Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Prawo nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo nieruchomości | ||
Specjalność | Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych oraz zasad prawa, a także systemu organów rządowych i samorządowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą pojęcia nieruchomość oraz jej rodzajami. |
C-2 | Wyjaśnienie pojęcia własności nieruchomości oraz przedstawienie jej ograniczeń; |
C-3 | Omówienie sposobów nabycia własności nieruchomości; |
C-4 | Omówienie umów przenoszących własność; |
C-5 | Zapoznanie studentów z istotą praw rzeczowych; |
C-6 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu spółdzielni mieszkaniowych; |
C-7 | Przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z prawem rodzinnym i spadkowym; |
C-8 | Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu ochrony danych osobowych; |
C-9 | Omówienie ustawy Prawo zamówień publicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wybrane zagadnienia z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego: - małżeńskie ustroje majątkowe; - zarząd majątkiem wspólnym małżonków; - zarządzanie przez rodziców majątkiem dziecka; - odpowiedzialność małżonków za długi; - przesłanki dziedziczenia nieruhomości | 5 |
T-K-2 | Ochrona danych osobowych: - podstawowe pojęcia związane z ochroną danych osobowych; - organ ochrony danych osobowych; - zasady przetwarzania danych osobowych | 5 |
T-K-3 | Zamówienia publiczne: - podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych; - zakres podmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych; - wyłączenia przedmiotowe i ograniczenia stosowania ustawy; - zasady udzielania zamówień publicznych; - tryby udzielania zamówień publicznych | 5 |
T-K-4 | Mienie jako kategoria prawa cywilnego (pojęcie praw majątkowych, przykłady praw majątkowych na nieruchomościach) | 2 |
T-K-5 | Mienie państwowe, samorządowe i prywatne; geneza stosunków własnościowych w Polsce | 2 |
T-K-6 | pojęcie rzeczy ruchomych i nieruchomych | 2 |
T-K-7 | Definicja nieruchomości (rodzaje nieruchomości, wieczystoksięgowe pojęcie nieruchomości, pojęcie części składowych nieruchomości, pojęcie przynależności i pożytków) | 2 |
T-K-8 | Własność (definicje, ochrona, współwłasność) | 2 |
T-K-9 | Użytkowanie wieczyste | 2 |
T-K-10 | ograniczone prawa rzeczowe | 2 |
T-K-11 | Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców | 2 |
T-K-12 | Odrębna własność lokali oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu | 2 |
T-K-13 | Prawo pierwokupu, odkupu, wykupu i pierwszeństwa nabycia | 3 |
T-K-14 | Umowa sprzedaży | 1 |
T-K-15 | Umowa użyczenia | 1 |
T-K-16 | Darowizna | 1 |
T-K-17 | Najem i dzierżawa | 1 |
T-K-18 | Leasing | 1 |
T-K-19 | Dożywocie | 1 |
T-K-20 | Umowy deweloperskie | 1 |
T-K-21 | Timesharing | 1 |
T-K-22 | Umowa zamiany | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach; | 45 |
A-K-2 | Analiza materiałów związanych z realizacją materiału z ćwiczeń; | 15 |
A-K-3 | Rozwiązywanie kazusów; | 20 |
A-K-4 | Prezentacje i prace studentów; | 15 |
A-K-5 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 15 |
A-K-6 | Rozwiązywanie studiów przypadków; | 10 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; |
M-2 | Rozwiązywanie kazusów; |
M-3 | Prezentacje i prace studentów; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach; |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności rozwiązania kazusów; |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji i prac studentów; |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D10/2_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06 | C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6 | T-K-10, T-K-8, T-K-9 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
E_1A_D10/2_W02 Ma elementarną wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego; | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W05 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05 | C-7 | T-K-1 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-2 |
E_1A_D10/2_W03 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony danych osobowych; | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-8 | T-K-2 | M-1, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
E_1A_D10/2_W04 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu zamówień publicznych; | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-9 | T-K-3 | M-1, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D10/2_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08 | C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_D10/2_U02 Umie organizować pracę własną i zespołu. | E_1A_U02, E_1A_U03 | S1A_U02, S1A_U06 | C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-K-12, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-9 | M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_D10/2_U03 Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08 | C-3, C-4, C-2, C-6, C-7, C-8 | T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-14, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-13, T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-2 |
E_1A_D10/2_U04 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. | E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08 | C-6, C-7, C-8 | T-K-15, T-K-16, T-K-17, T-K-18, T-K-19, T-K-20, T-K-21, T-K-22, T-K-14, T-K-9 | M-2, M-3 | S-1 |
E_1A_D10/2_U05 Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08 | C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-K-15, T-K-16, T-K-17, T-K-18, T-K-19, T-K-20, T-K-21, T-K-14 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D10/2_K01 Absolwent przygotowany jest do uczenia się przez całe życie. | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K07 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06 | C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-9, T-K-13 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
E_1A_D10/2_K02 Absolwent jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja). | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-3, C-4, C-2, C-1, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9 | T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-13, T-K-2, T-K-1, T-K-3 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D10/2_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa rzeczowego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rzeczowego w stopniu bardzo dobrym. | |
E_1A_D10/2_W02 Ma elementarną wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa rodzinnego i spadkowego w stopniu bardzo dobrym. | |
E_1A_D10/2_W03 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony danych osobowych; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu ochrony danych osobowych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych w stopniu bardzo dobrym. | |
E_1A_D10/2_W04 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu zamówień publicznych; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzyu z zakresu zamówień publicznych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zamówień publicznych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zamówień publicznych w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zamówień publicznych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zamówień publicznych w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D10/2_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. |
3,0 | Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym niż dostateczny wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu wiekszym niż dobry wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych. | |
E_1A_D10/2_U02 Umie organizować pracę własną i zespołu. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować pracy własnej i zespołu do którego przynależy. |
3,0 | Student potrafi zorganizować pracę własną i zespołu do którego przynależy. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować pracę własną i zespołu do którego przynależy w stopniu większym niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zorganizować pracę własną i zespołu do którego przynależy w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zorganizować pracę własną i zespołu do którego przynależy w stopniu większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi zorganizować pracę własną i zespołu do którego przynależy w stopniu bardzo dobrym. | |
E_1A_D10/2_U03 Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwac sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
3,5 | Student w stopniu większym niż dostateczny posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
4,5 | Student w stopniu większym niż dobry posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posługuje sie normami i regułami społeczno - gospodarczymi w celu rozwiazywania zadan z zakresu ekonomii. | |
E_1A_D10/2_U04 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w sposób większy niż dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w sposób dobry. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w sposób większy niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w sposób bardzo dobry. | |
E_1A_D10/2_U05 Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia. | 2,0 | Student nie potrafi analizować wskazanych rozwiązań konkretnych problemów. |
3,0 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia. | |
3,5 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, dokonuje tego w sposób większy niż dostateczn. | |
4,0 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, dokonuje tego w sposób dobry. | |
4,5 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, dokonuje tego w sposób większym niż dobry. | |
5,0 | Student potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, dokonuje tego w sposób bardzo dobry. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D10/2_K01 Absolwent przygotowany jest do uczenia się przez całe życie. | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do uczenia się przez całe życie |
3,0 | Absolwent w stopniu dostatecznym jest przygotowany do uczenia się przez całe życie | |
3,5 | Absolwent w stopniu większym niż dostateczny jest przygotowany do uczenia się przez całe życie | |
4,0 | Absolwent w stopniu dobrym jest przygotowany do uczenia się przez całe życie | |
4,5 | Absolwent w stopniu większym niż dobry jest przygotowany do uczenia się przez całe życie | |
5,0 | Absolwent w stopniu bardzo dobrym jest przygotowany do uczenia się przez całe życie | |
E_1A_D10/2_K02 Absolwent jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja). | 2,0 | Student nie jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole |
3,0 | Student jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole | |
3,5 | Student jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | Student jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole w stopniu dobrym | |
4,5 | Student jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole w stopniu większym niż dobry | |
5,0 | Student jest przygotowany do samodzielnej pracy oraz pracy w zespole w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Bieniek G., Rudnicki S., Nieruchomości. Problematyka prawna, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
- Dadańska K., Prawo rzeczowe, CH Beck, Warszawa, 2010
- Strzelczyk R., Prawo obrotu nieruchomościami, CH Beck, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Czachórski W., Zobowiązania. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2004
- Strzelczyk R., Prawo nieruchomości, CH Beck, Warszawa, 2011
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku nieruchomości na obrzeżach miast, Studia z prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2005, Seria monografia numer 01
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku nieruchomości na terenach wiejskich, Studia z prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2007, Seria monografia numer 03
- Skotarczak T. (red.), Miany zachodzące w gospodarowaniu nieruchomościami publicznymi, Studia prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2009, Seria monografia numer 05
- Skotarczak T. (red.), Zmiany na rynku usług związanych z nieruchomościami, Studia z prawa i gospodarki nieruchomościami, Szczecin, 2011, Seria monografia numer 01