Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Krajoznawstwo | ||
Specjalność | Gospodarka turystyczna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotów: podstawowa znajomość geografii i przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozbudzenie zainteresowania szeroko pojętym krajoznawstwem |
C-2 | Rozbudzenie i ugruntowanie umiłowania kraju ojczystego, jego historii, tradycji i obyczajów ludowych |
C-3 | Zapoznaie studentów z metodyką działalności krajoznawczej w różnych etapach życia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Przedmiot i podmiot krajoznawstwa. Geneza polskiego krajoznawstwa. | 2 |
T-K-2 | Walory krajoznawcze Polski. Dobra kulturowe na wybranych szlakach (szlaki: Bursztynowy, Zamków Krzyżackich, Cystrersów, Kopernika, Orlich Gniazd, Architektury Drewnianej). | 2 |
T-K-3 | Sposoby ratowania narodowych i etnicznych tradycji ludowych i etnicznych. Rola krajoznawców. | 2 |
T-K-4 | Pojęcie dziedzictwa i jego interpretacja. Polskie obiekty na liście światowego dziedzictwa UNESCO. | 2 |
T-K-5 | Inwentaryzacja krajoznawcza Polski w programach działań statutowych PTTK. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w konwersatoriach. | 9 |
A-K-2 | Poszukiwanie i zapoznanie się z treściami literatury wskazanej przez prowadzącego. | 14 |
A-K-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-K-4 | Przygotowanie i opracowanie jednego z wybranych przez studenta polskiego szlaku turystycznego. | 10 |
A-K-5 | Przegląd stron internetowych zawierających przykłady dziedzictwa kulturowego regionów i zapoznanie się z nimi. | 10 |
A-K-6 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja. |
M-3 | Analiza studiów przypadków. |
M-4 | Prezentacje studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kolokwium czastkowego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena kompetencji wspoldzialania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadku. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena umiejetnosci samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego wyszukiwania zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena umiejetnosci i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa. |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych) |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe) |
S-9 | Ocena formująca: Ocena umiejetnosci i kompetencji w dziedzinie krajoznawstwa. |
S-10 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z cwiczen (sredniaz wszystkich ocen formujacych) |
S-11 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujacy pytania testowe, zadania do rozwiazania oraz pytania problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3_W01 Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce | E_2A_W01, E_2A_W04 | S2A_W01, S2A_W04 | C-3, C-1 | T-K-1, T-K-2 | M-3, M-1 | S-1, S-6 |
E_2A_D4/3_W02 Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie | E_2A_W03, E_2A_W13 | S2A_W03, S2A_W04, S2A_W07, S2A_W09 | C-3, C-1 | T-K-5, T-K-2 | M-3, M-1 | S-7, S-6 |
E_2A_D4/3_W03 Potrafi uzupełniać nabytą wiedzę i umiejętności | E_2A_W03, E_2A_W14, E_2A_W15 | S2A_W03, S2A_W10, S2A_W11 | C-3, C-1 | T-K-3, T-K-1, T-K-4 | M-2, M-1 | S-1, S-10 |
E_2A_D4/3_W04 Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji | E_2A_W04 | S2A_W04 | C-3, C-1 | T-K-3, T-K-4 | M-2, M-1, M-4 | S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3_U01 Potrafi ocenić zjawiska gospodarcze w regionie i kraju i omówić główne atrakcje turystyczne kraju. | E_2A_U03, E_2A_U07, E_2A_U18 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07 | C-2, C-3, C-1 | T-K-5, T-K-2 | M-2, M-3, M-1 | S-9, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D4/3_K01 Posiada kompetencje do przekazywania informacji na temat dziedzictwa narodowego, regionalizmu ze świadomością znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów, a także propagować kultywowanie regionalnych tradycji. | E_2A_K04, E_2A_K06 | S2A_K04, S2A_K07 | C-2, C-3, C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3_W01 Uzyskał podstawową wiedzę o roli krajoznawstwa w turystyce | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu krajoznawstwa |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_2A_D4/3_W02 Ma wiedzę o metodyce stosowanej w krajoznawstwie | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu komunikacji i negocjacji |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_2A_D4/3_W03 Potrafi uzupełniać nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu krajoznawstwa |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne | |
E_2A_D4/3_W04 Potrafi kojarzyć komercyjny charakter turystyki z zasobami tradycji | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu krajoznawstwa |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3_U01 Potrafi ocenić zjawiska gospodarcze w regionie i kraju i omówić główne atrakcje turystyczne kraju. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu krajoznawstwa |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D4/3_K01 Posiada kompetencje do przekazywania informacji na temat dziedzictwa narodowego, regionalizmu ze świadomością znaczenia atrakcyjności turystycznej dla wizerunku regionów, a także propagować kultywowanie regionalnych tradycji. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu krajoznawstwa |
3,0 | w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku | |
4,5 | - - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności | |
5,0 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Kruczek Z., Kruczek A.,Nowacki M., Krajoznawstwo, PROKSENIA, Kraków, 2003
- PTTK, Krajoznawstwo i turystyka w szkole, ZG PTTK, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Kruczek Z, Metodyka krajoznawstwa, skrypt., AWF, Kraków, 1979
- Czamowski A., Krajoznawstwo - poradnik metodyczny dla instruktorów krajoznawstwa, ZG PTTK, Warszawa, 1979
- PTTK, Inwentaryzacja Krajoznawcza Polski, ZG PTTK Komisja Krajoznawcza, Warszawa, 1990
- Harajda R., Zarys metodyki kształcenia turystyczno - krajoznawczego, Wydawnictwo "Kraj", Warszawa, 1982