Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie zachowań jednostki w organizacjach4
T-L-2Badanie systemu wartości przy wykorzystaniu koncepcji wartości Miltona Rokeacha2
T-L-3Badanie zachowań grupowych w organizacjach4
T-L-4Badanie kultury organizacyjnej3
T-L-5Komunikacja z użyciem metody Open Space Technology2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć3
A-L-3Wykonanie projektu12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
E_2A_W04, E_2A_W05S2A_W04, S2A_W05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
E_2A_U02, E_2A_U11S2A_U02, S2A_U07C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1
E_2A_O13_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
E_2A_O13_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
E_2A_U14, E_2A_U13S2A_U09, S2A_U10C-3, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji
3,5Student potrafi ogólnie scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,5Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
2,0Student nie umie zinterpretować wpływu poszczególnych czynników determinujących zachowanie jednostki w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ kulku czynników na zachowanie jednostki
3,5Student umie ocenić wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki
4,0Student potrafi analizować wpływ wszystkich przedstawionych determinant zachowania jednostki oraz umie dokonać ich klasyfikacji
4,5Student umie dokonać oceny wpływu wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, dokonać ich klasyfikacji oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student potrafi oszacować wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, umie je uporządkować oraz dobrać i ocenić możliwość stosowania metod do ich identyfikacji
E_2A_O13_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
2,0Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia
4,0Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę
5,0Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność
E_2A_O13_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,0Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Moczydłowska J., Kuc B., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa, 2009
  2. Potocki A., Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia., Difin, Warszawa, 2005
  3. Robbins S., Judge Timothy A., Zachowania organizacyjne, PWE, Warszawa, 2012, 3
  4. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2011, 3

Literatura dodatkowa

  1. Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie zachowań jednostki w organizacjach4
T-L-2Badanie systemu wartości przy wykorzystaniu koncepcji wartości Miltona Rokeacha2
T-L-3Badanie zachowań grupowych w organizacjach4
T-L-4Badanie kultury organizacyjnej3
T-L-5Komunikacja z użyciem metody Open Space Technology2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć3
A-L-3Wykonanie projektu12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
Treści programoweT-L-1Badanie zachowań jednostki w organizacjach
T-L-3Badanie zachowań grupowych w organizacjach
T-L-2Badanie systemu wartości przy wykorzystaniu koncepcji wartości Miltona Rokeacha
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji
3,5Student potrafi ogólnie scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,5Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi ocenić wpływ czynników determinujących zachowania ludzi w przedsiębiorstwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-L-1Badanie zachowań jednostki w organizacjach
T-L-3Badanie zachowań grupowych w organizacjach
T-L-4Badanie kultury organizacyjnej
T-L-2Badanie systemu wartości przy wykorzystaniu koncepcji wartości Miltona Rokeacha
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować wpływu poszczególnych czynników determinujących zachowanie jednostki w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ kulku czynników na zachowanie jednostki
3,5Student umie ocenić wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki
4,0Student potrafi analizować wpływ wszystkich przedstawionych determinant zachowania jednostki oraz umie dokonać ich klasyfikacji
4,5Student umie dokonać oceny wpływu wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, dokonać ich klasyfikacji oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student potrafi oszacować wpływ wszystkich przedstawionych czynników na zachowanie jednostki, umie je uporządkować oraz dobrać i ocenić możliwość stosowania metod do ich identyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
Cel przedmiotuC-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
Treści programoweT-L-1Badanie zachowań jednostki w organizacjach
T-L-3Badanie zachowań grupowych w organizacjach
T-L-2Badanie systemu wartości przy wykorzystaniu koncepcji wartości Miltona Rokeacha
T-L-5Komunikacja z użyciem metody Open Space Technology
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
S-1Ocena formująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia
4,0Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę
5,0Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
Treści programoweT-L-1Badanie zachowań jednostki w organizacjach
T-L-4Badanie kultury organizacyjnej
T-L-2Badanie systemu wartości przy wykorzystaniu koncepcji wartości Miltona Rokeacha
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wyników badań i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,0Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań