Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Controlling wspomagany komputerowo

Sylabus przedmiotu Sprawozdanie finansowe pro forma jako element planowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Controlling wspomagany komputerowo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Sprawozdanie finansowe pro forma jako element planowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 12 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi istoty i zasad tworzenia sprawozdań finansowych pro forma

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do planowania finansowego3
T-L-2Rachunek zysków i strat pro forma3
T-L-3Bilans pro forma3
T-L-4Rachunek przepływów pieniężnych pro forma3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w wykładach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury48
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Zajecia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywnośc słuchacza na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie poprawnych sprawozdań finansowych pro forma z zadanych problemów w laboratoriach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A12_W01
Słuchacz posiada wiedzę z zkaresu zasad towrzenia sprawozdań finansowych, a także metody planowania poszczególnych składników sprawozdań finansowych
CWK_10-_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A12_U01
Słuchacz potrafi zgromadzić i grupować dane niezbędne do opracowania sprawozdań finansowych, Sporządza sprawozdanie finansowe pro forma, Odczytuje dane ujęte w sprawozdaniach finansowych pro forma, interpretuje informacje w nich zawarte, formułuje wnioski.
CWK_10-_U01, CWK_10-_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A12_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
CWK_10-_K01, CWK_10-_K02, CWK_10-_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A12_W01
Słuchacz posiada wiedzę z zkaresu zasad towrzenia sprawozdań finansowych, a także metody planowania poszczególnych składników sprawozdań finansowych
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A12_U01
Słuchacz potrafi zgromadzić i grupować dane niezbędne do opracowania sprawozdań finansowych, Sporządza sprawozdanie finansowe pro forma, Odczytuje dane ujęte w sprawozdaniach finansowych pro forma, interpretuje informacje w nich zawarte, formułuje wnioski.
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A12_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego związywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Nowak E., Nita B red., Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, II
  2. Nowak E. red., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2011
  3. Gryko J.M., Kluzek M., Kubiak J., Nowaczyk T., Planowanie finansowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2011
  4. Naruć W., Nowak J., Wieloch M., Operacyjne planowanie finansowe. Ujęcie praktyczne, Difin, Warszawa, 2008
  5. Komorowski J., Planowanie finansowe w przedsiębiorstwie – teoria i praktyka, ODDK, Gdańsk, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do planowania finansowego3
T-L-2Rachunek zysków i strat pro forma3
T-L-3Bilans pro forma3
T-L-4Rachunek przepływów pieniężnych pro forma3
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w wykładach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury48
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A12_W01Słuchacz posiada wiedzę z zkaresu zasad towrzenia sprawozdań finansowych, a także metody planowania poszczególnych składników sprawozdań finansowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_W01Ma wiedzę w zakresie tworzenia systemów informacyjnych na potrzeby zarządzania przy wykorzystaniu narzedzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi istoty i zasad tworzenia sprawozdań finansowych pro forma
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do planowania finansowego
T-L-2Rachunek zysków i strat pro forma
T-L-3Bilans pro forma
T-L-4Rachunek przepływów pieniężnych pro forma
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Zajecia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywnośc słuchacza na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie poprawnych sprawozdań finansowych pro forma z zadanych problemów w laboratoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A12_U01Słuchacz potrafi zgromadzić i grupować dane niezbędne do opracowania sprawozdań finansowych, Sporządza sprawozdanie finansowe pro forma, Odczytuje dane ujęte w sprawozdaniach finansowych pro forma, interpretuje informacje w nich zawarte, formułuje wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_U01Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne do tworzenia systemów informacyjnych wspomagających zarządzanie
CWK_10-_U02Potrafi sporządzić i zinterpretować raporty zarządcze
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi istoty i zasad tworzenia sprawozdań finansowych pro forma
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do planowania finansowego
T-L-2Rachunek zysków i strat pro forma
T-L-3Bilans pro forma
T-L-4Rachunek przepływów pieniężnych pro forma
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Zajecia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywnośc słuchacza na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie poprawnych sprawozdań finansowych pro forma z zadanych problemów w laboratoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A12_K01Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości finansowej i zarządczej
CWK_10-_K02Potrafi współpracować z użytkownikami informacji z rachunkowości
CWK_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi istoty i zasad tworzenia sprawozdań finansowych pro forma
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do planowania finansowego
T-L-2Rachunek zysków i strat pro forma
T-L-3Bilans pro forma
T-L-4Rachunek przepływów pieniężnych pro forma
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Zajecia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywnośc słuchacza na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego lub zespołowego związywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości