Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Podstawy prawa podatkowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy prawa podatkowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z wiedzą z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy prawa pracy (stosunek pracy i związane z nim obowiązki pracodawcy i pracownika)2
T-W-2Podstawy prawa cywilnego (przepisy ogólne prawa cywilnego, własność i inne prawa rzeczowe, zobowiązania)3
T-W-3Podstawy prawa handlowego i działalności gospodarczej (podstawowe pojęcia, powstawanie, funkcjonowanie i likwidacja (spółki handlowe, spółdzielcze, fundacje, stowarzyszenia i inne))3
T-W-4Współpraca przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi (banki, fundusze inwestycyjne, inwestowanie w instrumenty rynku kapitałowego, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sposobu rozwiązywania konkretnych stanów faktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R5_W01
Słuchacz ma wiedzę z zakresu podstaw prawa pracy, w szczególności praw i obowiązków pracownika i pracodawcy. Słuchacz ma wiedzę z części ogólnej prawa cywilnego. Słuchacz ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań. Słuchacz posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć prawa gospodarczego i handlowego. Słuchacz zna sposób powstawania, funkcjonowania i likwidacji spółek handlowych, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń. Słuchacz posiada podstawową wiedzę o zasadach współpracy przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi.
R_10-_W02, R_10-_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R5_U01
Słuchacz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi. Słuchacz potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy. Słuchacz sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii.
R_10-_U02, R_10-_U04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R5_K01
Słuchacz jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Słuchacz jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
R_10-_K02, R_10-_K03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R5_W01
Słuchacz ma wiedzę z zakresu podstaw prawa pracy, w szczególności praw i obowiązków pracownika i pracodawcy. Słuchacz ma wiedzę z części ogólnej prawa cywilnego. Słuchacz ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań. Słuchacz posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć prawa gospodarczego i handlowego. Słuchacz zna sposób powstawania, funkcjonowania i likwidacji spółek handlowych, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń. Słuchacz posiada podstawową wiedzę o zasadach współpracy przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi.
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R5_U01
Słuchacz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi. Słuchacz potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy. Słuchacz sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii.
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R5_K01
Słuchacz jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Słuchacz jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Banasiński C., Prawo gospodarcze. Zagadnienia administracyjnoprawne, LexisNexis, Warszawa, 2012
  2. Czajkowska-Matosiuk K., Prawo cywilne – część ogólna, prawo rzeczowe i zobowiązania, C.H. BECK, Warszawa, 2010
  3. Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo rzeczowe, LexisNexis, Warszawa, 2012
  4. Kuciński J., Prawo gospodarcze. Podręcznik dla studentów ekonomii i zarządzania., C.H. BECK, Warszawa, 2002
  5. Patulski A., Prawo pracy., C.H. BECK, Warszawa, 2010
  6. Pawłowski A., Prawo gospodarcze publiczne, C.H. BECK, Warszawa, 2008
  7. Witczak H., Prawo cywilne, C.H. BECK, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawa pracy (stosunek pracy i związane z nim obowiązki pracodawcy i pracownika)2
T-W-2Podstawy prawa cywilnego (przepisy ogólne prawa cywilnego, własność i inne prawa rzeczowe, zobowiązania)3
T-W-3Podstawy prawa handlowego i działalności gospodarczej (podstawowe pojęcia, powstawanie, funkcjonowanie i likwidacja (spółki handlowe, spółdzielcze, fundacje, stowarzyszenia i inne))3
T-W-4Współpraca przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi (banki, fundusze inwestycyjne, inwestowanie w instrumenty rynku kapitałowego, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne)2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R5_W01Słuchacz ma wiedzę z zakresu podstaw prawa pracy, w szczególności praw i obowiązków pracownika i pracodawcy. Słuchacz ma wiedzę z części ogólnej prawa cywilnego. Słuchacz ma wiedzę z zakresu prawa rzeczowego i zobowiązań. Słuchacz posiada wiedzę z zakresu podstawowych pojęć prawa gospodarczego i handlowego. Słuchacz zna sposób powstawania, funkcjonowania i likwidacji spółek handlowych, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń. Słuchacz posiada podstawową wiedzę o zasadach współpracy przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W02Zna regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W04Zna zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z wiedzą z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego
Treści programoweT-W-1Podstawy prawa pracy (stosunek pracy i związane z nim obowiązki pracodawcy i pracownika)
T-W-3Podstawy prawa handlowego i działalności gospodarczej (podstawowe pojęcia, powstawanie, funkcjonowanie i likwidacja (spółki handlowe, spółdzielcze, fundacje, stowarzyszenia i inne))
T-W-4Współpraca przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi (banki, fundusze inwestycyjne, inwestowanie w instrumenty rynku kapitałowego, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne)
T-W-2Podstawy prawa cywilnego (przepisy ogólne prawa cywilnego, własność i inne prawa rzeczowe, zobowiązania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sposobu rozwiązywania konkretnych stanów faktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R5_U01Słuchacz potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi. Słuchacz potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy. Słuchacz sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
R_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z wiedzą z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego
Treści programoweT-W-1Podstawy prawa pracy (stosunek pracy i związane z nim obowiązki pracodawcy i pracownika)
T-W-3Podstawy prawa handlowego i działalności gospodarczej (podstawowe pojęcia, powstawanie, funkcjonowanie i likwidacja (spółki handlowe, spółdzielcze, fundacje, stowarzyszenia i inne))
T-W-4Współpraca przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi (banki, fundusze inwestycyjne, inwestowanie w instrumenty rynku kapitałowego, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne)
T-W-2Podstawy prawa cywilnego (przepisy ogólne prawa cywilnego, własność i inne prawa rzeczowe, zobowiązania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sposobu rozwiązywania konkretnych stanów faktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaR_10A_WEk/PD/R5_K01Słuchacz jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Słuchacz jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K02Potrafi współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z wiedzą z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego
Treści programoweT-W-1Podstawy prawa pracy (stosunek pracy i związane z nim obowiązki pracodawcy i pracownika)
T-W-3Podstawy prawa handlowego i działalności gospodarczej (podstawowe pojęcia, powstawanie, funkcjonowanie i likwidacja (spółki handlowe, spółdzielcze, fundacje, stowarzyszenia i inne))
T-W-4Współpraca przedsiębiorcy z instytucjami finansowymi (banki, fundusze inwestycyjne, inwestowanie w instrumenty rynku kapitałowego, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne)
T-W-2Podstawy prawa cywilnego (przepisy ogólne prawa cywilnego, własność i inne prawa rzeczowe, zobowiązania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sposobu rozwiązywania konkretnych stanów faktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do rozwiązywania typowych dylematów związanych z wykonywaniem zawodu analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz podejmuje próby wyboru korzystnych dla przedsiębiorcy i zgodnych z zasadami etyki rozwiązań w zakresie związanym z wykonywaniem zawodu
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości