Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Melioracje wodne

Sylabus przedmiotu Hydrologia i hydrogeologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Melioracje wodne
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Hydrologia i hydrogeologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 22 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z krążenia wody w przyrodzie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiary hydrometryczne, opracowanie wyników. Przepływy charakterystyczne i umowne2
T-A-2Warunki geologiczne występowania wód podziemnych2
T-A-3Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych2
T-A-4Krzywa konsumcyjna2
8
wykłady
T-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie1
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski4
T-W-3Wody w jeziorach i zbiornikach wodnych2
T-W-4Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa i jakościowa (Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Azotanowa).3
T-W-5Rodzaje retencji - mała retencja wodna, zbiornikowa, jeziorna, glebowa.3
T-W-6Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.3
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych4
T-W-8Podstawowe prawa ruchu cieczy w ośrodkach porowatych2
22

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do testów sprawdzających12
A-A-3Opracowanie materiałow hydrologicznych dla wybranego przekroju rzeki24
A-A-4Konsultacje opracowania10
A-A-5Studiowanie wybranej literatury6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Studiowanie literatury technicznej20
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Prezentacja z zakresu wybranego zagadnienia16
A-W-5Przygotowanie do egzaminu końcowego16
A-W-6Studiowanie materiałów hydrologicznych10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film o gospodarce wodnej
M-4ćwiczenia praktyczne; opracowania hydrologiczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-03_W01
słuchacz ma podstawową wiedzę na temat krążenia wody w przyrodzie, rozróżnai obiekty hydrologiczne, zna sposoby stanów wody i prędkości przepływu, zna podziały i klasyfikacje wód podziemnych
MW_10A_W07C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-03_U01
słucz hacz charakteryzuje wody podziemne, powierzchniowe, ocenia wpływ stanów i poziomów wody na środowisko przyrodnicze
MW_10A_U08C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MW_10A_SPMW-03_K01
słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniki ingerencji człowieka
MW_10A_K05C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-03_W01
słuchacz ma podstawową wiedzę na temat krążenia wody w przyrodzie, rozróżnai obiekty hydrologiczne, zna sposoby stanów wody i prędkości przepływu, zna podziały i klasyfikacje wód podziemnych
2,0
3,0słuchacz charakteryzuje obiekty hydrologiczne, cykl hydrologiczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-03_U01
słucz hacz charakteryzuje wody podziemne, powierzchniowe, ocenia wpływ stanów i poziomów wody na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0słuczacz w dostateczny sposób charakteryzyje cykle hydrologiczne, ma wiedze na temat pomiarów stanów i pozimów wód
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MW_10A_SPMW-03_K01
słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniki ingerencji człowieka
2,0
3,0potrafi ocenić wpływa zmian antropogenicznych na środowisko wodne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWNWarszawa, Warszawa, 2009
  2. Chełmicki W., Wody- zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997

Literatura dodatkowa

  1. czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiary hydrometryczne, opracowanie wyników. Przepływy charakterystyczne i umowne2
T-A-2Warunki geologiczne występowania wód podziemnych2
T-A-3Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych2
T-A-4Krzywa konsumcyjna2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie1
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski4
T-W-3Wody w jeziorach i zbiornikach wodnych2
T-W-4Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa i jakościowa (Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Azotanowa).3
T-W-5Rodzaje retencji - mała retencja wodna, zbiornikowa, jeziorna, glebowa.3
T-W-6Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.3
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych4
T-W-8Podstawowe prawa ruchu cieczy w ośrodkach porowatych2
22

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do testów sprawdzających12
A-A-3Opracowanie materiałow hydrologicznych dla wybranego przekroju rzeki24
A-A-4Konsultacje opracowania10
A-A-5Studiowanie wybranej literatury6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach22
A-W-2Studiowanie literatury technicznej20
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Prezentacja z zakresu wybranego zagadnienia16
A-W-5Przygotowanie do egzaminu końcowego16
A-W-6Studiowanie materiałów hydrologicznych10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-03_W01słuchacz ma podstawową wiedzę na temat krążenia wody w przyrodzie, rozróżnai obiekty hydrologiczne, zna sposoby stanów wody i prędkości przepływu, zna podziały i klasyfikacje wód podziemnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10A_W07Rozróżnia obiekty hydrologiczne, zna sposoby pomniarów stanów i poziomów wód, prędkości przepływu. Posiada wiedzę na temat krążenia wody w środowisku przyrodniczym
Cel przedmiotuC-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody
Treści programoweT-W-3Wody w jeziorach i zbiornikach wodnych
T-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie
T-W-5Rodzaje retencji - mała retencja wodna, zbiornikowa, jeziorna, glebowa.
T-W-6Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych.
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film o gospodarce wodnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz charakteryzuje obiekty hydrologiczne, cykl hydrologiczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-03_U01słucz hacz charakteryzuje wody podziemne, powierzchniowe, ocenia wpływ stanów i poziomów wody na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10A_U08określa zjawiska ekstremalne, hydrologiczne, zjawiska powodziowe, charakteruzuje wody podziemne i powierzchniowe
Cel przedmiotuC-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody
Treści programoweT-A-2Warunki geologiczne występowania wód podziemnych
T-A-1Pomiary hydrometryczne, opracowanie wyników. Przepływy charakterystyczne i umowne
T-A-3Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Film o gospodarce wodnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuczacz w dostateczny sposób charakteryzyje cykle hydrologiczne, ma wiedze na temat pomiarów stanów i pozimów wód
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMW_10A_SPMW-03_K01słuchacz ma świadomość zmian zachodzących w środowisku naturalnym w wyniki ingerencji człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMW_10A_K05jest świadomy zachodzących zmian w środowisku naturalnym w wyniku ingerencji człowieka
Cel przedmiotuC-1opis zjawisk hydrologicznych, stany i poziomy wody
Treści programoweT-W-1Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie
T-W-4Zasoby wodne, rodzaje, ocena ilościowa i jakościowa (Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Azotanowa).
T-W-2Powierzchniowe, punktowe i liniowe obiektyu hydrograficzne. Parametry fizycznogeograficzne zlewni. Sieć hydrograficzna Polski
T-W-7Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna. Zagadnienia odnowy zasobów wodnych
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
M-3Film o gospodarce wodnej
M-4ćwiczenia praktyczne; opracowania hydrologiczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdziany cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić wpływa zmian antropogenicznych na środowisko wodne
3,5
4,0
4,5
5,0