Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyczna kontrola jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczna kontrola jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość zagadnień ogólnych ze statystyki matematycznej, podstaw rachunku prawdopodobieństwa i analizy matematycznej
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci referatów oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym i programem Statistica
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
C-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica4
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).2
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studia literaturowe20
A-P-3Przygotowanie projektu.24
A-P-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
E_2A_W11, E_2A_W12, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08C-4, C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1
E_2A_O6_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
E_2A_W11, E_2A_W12, E_2A_W06, E_2A_W07, E_2A_W08, E_2A_W10S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08C-4, C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
E_2A_U18, E_2A_U20, E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U05S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10C-4, C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1
E_2A_O6_U02
Student potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
E_2A_U18, E_2A_U20, E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U04, E_2A_U07, E_2A_U09, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14, E_2A_U05S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10C-3T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O6_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K08, E_2A_K09S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06C-4, C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_W01
Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
2,0student nie ma podstawowej wiedzy na temat stosowania metod SKJ
3,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów
3,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów oraz rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
5,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych oraz potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
E_2A_O6_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiazanych z kontrolą jakości
3,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) do oceny jakości procesu
3,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości
5,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz samodzielnie potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_U01
Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
2,0student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych
3,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera oraz przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej
3,5student potrafi zbadać rozkład zmiennych, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczajaco potarfi ocenić zdolność procesu
4,5student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi przy pomocy nauczyciela ocenić zdolność procesu
5,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi samodzielnie ocenić zdolność procesu
E_2A_O6_U02
Student potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
2,0student nie potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
3,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i przy pomocy nauczyciela potarfi wskazać niektóre metody służące do zarządzania tą zmiennością
3,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać prawie wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać tylko niektórych z nich do oceny zmienności procesu
5,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać wszystkie metody do oceny zmienności dowolnego procesu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O6_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością, Omnitech Press, Warszawa, 1996
  2. Steczkowski J., Reprezentacyjne badania jakości wyrobów. Kontrola odbiorcza, Akademia Ekonomiczna, Kraków, 1993
  3. Greber T., Statystyczne sterowanie procesami-doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000
  4. Korol J., Talaga L., Elementy statystycznej kontroli jakości, EKSTAT, Szczecin, 1998
  5. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1998
  2. Mongiało Z., Systemy zapewnienia jakości produktów rolnych, AR w Szczecinie, Szczecin, 2002
  3. Myszewski M., Zarządzanie zmiennością, ORGMASZ, Warszawa, 1998
  4. Maleszka A., Wprowadzenie do statystycznego sterowania procesem, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 2000
  5. Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis nr 280 Oeconomica nr 59, Szczecin, 2010, s. 127–134

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica4
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.6
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).2
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studia literaturowe20
A-P-3Przygotowanie projektu.24
A-P-4Uczestnictwo w zaliczeniu projektu.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_W01Student ma podstawową wiedzę na temat stosowania metod statystycznej kontroli jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy na temat stosowania metod SKJ
3,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów
3,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów , ale słabo rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów oraz rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych
4,5student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych, ale nie wystarczająco potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
5,0student potrafi zdefiniować zasady kontroli odbiorczej i kontroli procesów, rozumie złożoność zmienności procesów i sposoby określania rozkładów zmiennych oraz potrafi określić na czym polega przeprowadzenie doświadczeń w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_W02Student zna popularne pakiety statystyczne w zakresie procedur statystycznej kontroli jakości i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań zwiazanych z kontrolą jakości w problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym wnioskowania statystycznego, ekonometrii i prognozowania procesów ekonomicznych) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna procedur SKJ zawartych w pakietach statystycznych i nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiazywania zadan zwiazanych z kontrolą jakości
3,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) do oceny jakości procesu
3,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i zastosować kartę kontrolną (średnia - R bądź s), ale nie wystarczająco potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą na bazie teorii i zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych
4,5student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości
5,0student potrafi skonstruować kontrolę odbiorczą zgodnie z podstawową normą ISO i na bazie teorii, potrafi zastosować przynajmniej 5 kart kontrolnych oraz samodzielnie potrafi przeprowadzić doświadczenie w kontroli jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_U01Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
E_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych
3,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera oraz przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej
3,5student potrafi zbadać rozkład zmiennych, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości
4,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczajaco potarfi ocenić zdolność procesu
4,5student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi przy pomocy nauczyciela ocenić zdolność procesu
5,0student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować pzynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi samodzielnie ocenić zdolność procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_U02Student potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U20Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym
E_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zarządzać zmiennością procesów produkcyjnych
3,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i przy pomocy nauczyciela potarfi wskazać niektóre metody służące do zarządzania tą zmiennością
3,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać prawie wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie i wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością
4,5student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać tylko niektórych z nich do oceny zmienności procesu
5,0student potrafi określić przyczyny zmienności w danym procesie, potarfi wskazać wszystkie metody służące do zarządzania tą zmiennością i potrafi wykorzystać wszystkie metody do oceny zmienności dowolnego procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O6_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania metod SKJ
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ
C-3Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych
Treści programoweT-P-1Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu zmiennych dla dużych (test zgodności chi2, Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica
T-P-2Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica.
T-P-4Statystyczna kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej.
T-P-3Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem pakietu Statistica, interpretacja).
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.