Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki produkcyjne - odzież:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki produkcyjne - odzież
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie
projektyP7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z antropometrii.
W-2Podstawowa wiedza z materiałoznawstwa materiałów miękkich.
W-3Umiejętności manualne - modelowanie materiałów miękkich.
W-4Znajomość podstawowych procesów projektowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wspomaganie w procesach projektowych i realizacji projektów odzieżowych.
C-2Pogłębienie umiejętności w zakresie modelowania w materiałach miękkich - odzieżowych
C-3Pogłębienie wiedzy z zakresu konstrukcji odzieży.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie podstawowych technk z zakresu modelowania w materiałach miękkich.6
T-P-2Materiałoznawstwo - tworzenie konstrukcji odzieżowych i przestrzennych form z materiałów miękkich.10
T-P-3Wstępne projekty - omówienie.6
T-P-4Konstrukacja.8
30
projekty
T-P-1Konstrukcja form odzieżowych i przestrzennych z materiałów miękkich.10
T-P-2Wspomaganie procesów realizacji wybranych projektów.16
T-P-3Prezentacja i aranżacja projektów.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajeciach.30
A-P-2Wykłady.8
A-P-3Ćwiczenia.10
A-P-4Praca własna.12
60
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Praca własna.44
A-P-3Konsultacje indywidualne.10
A-P-4Przygotowanie prezentacji.6
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia produkcyjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie realizacji projeków, uwzględniająca stan wiedzy i umiejetności potrzebna do weryfikacji postepów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena będąca sumą nabytych umiejetności z zakresu materiałoznawstwa, konstrukcji i umiejętności manualnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C22_W01
Zna zasady konstrukcji odzieży potrzebne do realizacji projektu.
Wz_1A_W01A1_W10C-3, C-2T-P-1M-3S-1
Wz_1A_C22_W02
Potrafi definiować i rozpoznawać oraz formułowac podstawowe procesy techniogiczne.
Wz_1A_W02A1_W10C-3T-P-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C22_U01
Posiada umiejętności kognitywne i manualne umożliwiajace realizacje własnych projektów.
Wz_1A_U01A1_U14C-2T-P-2, T-P-2, T-P-1M-3S-1
Wz_1A_C22_U02
W wyniku nabytych umiejetności potrafi dobrać właściwe materiały oraz zastosować wybraną technikę do uzyskania zamierzonego efektu projektu.
Wz_1A_U04A1_U16, A1_U17C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-1M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C22_K01
Aktywnie prezentuje oraz omawia własne zadania projektowe na forum publicznym.
Wz_1A_K02A1_K02C-1T-P-3M-3S-2
Wz_1A_C22_K02
W sposób świadomy postepuje zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego w trakcie realizacji własnych projektów.
Wz_1A_K06A1_K06C-1T-P-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C22_W01
Zna zasady konstrukcji odzieży potrzebne do realizacji projektu.
2,0
3,0W stopniu podstawowym zna zasady konstrukcji niezbędne do realizacji projektu.
3,5
4,0W stopniu dobrym zna konstrukcję i zasady modelowania.
4,5
5,0W stopniu ponadprzeciętnym ma wiedzę z zakresu konstrukcji i modelowania.
Wz_1A_C22_W02
Potrafi definiować i rozpoznawać oraz formułowac podstawowe procesy techniogiczne.
2,0
3,0W stopniu podstawowym zna i potrafi zdefiniować wybrane techniki materiałowe.
3,5
4,0Samodzielnie definiuje i rozwiązuje zadania z zakresu podstawowych zasad technologii.
4,5
5,0Samodzielnie stosuje wiedzę do rozwiązywania złożonych procesów technologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C22_U01
Posiada umiejętności kognitywne i manualne umożliwiajace realizacje własnych projektów.
2,0
3,0Realizuje własne projekty w stopniu podstawowym.
3,5
4,0Potrafi samodzielnie zdefiniować, wybrać i zrealizować własny projekt.
4,5
5,0Potrafi samodzielnie zdefiniować, wybrać i dokonać samodzielnej ewaluacji projektu o wysokim stopniu skomplikowania.
Wz_1A_C22_U02
W wyniku nabytych umiejetności potrafi dobrać właściwe materiały oraz zastosować wybraną technikę do uzyskania zamierzonego efektu projektu.
2,0
3,0Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi dobrać materiały do realizacji projektu oraz zastosowac wybrana technikę w stopniu podstawowym.
3,5
4,0Potrafi samodzielnie dobrać materiały do realizacji projektu oraz wybrać właściwą technologię. Staranne wykonanie projektu.
4,5
5,0Potrafi zastosować różnorodne technologie w procesie realizacji własnych projektów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C22_K01
Aktywnie prezentuje oraz omawia własne zadania projektowe na forum publicznym.
2,0
3,0Na forum publicznym w sposób zdawkowy potrafi przedstawić własną realizację projektu.
3,5
4,0W sposób świadomy omawia własną realizację z uwzględnieniem problematyki projektowej.
4,5
5,0Aktywnie uczestniczy w prezentacjach własnej twórczości umieszczjąc ją w szerokim kontekście zagadnienia projektowego.
Wz_1A_C22_K02
W sposób świadomy postepuje zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego w trakcie realizacji własnych projektów.
2,0
3,0W stopniu podstawowym zna zasady etyki i prawa autorskiego i stosuje je w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0W trakcie realizacji projektów przestrzega świadomie prawa autorskiego oraz zasad etyki.
4,5
5,0Podczs realizacji własnego projektu i jego prezentacji posługuje się w sposób prawidłowy cudzą własnością intelektualną oraz zasadami etyki.

Literatura podstawowa

  1. Baugh Gail, Encyklopedia materiałów odzieżowych., Arkady, Warszawa, 2011
  2. Guido Hofenbitze, Bekleidung Schnittkonstruction fur Dammenmode Grundlagen Band, Europa.Lehrmitel, Munchen, 2014, Pozycja dostępna u prowadzącego przedmiot.
  3. Tomoko Nakamichi, Pattern magic 1-3, Laurence King, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Zbigniew Parafianowicz, Konstrukcja i modelowanie odzieży damskiej lekkiej, 2011
  2. Ryszard Kowalczyk, Antropometria, Camela, Warszawa, 2005
  3. Moda.Projektowanie.Jones Sue Jenkyn, Arkady, Warszawa, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie podstawowych technk z zakresu modelowania w materiałach miękkich.6
T-P-2Materiałoznawstwo - tworzenie konstrukcji odzieżowych i przestrzennych form z materiałów miękkich.10
T-P-3Wstępne projekty - omówienie.6
T-P-4Konstrukacja.8
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Konstrukcja form odzieżowych i przestrzennych z materiałów miękkich.10
T-P-2Wspomaganie procesów realizacji wybranych projektów.16
T-P-3Prezentacja i aranżacja projektów.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajeciach.30
A-P-2Wykłady.8
A-P-3Ćwiczenia.10
A-P-4Praca własna.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Praca własna.44
A-P-3Konsultacje indywidualne.10
A-P-4Przygotowanie prezentacji.6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C22_W01Zna zasady konstrukcji odzieży potrzebne do realizacji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-3Pogłębienie wiedzy z zakresu konstrukcji odzieży.
C-2Pogłębienie umiejętności w zakresie modelowania w materiałach miękkich - odzieżowych
Treści programoweT-P-1Omówienie podstawowych technk z zakresu modelowania w materiałach miękkich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie realizacji projeków, uwzględniająca stan wiedzy i umiejetności potrzebna do weryfikacji postepów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym zna zasady konstrukcji niezbędne do realizacji projektu.
3,5
4,0W stopniu dobrym zna konstrukcję i zasady modelowania.
4,5
5,0W stopniu ponadprzeciętnym ma wiedzę z zakresu konstrukcji i modelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C22_W02Potrafi definiować i rozpoznawać oraz formułowac podstawowe procesy techniogiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W02zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-3Pogłębienie wiedzy z zakresu konstrukcji odzieży.
Treści programoweT-P-1Omówienie podstawowych technk z zakresu modelowania w materiałach miękkich.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie realizacji projeków, uwzględniająca stan wiedzy i umiejetności potrzebna do weryfikacji postepów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym zna i potrafi zdefiniować wybrane techniki materiałowe.
3,5
4,0Samodzielnie definiuje i rozwiązuje zadania z zakresu podstawowych zasad technologii.
4,5
5,0Samodzielnie stosuje wiedzę do rozwiązywania złożonych procesów technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C22_U01Posiada umiejętności kognitywne i manualne umożliwiajace realizacje własnych projektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U14umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie umiejętności w zakresie modelowania w materiałach miękkich - odzieżowych
Treści programoweT-P-2Wspomaganie procesów realizacji wybranych projektów.
T-P-2Materiałoznawstwo - tworzenie konstrukcji odzieżowych i przestrzennych form z materiałów miękkich.
T-P-1Konstrukcja form odzieżowych i przestrzennych z materiałów miękkich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie realizacji projeków, uwzględniająca stan wiedzy i umiejetności potrzebna do weryfikacji postepów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Realizuje własne projekty w stopniu podstawowym.
3,5
4,0Potrafi samodzielnie zdefiniować, wybrać i zrealizować własny projekt.
4,5
5,0Potrafi samodzielnie zdefiniować, wybrać i dokonać samodzielnej ewaluacji projektu o wysokim stopniu skomplikowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C22_U02W wyniku nabytych umiejetności potrafi dobrać właściwe materiały oraz zastosować wybraną technikę do uzyskania zamierzonego efektu projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U04umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U16umie świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych
A1_U17umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac artystycznych
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie umiejętności w zakresie modelowania w materiałach miękkich - odzieżowych
C-1Wspomaganie w procesach projektowych i realizacji projektów odzieżowych.
C-3Pogłębienie wiedzy z zakresu konstrukcji odzieży.
Treści programoweT-P-1Omówienie podstawowych technk z zakresu modelowania w materiałach miękkich.
T-P-2Materiałoznawstwo - tworzenie konstrukcji odzieżowych i przestrzennych form z materiałów miękkich.
T-P-1Konstrukcja form odzieżowych i przestrzennych z materiałów miękkich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena będąca sumą nabytych umiejetności z zakresu materiałoznawstwa, konstrukcji i umiejętności manualnych.
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie realizacji projeków, uwzględniająca stan wiedzy i umiejetności potrzebna do weryfikacji postepów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi dobrać materiały do realizacji projektu oraz zastosowac wybrana technikę w stopniu podstawowym.
3,5
4,0Potrafi samodzielnie dobrać materiały do realizacji projektu oraz wybrać właściwą technologię. Staranne wykonanie projektu.
4,5
5,0Potrafi zastosować różnorodne technologie w procesie realizacji własnych projektów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C22_K01Aktywnie prezentuje oraz omawia własne zadania projektowe na forum publicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K02samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1Wspomaganie w procesach projektowych i realizacji projektów odzieżowych.
Treści programoweT-P-3Prezentacja i aranżacja projektów.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena będąca sumą nabytych umiejetności z zakresu materiałoznawstwa, konstrukcji i umiejętności manualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na forum publicznym w sposób zdawkowy potrafi przedstawić własną realizację projektu.
3,5
4,0W sposób świadomy omawia własną realizację z uwzględnieniem problematyki projektowej.
4,5
5,0Aktywnie uczestniczy w prezentacjach własnej twórczości umieszczjąc ją w szerokim kontekście zagadnienia projektowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C22_K02W sposób świadomy postepuje zgodnie z zasadami etyki i prawa autorskiego w trakcie realizacji własnych projektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K06pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K06zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Wspomaganie w procesach projektowych i realizacji projektów odzieżowych.
Treści programoweT-P-3Prezentacja i aranżacja projektów.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia produkcyjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena będąca sumą nabytych umiejetności z zakresu materiałoznawstwa, konstrukcji i umiejętności manualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu podstawowym zna zasady etyki i prawa autorskiego i stosuje je w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0W trakcie realizacji projektów przestrzega świadomie prawa autorskiego oraz zasad etyki.
4,5
5,0Podczs realizacji własnego projektu i jego prezentacji posługuje się w sposób prawidłowy cudzą własnością intelektualną oraz zasadami etyki.