Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Historia turystyki i sportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia turystyki i sportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>, Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z historii powszechnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.2
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.2
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.2
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.1
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.1
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.1
9
wykłady
T-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.1
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.1
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.1
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.1
T-W-5Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.1
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium6
A-A-3wyszukiwanie informacji w internecie5
A-A-4przygotowanie się do zajęć5
A-A-5przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach6
A-W-2przytgotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4czytanie wskazanej literatury5
A-W-5wyszukanie informacji w internecie10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E4_W01
zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
TiR_1A_W02S1A_W02C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-3
TiR_1A_E4_W02
potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_W02S1A_W02C-4, C-1T-W-1, T-W-2M-1S-3
TiR_1A_E4_W03
potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat
TiR_1A_W02, TiR_1A_W08S1A_W02, S1A_W08C-2, C-4, C-1T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E4_U01
Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_U01, TiR_1A_U03S1A_U01, S1A_U03C-4M-2S-3
TiR_1A_E4_U02
Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_U03S1A_U03C-2, C-1T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-3
TiR_1A_E4_U03
Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
TiR_1A_U06, TiR_1A_U03S1A_U03, S1A_U06C-4, C-1, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-6M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E4_K01
Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru
TiR_1A_K01S1A_K01C-4, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-4M-3S-1, S-2
TiR_1A_E4_K02
posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_K04S1A_K04C-2T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-3S-1
TiR_1A_E4_K03
Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie
TiR_1A_K07P1A_K08, S1A_K07C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-4M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E4_W01
zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
2,0nie zna historii turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
TiR_1A_E4_W02
potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
2,0nie potrafi wytłumaczyć uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_E4_W03
potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat
2,0nie potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzi słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E4_U01
Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
2,0nie potrafi analizować uwarunkowań historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_E4_U02
Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu
2,0nie potrafi opisać i ocenić idei i kierunków rozwoju sportu i turystyki
3,0bardzo słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
3,5słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,0dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,5dość dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
5,0bardzo dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
TiR_1A_E4_U03
Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
2,0nie potrafi dyskutować o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E4_K01
Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,0wykazuje bardzo słabo dążenie do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
5,0bardzo mocno dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
TiR_1A_E4_K02
posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
2,0nie posiada zdolności do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,0posiada bardzo słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,5posiada słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,0posiada dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,5posiada dość dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
TiR_1A_E4_K03
Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie
2,0nie jest wcale otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5jest raczej słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0jest bardzo otwarty i chętny do poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie

Literatura podstawowa

  1. Pawlusiński R, Historia rozwoju turystyki na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej do 1989 roku, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków, 2007
  2. Dudek D., Pojęcie rekreacji w polskiej tradycji terminologicznej, Folia Turistica, 2006, 17
  3. Żebrowski J., Historia szkolnych schronisk młodzieżowych w Polsce, Przegląd Turystyczny, 2000
  4. Tulibacki T., Hotel Europejski w Warszawie (cz.I). Historia Polskich Hoteli., Doradca Hotelarza, 2001, 2
  5. Różyczki P., Motywy i cele uprawiania turystyki religijnej na przestrzeni dziejów chrześcijaństwa., Humanistyczne aspekty sportu i turystyki: praca zbiorowa, (red.) Zbigniew Dziubiński, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczuk W., Organizacje samorządu hotelarskiego w Polsce. Historia i współczesność., Hotelarstwo w Polsce: stan i kierunki rozwoju w przededniu wejścia do Unii Europejskiej. (red. nauk.) Merski J., Witkowski Cz., Warszawa, 2004
  2. Wieloucha A., Sto lat zorganizowanej turystyki akademickiej w Polsce 1906-2006., Gościniec PTTK, 2006, 2
  3. Kapłon J., Z historii turystyki górskiej., Gościniec PTTK, 2001, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.2
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.2
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.2
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.1
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.1
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.1
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.1
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.1
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.1
T-W-5Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.1
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium6
A-A-3wyszukiwanie informacji w internecie5
A-A-4przygotowanie się do zajęć5
A-A-5przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach6
A-W-2przytgotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do egzaminu5
A-W-4czytanie wskazanej literatury5
A-W-5wyszukanie informacji w internecie10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_W01zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
Treści programoweT-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.
T-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-W-5Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna historii turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_W02potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
Treści programoweT-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_W03potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
Treści programoweT-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,0bardzi słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
3,5słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,0dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
4,5dość dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
5,0bardzo dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_U01Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować uwarunkowań historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,0bardzo słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
3,5słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,0dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
4,5dość dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
5,0bardzo dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_U02Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
Treści programoweT-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać i ocenić idei i kierunków rozwoju sportu i turystyki
3,0bardzo słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
3,5słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,0dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
4,5dość dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
5,0bardzo dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_U03Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
C-3Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu
Treści programoweT-W-6Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-W-5Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.
T-W-4Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.
T-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0bardzo słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5dość dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_K01Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-4Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
Treści programoweT-W-1Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej.
T-W-2Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.
T-W-3Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,0wykazuje bardzo słabo dążenie do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
5,0bardzo mocno dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_K02posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-5Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada zdolności do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,0posiada bardzo słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
3,5posiada słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,0posiada dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
4,5posiada dość dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
5,0posiada bardzo dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E4_K03Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.
C-1zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej
Treści programoweT-A-1U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu.
T-A-2Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.
T-A-6Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej.
T-A-3Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r.
T-A-4Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest wcale otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,0jest bardzo słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
3,5jest raczej słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,0jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
4,5jest zdecydowanie otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie
5,0jest bardzo otwarty i chętny do poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie