Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość budżetowa

Sylabus przedmiotu Podstawy rachunkowości budżetowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość budżetowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy rachunkowości budżetowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej podstawowych operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)4
T-A-2Rachunkowość budżetów JST4
T-A-3Istota rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych4
T-A-4Rachunkowość organów podatkowych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu45
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie, ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności w zakresie objetym problematyką zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C05_W01
Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
RB_10-_W01, RB_10-_W02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C05_U01
Umie scharakteryzować i porównać problematykę rachunkowosci budzetowej
RB_10-_U01C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RB_10-_C05_K01
Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
RB_10-_K01, RB_10-_K02, RB_10-_K03C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C05_W01
Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości JSFP
3,0Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP
3,5Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu
4,0Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
4,5Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
5,0Student zna istotę rachunkowości JSFP i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna narzędzia umożliwiajace uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji oraz objaśnia zakres tych ujednoliceń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C05_U01
Umie scharakteryzować i porównać problematykę rachunkowosci budzetowej
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych i budżetowych
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe, a jego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RB_10-_C05_K01
Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2014
  2. Zysnarska A., Rachunkowość budżetu, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ODiDK, Gdańsk, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kizukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014
  2. Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2010
  3. Rup W., Nowe zasady rachunkowości budżetowej – nowe plany kont – rachunkowość organów podatkowych jst – zasady gospodarki finansowej. Komentarz z praktycznymi przykładami, ODiDK, Gdańsk, 2011
  4. Winiarska K., Kaczurak-Kozak M., Rachunkowość budżetowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011
  5. Charytoniuk J., Komentarz do planów kont jednostki samorządu terytorialnego (plan kont dla budżetu, plan kont dla urzędu i innych samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych, ujednolicony plan kont urzędu jednostki samorządu terytorialnego) (z suplementem elektronicznym), ODiDK, Gdańsk, 2011
  6. Zysnarska A., Rachunkowość budżetowa w świetle koncepcji prawdziwego i wiernego obrazu, ODiDK, Gdańsk, 2010
  7. ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. nr 128, poz. 861), 2010, bieżąca aktualizacja
  8. Zysnarska A., Rachunkowość budżetu, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ODiDK, Gdańsk, 2011
  9. Rup W., Nowe zasady rachunkowości budżetowej – nowe plany kont – rachunkowość organów podatkowych jst – zasady gospodarki finansowej. Komentarz z praktycznymi przykładami, ODiDK, Gdańsk, 2011
  10. ., Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz.U. 2013, poz. 289), 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)4
T-A-2Rachunkowość budżetów JST4
T-A-3Istota rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych4
T-A-4Rachunkowość organów podatkowych3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury przedmiotu45
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C05_W01Student zna istotę i specyfikę rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) niezbędne do interpretowania prezentowanych w sprawozdaniach finansowych i budżetowych informacji dotyczących przebieg procesów gromadzenia i wydatkowania środków publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_W01Ma wiedzę w zakresie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych i budżetowych w jednostkach sektora finansów publicznych
RB_10-_W02Zna zasady i regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń w jednostkach sektora finansów publicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej podstawowych operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-A-2Rachunkowość budżetów JST
T-A-3Istota rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych
T-A-4Rachunkowość organów podatkowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie, ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności w zakresie objetym problematyką zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zasad rachunkowości JSFP
3,0Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP
3,5Student definiuje pojęcie i zakres rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje tego systemu
4,0Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
4,5Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, Student definiuje pojęcie i zakres podmiotowy i przedmiotowy rachunkowości JSFP, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna zasady narzędzia umożliwiające uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji
5,0Student zna istotę rachunkowości JSFP i odnosi ją do ogólnych zasad rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje tego systemu, zna narzędzia umożliwiajace uzyskiwanie z systemu rachunkowości ujednoliconych informacji oraz objaśnia zakres tych ujednoliceń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C05_U01Umie scharakteryzować i porównać problematykę rachunkowosci budzetowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_U01Potrafi korzystać z planów kont i rozwiązać określony problem ewidencyjny w tym w zakresie rozliczeń
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej podstawowych operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-A-2Rachunkowość budżetów JST
T-A-3Istota rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych
T-A-4Rachunkowość organów podatkowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie, ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności w zakresie objetym problematyką zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi grupować i ujmować na kontach księgowych operacji gospodarczych zachodzących w JSFP i nie potrafi sporządzać sprawozdań finansowych i budżetowych
3,0Student ujmuje na kontach księgowych niektóre operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i potrafi w ograniczonym zakresie sporządzać sprawozdania tych podmiotów
3,5Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych typowe operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i prawidłowo sporządza niektóre elementy sprawozdań finansowych i budżetowych
4,0Student grupuje i ujmuje na kontach księgowych operacje gospodarcze zachodzące w JSFP i sporządza sprawozdania finansowe i budżetowe, a jego rozwiązania są prawidłowe
4,5Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synteytycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe
5,0Student grupuje operacje gospodarcze zachodzące w JSFP, prawidłwo ujmuje je w ewidencji synetetycznej i analitycznej, sporządza w ramach omawianych problemów sprawozdania finansowe i budżetowe oraz interpretuje zawarte w nich informacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRB_10-_C05_K01Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRB_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
RB_10-_K02Potrafi współpracować z użytkownikami informacji z rachunkowości
RB_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie ewidencji księgowej podstawowych operacji gospodarczych w wybranych jednostkach sektora finansów publicznych
Treści programoweT-A-1Charakterystyka rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (istota, zasady, funkcje, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości JSFP)
T-A-2Rachunkowość budżetów JST
T-A-3Istota rachunkowości jednostek i zakładów budżetowych
T-A-4Rachunkowość organów podatkowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2objaśnianie i wyjaśnianie, ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności w zakresie objetym problematyką zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości