Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.2
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach i teście zaliczeniowym6
A-K-2praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela), -udział w konsultacjach celem weryfikacji postepów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie sie do zaliczenia24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-3Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
S-6Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W01
Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
E_1A_W06S1A_W06C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-5, S-6
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W02
Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
E_1A_W01, E_1A_W06S1A_W01, S1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W03
Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
E_1A_W06S1A_W06C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_U01
Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U10S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
E_1A_K04, E_1A_K03S1A_K03, S1A_K04C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-4, S-5
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K02, S1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K03
Angażuje się w proces nauczania.
E_1A_K09, E_1A_K08, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W01
Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W02
Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W03
Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_U01
Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K01
Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
E_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K03
Angażuje się w proces nauczania.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Balicki W., Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, 2002
  2. Kaminski S., Nauka i metoda. Pojecie nauki i klasyfikacja nauk, KUL, Lublin, 1992
  3. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, KiW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Grobler A., Metodologia nauk, Aureus-Znak, Kraków, 2006
  2. Hajduk Z., Ogolna metodologia nauk, KUL, Lublin, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.2
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.2
6

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w konwersatoriach i teście zaliczeniowym6
A-K-2praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie się do bieżących konwersatoriów (dobór i analiza literatury adekwatnej do poszczególnych tematów zajęć, opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela), -udział w konsultacjach celem weryfikacji postepów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie sie do zaliczenia24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W01Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
S-6Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii.
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W02Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-3Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
S-6Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
3,5Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii).
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_W03Ma elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-3Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
S-6Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,0Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe)
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_U01Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-3Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
S-6Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K01Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego.
3,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza).
3,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moranego konwencjonalne -druga podfaza).
4,0Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego.
4,5Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
5,0Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując projekty i rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna
M-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-3Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zaspołowych student :nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiazań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny,olśnienia, wykonawczy, weryfikacji i prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, porafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania oraz panować nad wspołpracą członków zespołu (motywować do działania) oraz terminowością i sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_Ammmmmmmmmmmmmm_K03Angażuje się w proces nauczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1w wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -miał elementarną wiedzę związaną z metodologicznymi uwarunkowaniami pracy twórczej,
C-2znał elementarne zagadnienia dotyczące specyfiki preparacji pracy promocyjnej,
C-3umiał rozwiązać standardowe problemy wystepujące podczas tworzenia pracy promocyjnej,
C-4rozumiał konieczność ochrony własności intelektualnej.
Treści programoweT-K-1Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym.
T-K-2Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych.
T-K-3Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego-test zaliczeniowy.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne- rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalnośc wypowiedzi;
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób wykonania i jego jakość, -dobór materiału, -oszczędność materiału, -samodzielność, -czas wykonania;
S-3Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy(równomierność przydzielonych zadań), -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejs myśli, -dokonanie syntezy informacji
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta; -uczestnictwo w działaniu, -inicjowanie działania (student nie tylko dostosowuje sie do sytuacji dydaktycznej ale organizuje ją w pewien sposób-samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.