Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Ryzyko i planowanie w audycie wewnętrznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Ryzyko i planowanie w audycie wewnętrznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczne posiadanie wiedzy początkowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów w pracy audytora wewnętrznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie ryzyka i rodzaje ryzyka2
T-W-2Identyfikacja i szacowanie ryzyka.3
T-W-3Analiza ryzyka przy opracowaniu planu rocznego i zadania audytowego.3
T-W-4Konstrukcja planu rocznego audytu i planu w zadaniu audytowym.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnicwo w wykładach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu20
A-W-3Rozwiązywanie zadań i gromadzeinie informacji na temat ryzyka i planowania.30
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu.30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A13_W01
Student zna podstawowe narzędzia analizy ryzyka i etapów prac audytowych w procesie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A13_U01
Student potrafi identyfikować i stosować metody szacowania ryzyka. Student potrafi sporządzić plan audytu wewnętrznego.
AW_10A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A13_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A13_W01
Student zna podstawowe narzędzia analizy ryzyka i etapów prac audytowych w procesie audytu wewnętrznego.
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A13_U01
Student potrafi identyfikować i stosować metody szacowania ryzyka. Student potrafi sporządzić plan audytu wewnętrznego.
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A13_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czerwiński K, Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym, LINK, Szczecin, 2003
  2. Z. Fałek, Zarządzanie ryzykiem korporacyjnym – zintegrowana struktura ramowa, Wema, Warszawa, 2003
  3. Pomarańczowa księga. Zarządzanie ryzykiem – zasady i koncepcje. Ministerstwo Skarbu Jej Królewskiej Mości, Oficjalnych Publikacji Jej Królewskiej Mości, 2004
  4. Międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego (Komunikat Nr 8 Ministra Finansów z 20 kwietnia 2010 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, Dz. Urz. MF Nr 5 poz. 24)., 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie ryzyka i rodzaje ryzyka2
T-W-2Identyfikacja i szacowanie ryzyka.3
T-W-3Analiza ryzyka przy opracowaniu planu rocznego i zadania audytowego.3
T-W-4Konstrukcja planu rocznego audytu i planu w zadaniu audytowym.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnicwo w wykładach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu20
A-W-3Rozwiązywanie zadań i gromadzeinie informacji na temat ryzyka i planowania.30
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu.30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A13_W01Student zna podstawowe narzędzia analizy ryzyka i etapów prac audytowych w procesie audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów w pracy audytora wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ryzyka i rodzaje ryzyka
T-W-2Identyfikacja i szacowanie ryzyka.
T-W-3Analiza ryzyka przy opracowaniu planu rocznego i zadania audytowego.
T-W-4Konstrukcja planu rocznego audytu i planu w zadaniu audytowym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A13_U01Student potrafi identyfikować i stosować metody szacowania ryzyka. Student potrafi sporządzić plan audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów w pracy audytora wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ryzyka i rodzaje ryzyka
T-W-2Identyfikacja i szacowanie ryzyka.
T-W-3Analiza ryzyka przy opracowaniu planu rocznego i zadania audytowego.
T-W-4Konstrukcja planu rocznego audytu i planu w zadaniu audytowym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A13_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-1Użycie zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów w pracy audytora wewnętrznego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie ryzyka i rodzaje ryzyka
T-W-2Identyfikacja i szacowanie ryzyka.
T-W-3Analiza ryzyka przy opracowaniu planu rocznego i zadania audytowego.
T-W-4Konstrukcja planu rocznego audytu i planu w zadaniu audytowym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny – test wielokrotnego wyboru, zadania problemowe do wyboru
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w zakresie prowadzonego przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0