Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | E_2A_O02_U01 | Sudent potrafi stosować metody statystycznej kontroli jakości w procesach produkcyjnych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | E_2A_U01 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi |
---|
E_2A_U02 | Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy |
E_2A_U03 | Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać |
E_2A_U04 | Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych |
E_2A_U08 | Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii |
E_2A_U11 | Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia |
E_2A_U10 | Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
E_2A_U18 | Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne |
E_2A_U20 | Posiada pogłębioną umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań w języku polskim i obcym |
E_2A_U14 | Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
E_2A_U05 | Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U04 | potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S2A_U05 | sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U07 | posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie |
S2A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej |
S2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Cel przedmiotu | C-3 | Nabycie umiejętności zarządzania zmiennością procesów produkcyjnych |
---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat istoty i metod SKJ |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod SKJ |
C-4 | Nabycie umiejętności wykorzystania programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego dla celów stosowania SKJ |
Treści programowe | T-P-1 | Zastosowanie wybranych rozkładów (hipergeometrycznego, Poissona, normalnego) w SKJ oraz weryfikacja hipotezy o normalności rozkładu dla dużych (test zgodności chi2, test Kołmogorowa-Smirnowa) i małych prób (test Shapiro-Wilka) z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu Statistica |
---|
T-P-2 | Wprowadzenie do statystycznej kontroli procesu (SPC). Budowa i interpretacja kart kontrolnych alternatywnych i liczbowych z wykorzystaniem programu Statistica. |
T-P-4 | Statystycznej kontrola jakości w badaniach odbiorczych - wprowadzenie, plany odbiorcze według oceny alternatywnej i liczbowej. |
T-P-3 | Analiza zdolności procesu – wskaźniki zdolności procesu (obliczanie wskaźników z wykorzystaniem programu Statistica, interpretacja). |
Metody nauczania | M-1 | Ćwiczenia z użyciem komputera i urządzeń multimedialnych wraz z dyskusją dydaktyczną. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu przygotowanego na zadany temat. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | student nie potrafi zastosować metod SKJ w procecach produkcyjnych |
3,0 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera oraz przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej |
3,5 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować kartę kontrolną (średnia - R bądź s) przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz przy pomocy nauczyciela potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości |
4,0 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować przynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej oraz potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości, ale niewystarczajaco potarfi ocenić zdolność procesu |
4,5 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować przynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi przy pomocy nauczyciela ocenić zdolność procesu |
5,0 | student potrafi zbadać rozkład cechy, skonstruować przynajmniej 5 kart kontrolnych przy zastosowaniu komputera, przeprowadzić obliczenia dla skonstruowania planu odbioru według oceny alterantywnej i liczbowej, potrafi obsługiwać na komputerze testy statystyczne wykorzystywane w kontroli jakości oraz potarfi samodzielnie ocenić zdolność procesu |