Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Controlling wspomagany komputerowo

Sylabus przedmiotu Raportowanie wyników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Controlling wspomagany komputerowo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Raportowanie wyników
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 24 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej
W-2Znajomość podstawowych funkcjonalności MS Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie słuchaczy z funkcjonalnością aplikacji komputerowych do raportowania
C-2Wykształcenie umiejętności stosowania narzędzi arkusza kalkulacyjnego w raportowaniu wyników
C-3Wykształcenie umiejętności pobierania i przetwarzania danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeglad funkcji i narzędzi aplikacji Ms Excel w celu ich wykorzystania do tworzenia raportów wewnętrznych2
T-L-2Tworzenie w arkuszu kalkulacyjnym formularzy raportów standardowych4
T-L-3Wykorzystanie prostych i zaawansowanych formuł obliczeniowych do raportowania4
T-L-4Raportowanie wyników i ich wizualizacja na wykresach4
T-L-5Budowanie zapytań bazowych4
T-L-6Pobierania danych z różnych źródeł2
T-L-7Wykorzystanie danych do tworzenia raportów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego4
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie do zajęć w tym studiowanie literatury przedmiotu36
A-L-3Przygotowanie projektu z raportowaniem wyników60
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
M-3Metody programowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wykonania projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A11_W01
Słuchacz zna i poprawnie wykorzystuje podstawowe zasady raportowania wyników
CWK_10-_W01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A11_U01
Słuchacz posiada umiejetności wykorzystania funkcjonalności Excela i innych programów do raportowania wyników
CWK_10-_U02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CWK_10-_A11_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania wybranych zagadnień z raportowania wyników
CWK_10-_K01, CWK_10-_K02, CWK_10-_K03C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A11_W01
Słuchacz zna i poprawnie wykorzystuje podstawowe zasady raportowania wyników
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A11_U01
Słuchacz posiada umiejetności wykorzystania funkcjonalności Excela i innych programów do raportowania wyników
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CWK_10-_A11_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania wybranych zagadnień z raportowania wyników
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły sa prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. Walkenbach J., Excel 2010. Pl Biblia, Helion, Katowice, 2011
  2. Alexander M. Walkenbach J., Analiza i prezentacja danych w MS Excel, Helion, Katowice, 2011
  3. Nita B., Sprawozdawczość zarządcza. Analizy i raporty wewnętrzne w controllingu., PWN, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Marcinkowska M., Roczny raport z działań i wyników przedsiebiorstwa, Oficyna Wydawnicza, 2004
  2. Borowiecki R. Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej, Difin, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeglad funkcji i narzędzi aplikacji Ms Excel w celu ich wykorzystania do tworzenia raportów wewnętrznych2
T-L-2Tworzenie w arkuszu kalkulacyjnym formularzy raportów standardowych4
T-L-3Wykorzystanie prostych i zaawansowanych formuł obliczeniowych do raportowania4
T-L-4Raportowanie wyników i ich wizualizacja na wykresach4
T-L-5Budowanie zapytań bazowych4
T-L-6Pobierania danych z różnych źródeł2
T-L-7Wykorzystanie danych do tworzenia raportów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego4
24

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie do zajęć w tym studiowanie literatury przedmiotu36
A-L-3Przygotowanie projektu z raportowaniem wyników60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A11_W01Słuchacz zna i poprawnie wykorzystuje podstawowe zasady raportowania wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_W01Ma wiedzę w zakresie tworzenia systemów informacyjnych na potrzeby zarządzania przy wykorzystaniu narzedzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie słuchaczy z funkcjonalnością aplikacji komputerowych do raportowania
C-2Wykształcenie umiejętności stosowania narzędzi arkusza kalkulacyjnego w raportowaniu wyników
C-3Wykształcenie umiejętności pobierania i przetwarzania danych
Treści programoweT-L-1Przeglad funkcji i narzędzi aplikacji Ms Excel w celu ich wykorzystania do tworzenia raportów wewnętrznych
T-L-2Tworzenie w arkuszu kalkulacyjnym formularzy raportów standardowych
T-L-3Wykorzystanie prostych i zaawansowanych formuł obliczeniowych do raportowania
T-L-4Raportowanie wyników i ich wizualizacja na wykresach
T-L-5Budowanie zapytań bazowych
T-L-6Pobierania danych z różnych źródeł
T-L-7Wykorzystanie danych do tworzenia raportów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
M-3Metody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A11_U01Słuchacz posiada umiejetności wykorzystania funkcjonalności Excela i innych programów do raportowania wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_U02Potrafi sporządzić i zinterpretować raporty zarządcze
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie słuchaczy z funkcjonalnością aplikacji komputerowych do raportowania
C-2Wykształcenie umiejętności stosowania narzędzi arkusza kalkulacyjnego w raportowaniu wyników
C-3Wykształcenie umiejętności pobierania i przetwarzania danych
Treści programoweT-L-1Przeglad funkcji i narzędzi aplikacji Ms Excel w celu ich wykorzystania do tworzenia raportów wewnętrznych
T-L-2Tworzenie w arkuszu kalkulacyjnym formularzy raportów standardowych
T-L-3Wykorzystanie prostych i zaawansowanych formuł obliczeniowych do raportowania
T-L-4Raportowanie wyników i ich wizualizacja na wykresach
T-L-5Budowanie zapytań bazowych
T-L-6Pobierania danych z różnych źródeł
T-L-7Wykorzystanie danych do tworzenia raportów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
M-3Metody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCWK_10-_A11_K01Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i zespołowego rozwiązywania wybranych zagadnień z raportowania wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCWK_10-_K01Potrafi korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości finansowej i zarządczej
CWK_10-_K02Potrafi współpracować z użytkownikami informacji z rachunkowości
CWK_10-_K03Ma świadomość konieczności ustawicznej aktualizacji wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie słuchaczy z funkcjonalnością aplikacji komputerowych do raportowania
C-2Wykształcenie umiejętności stosowania narzędzi arkusza kalkulacyjnego w raportowaniu wyników
C-3Wykształcenie umiejętności pobierania i przetwarzania danych
Treści programoweT-L-1Przeglad funkcji i narzędzi aplikacji Ms Excel w celu ich wykorzystania do tworzenia raportów wewnętrznych
T-L-2Tworzenie w arkuszu kalkulacyjnym formularzy raportów standardowych
T-L-3Wykorzystanie prostych i zaawansowanych formuł obliczeniowych do raportowania
T-L-4Raportowanie wyników i ich wizualizacja na wykresach
T-L-5Budowanie zapytań bazowych
T-L-6Pobierania danych z różnych źródeł
T-L-7Wykorzystanie danych do tworzenia raportów przy użyciu arkusza kalkulacyjnego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda przypadków
M-3Metody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajeciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć przez zadawanie pytań w formie ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: Analiza i ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły sa prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu
5,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości