Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki produkcyjne - meblarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki produkcyjne - meblarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie
projektyP7 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie studiów pierwszego stopnia kursu Wzornictwa. Podstawowa znajomość stosowanych w wytwarzaniu mebli materiałów i technologii. Podstawowa wiedza z zakresu ergonomii.
W-2Ukończenie kursu ergonomii i metodyki projektowania dla studentów I stopnia (licencjackich) lub kursów podstaw projektowania spełniających minima programowe dla studiów pierwszego stonia kierunku wzornictwo na innych uczelniach.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
C-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
C-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
C-4Celem kursu jest wyrobienie wśród studentów zdolności pracy grupowej oraz reprezentowania interesów zawodowych tej grupy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe.6
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.8
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej8
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.6
T-P-5Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.2
30
projekty
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe. Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu. Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych. Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w korektach projektów własnych oraz innych uczestników kursu15
A-P-2Realizacja zadań semestralnych pod opieką prowadzącego15
A-P-3Samodzielne poszukiwanie, koncypowanie oraz realizowanie zadań semestranych; przygotowywanie się do korekt15
A-P-4Przygotowywanie samodzielnego projektu na wskazany bądź samodzielnie wyszukany konkurs projektowy branży meblarskiej30
A-P-5Zwiedzanie targów i wystaw branży meblarskiej15
90
projekty
A-P-1Udział w korektach projektów własnych oraz innych uczestników kursu15
A-P-2Realizacja zadań semestralnych pod opieką prowadzącego30
A-P-3Samodzielne poszukiwanie, koncypowanie oraz realizowanie zadań semestranych; przygotowywanie się do korekt15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Pokaz
M-3Metoda projektów
M-4Korekta projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena składowa z ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu dyplomowego, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania; ocena teoretycznej pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania
S-4Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu dyplomowego bądż przeddyplomowego, stanowiącego wprowadzenie do tematyki pracy dypolomowej
S-5Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-6Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
S-7Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C18_W01
zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania mebli; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby meblarskiestolarskie; rozumie różnicę między przemysłowymi a rzemieślniczymi metodami wytwarzania mebli; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju meblarstwa
Wz_1A_W04A1_W13C-1T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C18_U01
umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową wyrobu meblarskiego o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji oraz procesu użytkowego
Wz_1A_U04A1_U16, A1_U17C-2T-P-3, T-P-2M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C18_K01
interesuje się kluczowymi dla studiowanego kierunku zagadnieniami z obszaru meblarstwa; kontynuuje i rozszerza działania projektowe w tym obszarze, poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności
Wz_1A_K01A1_K01, A1_K02C-3T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-1M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C18_W01
zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania mebli; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby meblarskiestolarskie; rozumie różnicę między przemysłowymi a rzemieślniczymi metodami wytwarzania mebli; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju meblarstwa
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w obszarze wzornictwa, dziedzin pokrewnych oraz technologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C18_U01
umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową wyrobu meblarskiego o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji oraz procesu użytkowego
2,0
3,0Student opracował projekt spełniające na poziomie podstawowym wymagania konstrukcyjne, użytkowe, jak i estetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C18_K01
interesuje się kluczowymi dla studiowanego kierunku zagadnieniami z obszaru meblarstwa; kontynuuje i rozszerza działania projektowe w tym obszarze, poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności
2,0
3,0student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie zagadnieniami z obszaru kursu, w bardzo niewielkim zakresie kontynuuje i rozszerza swe działania projektowe, niewiele poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jabłoński Jan, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006, ISBN 83-7143-238-0
  2. Jerzy Smardzewski, PROJEKTOWANIE MEBLI, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2009, ISBN 978-83-09-01033-3
  3. Ernst Rettelbusch, Podręcznik stylów - Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji, Arkady, 2013, ISBN 978-83-213-4815-5
  4. Stanisław Dzięgielewski, Jerzy Smardzewski, Meblarstwo - Projekt i konstrukcja, PWRIL, 1995, ISBN 83-09-01642-5
  5. Irena Swaczyna, Mieczysław Swaczyna, Konstrukcja mebli - cz. 2., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998, 2

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Smardzewski, Komputerowo zintegrowane wytwarzanie mebli, Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Poznań, 2007, ISBN 978-83-09-01015-9
  2. Lesław Giełdowski, Rysunek techniczny dla stolarza i technika technologii drewna, WSiP, 2008, ISBN 978-83-02-10120-5
  3. Etienne Grandjean, Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe.6
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.8
T-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej8
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.6
T-P-5Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe. Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu. Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych. Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w korektach projektów własnych oraz innych uczestników kursu15
A-P-2Realizacja zadań semestralnych pod opieką prowadzącego15
A-P-3Samodzielne poszukiwanie, koncypowanie oraz realizowanie zadań semestranych; przygotowywanie się do korekt15
A-P-4Przygotowywanie samodzielnego projektu na wskazany bądź samodzielnie wyszukany konkurs projektowy branży meblarskiej30
A-P-5Zwiedzanie targów i wystaw branży meblarskiej15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w korektach projektów własnych oraz innych uczestników kursu15
A-P-2Realizacja zadań semestralnych pod opieką prowadzącego30
A-P-3Samodzielne poszukiwanie, koncypowanie oraz realizowanie zadań semestranych; przygotowywanie się do korekt15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C18_W01zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania mebli; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby meblarskiestolarskie; rozumie różnicę między przemysłowymi a rzemieślniczymi metodami wytwarzania mebli; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju meblarstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W04zna w stopniu ogólnym procesy wytwarzania produktów przemysłowych; rozumie wpływ racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych na wyroby przemysłowe; ma elementarną wiedzę z zakresu historii rozwoju techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W13zna określony zakres problematyki związanej z technologiami stosowanymi w danej dyscyplinie artystycznej (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest nabycie przez słuchaczy wiedzy o budowie, cechach funkcjonalnych oraz procesie użytkowania szeroko pojętego mebla.
Treści programoweT-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.
T-P-5Podsumowanie semestru, przegląd, omówienie i ocena realizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę w obszarze wzornictwa, dziedzin pokrewnych oraz technologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C18_U01umie samodzielnie, metodycznie całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową wyrobu meblarskiego o podstawowym stopniu komplikacji konstrukcji oraz procesu użytkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U04umie przeprowadzić racjonalny wybór techniki wytwarzania projektowanego wyrobu; potrafi stworzyć optymalną do założonej techniki wytwarzania formę przemysłową przy jednoczesnym zachowaniu wysokich walorów plastycznych projektowanego obiektu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U16umie świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac artystycznych
A1_U17umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac artystycznych
Cel przedmiotuC-2W trakcie trwania kursu student zdobywa umiejętności, które umożliwiają mu zaprojektowanie odpowiedniej pod względem użytkowym i estetycznym formy produktu dzięki zastosowaniu odpowiednich materiałów i technik wytwarzania.
Treści programoweT-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena składowa z ćwiczeń przeprowadzonych podczas zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opracował projekt spełniające na poziomie podstawowym wymagania konstrukcyjne, użytkowe, jak i estetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C18_K01interesuje się kluczowymi dla studiowanego kierunku zagadnieniami z obszaru meblarstwa; kontynuuje i rozszerza działania projektowe w tym obszarze, poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
A1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-3Realizacja kursu wymaga od studentów znajomości zagadnień gospodarczych, społecznych i kulturowych oraz powiązania ich z własną działalnością projektową.
Treści programoweT-P-3Mebel dedykowany, mebel uniwersalny - budowa obiektu użytkowego na podstawie analizy wymagań, ograniczeń, zwyczajów grupy docelowej
T-P-4Przenikanie form, stylów, przeznaczenia i technologii w projektowaniu obiektów użytkowych.
T-P-2Meble stacjonarne, mobilne, czasowe, efemeryczne. Dobór środków (procesów technologicznych, materiałów) właściwych do charakteru projektowanego mebla / obiektu.
T-P-1Mebel eksperymentalny. Wykorzystanie zjawisk naturalnych, fizycznych, chemicznych do stworzenia małej formy posiadającej funkcje użytkowe.
Metody nauczaniaM-4Korekta projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena predyspozycji zawodowych oraz umiejętności swobodnej kreacji form użytkowych z szerokiego wachlarza materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie zagadnieniami z obszaru kursu, w bardzo niewielkim zakresie kontynuuje i rozszerza swe działania projektowe, niewiele poszerzając przy tym swą wiedzę i umiejętności
3,5
4,0
4,5
5,0