracy przy projekcie, w grupie. Na żądanie potrafi wskazać zastosowane sposoby rozwiązania konfliktów. | |
5,0 | Zna metody i techniki umożliwiające efektywną pracę i potrafi je zastosować dla uzyskania dobrych efektów. |
Literatura podstawowa
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Krzysztof Przecławski, Człowiek a turystyka : zarys socjologii turystyki, "Albis", Kraków, 2004
- Babbie E., Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007
- Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010