Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Zaawansowana sprawozdawczość finansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Zaawansowana sprawozdawczość finansowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ogólna znajomość systemu prawa finansowego.
C-2Orientacja w zagadnieniach prawnych dotyczących najważniejszych podatków z punktu widzenia budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
C-3Zasady wydatkowania środków.
C-4Przesłanki i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych5
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym3
T-W-3Sprawozdanie z działalności1
T-W-4Sprawozdawczość finansowa jednostek mikro1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3przygotowanie się do ustnego zaliczenia przedmiotu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R6_W01
Słuchacz zna podstawowe zasady prawa i dziedzin pokrewnych: jego źródła polskie i wynikające z traktatów podpisanych przez Polskę
R_10-_W02, R_10-_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R6_U01
Słuchacz posiada umiejętność interpretowania przepisów i posługiwania się aktami prawnymi z zakresu prawa finansowego. Słuchacz potrafi wykorzystywać zasady prawa jako przesłanki podejmowania prawidłowych decyzji związanych z wiedzą właściwą dla studium
R_10-_U02, R_10-_U04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R6_K01
Kompetencje do rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
R_10-_K02, R_10-_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R6_W01
Słuchacz zna podstawowe zasady prawa i dziedzin pokrewnych: jego źródła polskie i wynikające z traktatów podpisanych przez Polskę
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R6_U01
Słuchacz posiada umiejętność interpretowania przepisów i posługiwania się aktami prawnymi z zakresu prawa finansowego. Słuchacz potrafi wykorzystywać zasady prawa jako przesłanki podejmowania prawidłowych decyzji związanych z wiedzą właściwą dla studium
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R6_K01
Kompetencje do rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura dodatkowa

  1. K. Sawicki, Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości, Ekspert, Wrocław, 2012
  2. K. Sawicki, Rachunkowość finansowa przedsiębiorstw według ustawy o rachunkowości, Ekspert, Wrocław, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych5
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym3
T-W-3Sprawozdanie z działalności1
T-W-4Sprawozdawczość finansowa jednostek mikro1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-3przygotowanie się do ustnego zaliczenia przedmiotu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R6_W01Słuchacz zna podstawowe zasady prawa i dziedzin pokrewnych: jego źródła polskie i wynikające z traktatów podpisanych przez Polskę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W02Zna regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W04Zna zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Ogólna znajomość systemu prawa finansowego.
C-2Orientacja w zagadnieniach prawnych dotyczących najważniejszych podatków z punktu widzenia budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
C-3Zasady wydatkowania środków.
C-4Przesłanki i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-3Sprawozdanie z działalności
T-W-4Sprawozdawczość finansowa jednostek mikro
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R6_U01Słuchacz posiada umiejętność interpretowania przepisów i posługiwania się aktami prawnymi z zakresu prawa finansowego. Słuchacz potrafi wykorzystywać zasady prawa jako przesłanki podejmowania prawidłowych decyzji związanych z wiedzą właściwą dla studium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
R_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
Cel przedmiotuC-1Ogólna znajomość systemu prawa finansowego.
C-2Orientacja w zagadnieniach prawnych dotyczących najważniejszych podatków z punktu widzenia budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
C-3Zasady wydatkowania środków.
C-4Przesłanki i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-3Sprawozdanie z działalności
T-W-4Sprawozdawczość finansowa jednostek mikro
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R6_K01Kompetencje do rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K02Potrafi współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Ogólna znajomość systemu prawa finansowego.
C-2Orientacja w zagadnieniach prawnych dotyczących najważniejszych podatków z punktu widzenia budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
C-3Zasady wydatkowania środków.
C-4Przesłanki i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów.
Treści programoweT-W-1Ogólna charakterystyka rachunku przepływów pieniężnych
T-W-2Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
T-W-3Sprawozdanie z działalności
T-W-4Sprawozdawczość finansowa jednostek mikro
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości