Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Geografia regionalna świata:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geografia regionalna świata | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu geografii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka środowiska przyrodniczego w głównych regionach świata |
C-2 | Poznanie relacji pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego a procesami społeczno ekonomicznymi w głównych regionach świata. |
C-3 | Ocena zróżnicowania walorów środowiska geograficznego dla potrzeb turystyki. Środowiskowe bariery rozwoju turystyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Europy oraz Rosji i krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. | 2 |
T-K-2 | Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Azji. | 2 |
T-K-3 | Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Afryki. | 2 |
T-K-4 | Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Północnej - Stanów Zjednoczonych i Kanady. | 2 |
T-K-5 | Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej państw Ameryki Środkowej i Południowej. | 2 |
T-K-6 | Charakterystyka i ocena użyteczności i atrakcyjności przestrzeni geograficznej Australii i Nowej Zelandii oraz państw i terytoriów wyspiarskich. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regionalizacja fizycznogeograficzna i zasięgi wielkich regionów świata. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka środowiska fizycznogeograficznego (budowa geologiczna, rzeźba terenu, klimat, wody, gleby, roślinność) oraz warunków społeczno - ekonomicznych poszczególnych kontynentów i głównych regionów świata. | 5 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w konwersatoriach | 12 |
A-K-2 | Udział w konsultacjach. | 10 |
A-K-3 | Przygotowanie indywidualnych prezentacji dotyczących wybranych państw lub regionów geograficznych | 20 |
A-K-4 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 18 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-4 | Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach |
M-4 | Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji |
M-5 | Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-6 | Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych. |
M-7 | Metody eksponujące: pokazy prezentacji przygotowanych przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne w postaci testu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E14_W01 Student wskazuje i charakteryzuje cechy środowiska naturalnego, zagospodarowanie terenu, ośrodki miejskie, najważniejsze szlaki komunikacyjne i atrakcyjność turystyczną głównych regionów świata. | TiR_1A_W01 | S1A_W01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-6, M-5 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E14_U01 Prawidłowo interpretuje zjawiska geograficzne i krajoznawcze,analizuje zależności pomiędzy procesami fizycznogeograficznymi i społeczno-ekonomicznymi. Umie wykorzystać treści map tematycznych do charakterystyki poszczególnych regionów. Potrafi ocenić użyteczność przestrzeni geograficznej głównych regionów świata dla potrzeb turystyki. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U05 | C-3 | T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6 | M-6, M-7 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E14_K01 Potrafi pracować zespołowo i wyznaczać priorytety wśród realizowanch zadań a znając ograniczenia własnej wiedzy rozumie potrzebę dalszego kształcenia | TiR_1A_K03, TiR_1A_K02, TiR_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03 | C-2, C-3 | T-K-2, T-K-1, T-K-4, T-K-5, T-K-3, T-K-6 | M-3, M-7 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E14_W01 Student wskazuje i charakteryzuje cechy środowiska naturalnego, zagospodarowanie terenu, ośrodki miejskie, najważniejsze szlaki komunikacyjne i atrakcyjność turystyczną głównych regionów świata. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i opisuje podstawowe cechy środowiska przyrodniczego głównych regionów świata. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E14_U01 Prawidłowo interpretuje zjawiska geograficzne i krajoznawcze,analizuje zależności pomiędzy procesami fizycznogeograficznymi i społeczno-ekonomicznymi. Umie wykorzystać treści map tematycznych do charakterystyki poszczególnych regionów. Potrafi ocenić użyteczność przestrzeni geograficznej głównych regionów świata dla potrzeb turystyki. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi na podstawie treści map tematycznych scharakteryzować zjawiska geograficzne głównych regionów świata. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E14_K01 Potrafi pracować zespołowo i wyznaczać priorytety wśród realizowanch zadań a znając ograniczenia własnej wiedzy rozumie potrzebę dalszego kształcenia | 2,0 | |
3,0 | Student bierze udział w pracy indywidualnej i grupowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Makowski J., Geografia regionalna świata, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2012
- Makowski J., Geografia fizyczna świata, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kaczorowski B. (red.), Geografia świata. Encyklopedia PWN. Środowisko przyrodnicze., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Kaczorowski B. (red.), Geografia świata. Encyklopedia PWN. Społeczeństwo i gospodarka., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
- Warszyńska J.(red.), Geografia turystyczna świata, cz. I i II, PWN, Warszawa, 2001
- Atlas Świata, Pascal, 2008
- Bednarczyk J.(red.), Świat. Atlas Geograficzny, Wydawnictwo Piętka, 2011
- Bednarczyk J.(red.), Świat. Atlas Geograficzny, Wydawnictwo Piętka, 2011
- Bednarczyk J.(red.), Świat. Atlas Geograficzny, Wydawnictwo Piętka, 2011
- Stryjakiewicz T.( red.), Ziemia. Liczby, fakty, ilustracje., Kurpisz, Poznań, 2001
- Stryjakiewicz T.( red.), Ziemia. Liczby, fakty, ilustracje., Kurpisz, Poznań, 2001