Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Teoria usług:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria usług
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i ewolucją usług
C-2Ukształtowanie wiedzy studentów z zakresu typologii usług i oganizacji usługowych na rynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce2
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług2
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne8
T-W-4Przedsiębiorstwo usługowe na rynku5
T-W-5Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Ucestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/02_W01
Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
E_1A_W02, E_1A_W08S1A_W02, S1A_W07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D5/02_W02
Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
E_1A_W03, E_1A_W08S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/02_W01
Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
2,0
3,0Sudent rozróżnia podstawowe typy usług oferowanych na rynku i charakteryzuje ich specyfikę
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D5/02_W02
Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
2,0
3,0Sudent opisuje podstawowe cechy przedsiebiorstwa usługowego oraz określa znaczenie innowacji w działalności usługowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rudawska I. (red.), Usługi w gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa, 2009
  2. Hollins B., Shinkins S., Zarządzanie usługami. Projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 2009
  3. Filipiak A., Panasiuk A. (red.), Przedsiębiorstwo usługowe - Ekonomika, PWN, Warszawa, 2008
  4. Normann R., Zarządzanie usługami. Strategie i przywództwo w biznesie Service Management, GWP, Gdańsk, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Kaufman R., Jak dostarczyć wartość innym, a dzięki temu także sobie, Studio Emka, Warszawa, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce2
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług2
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne8
T-W-4Przedsiębiorstwo usługowe na rynku5
T-W-5Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach3
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Ucestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Przygotowanie do egzaminu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/02_W01Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie wiedzy studentów z zakresu typologii usług i oganizacji usługowych na rynku
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent rozróżnia podstawowe typy usług oferowanych na rynku i charakteryzuje ich specyfikę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/02_W02Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i ewolucją usług
Treści programoweT-W-4Przedsiębiorstwo usługowe na rynku
T-W-5Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent opisuje podstawowe cechy przedsiebiorstwa usługowego oraz określa znaczenie innowacji w działalności usługowej
3,5
4,0
4,5
5,0