Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Finanse publiczne i elementy controllingu finansowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Finanse publiczne i elementy controllingu finansowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy przedsiębiorczości z zakresu szkoły średniej.
W-2Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstwowych treści ustawy o finansach publicznych oraz zasad dyscypliny finansowej jednostki.
C-2Wykształecenie umiejetności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego1
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.1
T-W-3Dochody publiczne.Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.2
T-W-4Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.2
T-W-5Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.2
T-W-6Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przegląd literatury20
A-W-3Przegląd przekazanych materiałów do wykładów30
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A1_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad gospodarki budżetowej. Student posiada wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3
AW_10A_WEk/PD/A1_W02
Student posiada wiedze o strukturze podatków, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
AW_10A_W02, AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A1_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego i podatkowego.
AW_10A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A1_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad gospodarki budżetowej. Student posiada wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
AW_10A_WEk/PD/A1_W02
Student posiada wiedze o strukturze podatków, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A1_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego i podatkowego.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A1_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2008
  2. red. M. Podstawka - praca zbiorowa, Finanse. Instytucje, instrumenty, podmioty, rynki, regulacje, PWN, Warszawa, 2011
  3. T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, PWN, Warszawa, 2010
  4. K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H.Beck, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego1
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.1
T-W-3Dochody publiczne.Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.2
T-W-4Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.2
T-W-5Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.2
T-W-6Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przegląd literatury20
A-W-3Przegląd przekazanych materiałów do wykładów30
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A1_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad gospodarki budżetowej. Student posiada wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstwowych treści ustawy o finansach publicznych oraz zasad dyscypliny finansowej jednostki.
Treści programoweT-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-3Dochody publiczne.Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-4Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-5Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A1_W02Student posiada wiedze o strukturze podatków, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-2Wykształecenie umiejetności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań
Treści programoweT-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-4Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-5Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A1_U01Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego i podatkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstwowych treści ustawy o finansach publicznych oraz zasad dyscypliny finansowej jednostki.
Treści programoweT-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-3Dochody publiczne.Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-4Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-5Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A1_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstwowych treści ustawy o finansach publicznych oraz zasad dyscypliny finansowej jednostki.
Treści programoweT-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
T-W-3Dochody publiczne.Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-4Wydatki publiczne. Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-5Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-6Dyscyplina finansów publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - pogadanka.
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny.
M-3Metody aktywizujące - sytuacyjna, przypadków, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie pracy na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0