Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzającego, wymaga podstawowej wiedzy z biologii ze szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Popdstawowe pojęcia i definicje z zakresu ochrony środowiska i ekologii.2
T-A-2Prawo ochrony środowiska.5
T-A-3Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.3
T-A-4Zanieczyszczenie żywności.3
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.6
T-A-6Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.6
T-A-7Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and trade.5
30
wykłady
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.3
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.3
T-W-3Główne regiony problemowe w Europie.3
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.2
T-W-5Wpływ działalności rolniczej i turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.2
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Lektura literatury i przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-4Opracowanie zagadnień na kolejne ćwiczenia, lektura wykładów.15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-3Lektura literatury przedmiotu i przepisów prawnych wg wskazań prowadzącego.29
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-5Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B3_W01
Posiada wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędną do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
TiR_1A_W01S1A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B3_U01
Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
TiR_1A_U01S1A_U01C-1, C-2T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B3_K01
Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu turystyki i rekreacji w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
TiR_1A_K05S1A_K05C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B3_W01
Posiada wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędną do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B3_U01
Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B3_K01
Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu turystyki i rekreacji w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Madej T., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, Wydaw. Naukowe US, SZCZECIN, 2002
  2. SILSKI Z., Gospodarka a środowisko naturalne, Wydaw. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002
  3. PYŁKA-GUTOWSKA E., Ekologia z ochroną środowiska : przewodnik., Oświata, Warszawa, 2000
  4. Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627, Prawo ochrony środowiska, -, -, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Przybyłowski P., Podstawy zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2005
  2. red. Ewa Czech, Uwarunkowania ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Popdstawowe pojęcia i definicje z zakresu ochrony środowiska i ekologii.2
T-A-2Prawo ochrony środowiska.5
T-A-3Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.3
T-A-4Zanieczyszczenie żywności.3
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.6
T-A-6Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.6
T-A-7Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and trade.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.3
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.3
T-W-3Główne regiony problemowe w Europie.3
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.2
T-W-5Wpływ działalności rolniczej i turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.2
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Lektura literatury i przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-4Opracowanie zagadnień na kolejne ćwiczenia, lektura wykładów.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-3Lektura literatury przedmiotu i przepisów prawnych wg wskazań prowadzącego.29
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B3_W01Posiada wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędną do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
T-W-3Główne regiony problemowe w Europie.
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-5Wpływ działalności rolniczej i turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.
T-A-3Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.
T-A-2Prawo ochrony środowiska.
T-A-4Zanieczyszczenie żywności.
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-A-6Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B3_U01Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
T-A-2Prawo ochrony środowiska.
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-A-6Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B3_K01Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu turystyki i rekreacji w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-A-2Prawo ochrony środowiska.
T-A-4Zanieczyszczenie żywności.
T-A-5Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-A-6Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.