Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy statystyki i demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy statystyki i demografii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, a także ogólna wiedza ekonomiczna; umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.1
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.2
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.1
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.1
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.1
T-L-6Analiza ruchu naturalnego ludności.2
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe.1
9
wykłady
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne.2
T-W-2Analiza współzależności procesów masowych.2
T-W-3Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych.2
T-W-4Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-W-5Ruch naturalny i wędrówkowy ludności.1
T-W-6Zaliczenie wykładów - test.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Studiowanie literatury.5
A-L-3Opracowanie wzorów.6
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-5Przygotowanie do kolokwium.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.6
A-W-3Wykonanie prac domowych.5
A-W-4Przygotowanie do kolokwium.5
A-W-5Przygotowanie do testu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E11_W01
Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
TiR_1A_W06, TiR_1A_W01S1A_W01, S1A_W06C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1S-1, S-2, S-4
TiR_1A_E11_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
TiR_1A_W06, TiR_1A_W01S1A_W01, S1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E11_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-2S-1, S-2, S-4
TiR_1A_E11_U02
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U06C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E11_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K02, TiR_1A_K01, TiR_1A_K07P1A_K08, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07C-2, C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E11_W01
Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
2,0Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,5Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór.
5,0Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
TiR_1A_E11_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E11_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
TiR_1A_E11_U02
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych.
3,0Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E11_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka stosowana, PWE, Warszawa, 1996
  3. Hozer J. (red.), Statystyka opisowa, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  4. Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  5. Augustyniak H., Statystyka opisowa z elementami demografii, Ars boni et aequi, Poznań, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2008
  2. Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.1
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.2
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.1
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.1
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.1
T-L-6Analiza ruchu naturalnego ludności.2
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne.2
T-W-2Analiza współzależności procesów masowych.2
T-W-3Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych.2
T-W-4Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-W-5Ruch naturalny i wędrówkowy ludności.1
T-W-6Zaliczenie wykładów - test.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Studiowanie literatury.5
A-L-3Opracowanie wzorów.6
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-5Przygotowanie do kolokwium.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.6
A-W-3Wykonanie prac domowych.5
A-W-4Przygotowanie do kolokwium.5
A-W-5Przygotowanie do testu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_W01Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,5Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór.
5,0Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-1Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne.
T-W-2Analiza współzależności procesów masowych.
T-W-3Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych.
T-W-4Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-5Ruch naturalny i wędrówkowy ludności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_U01Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_U02Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-6Analiza ruchu naturalnego ludności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych.
3,0Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań.
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole.
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego).
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-6Analiza ruchu naturalnego ludności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.