Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja, wentylacja i wentylacja pożarowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja, wentylacja i wentylacja pożarowa
Specjalność Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 2,00,56egzamin
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw termodynamiki technicznej i mechanki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych, wentylacji bytowej i pożarowej
C-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego4
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego15
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu11
30
wykłady
T-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).2
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące właściwości powietrza wilgotnego i jego przemian, związane z obróbką termodynamiczną dla potrzeb wentylacji i klimatyzacji ( wykres i-x)4
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.4
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.6
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-6Centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne.2
T-W-7Zagadnienia akustyczne w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
T-W-8Zasady ustalania konfiguracji instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, podstawy sporządzania rysunków2
T-W-9Organizacja wymiany powierza w pomieszczeniach.2
T-W-10Czerpnie i wyrzutnie. Nawiewniki i elementy wywiewne2
T-W-11Podstawy wentylacji pożarowej i oddymiania6
T-W-12Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach wysokich i wysokościowych5
T-W-13Podstawy obliczeń wentylacji pożarowej4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2opracowywanie zagadnienia projektowego poza zajęciami na uczelni25
A-P-3zgromadzenie dokumentacji architektoniczno- budowlanej dla obiektów objętych opracowaniami projektowymi5
60
wykłady
A-W-1udział w szkoleniu firmy z branży wentylacyjnej, klimatyzacyjnej/targach branżowych/wycieczce technicznej2
A-W-2przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3uczestnictwo w zajęciach45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-3metody eksponujące- film
M-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
M-6metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/11_W01
Rozumie budowę oraz procesy zachodzące w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
S_2A_W04, S_2A_W06T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-4, M-1, M-3, M-2, M-6S-1
S_2A_S/D/11_W02
Rozumie zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
S_2A_W12, S_2A_W06, S_2A_W13T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-3, C-1T-W-5M-4, M-1, M-3, M-2, M-6S-1
S_2A_S/D/11_W03
Rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny zwązane z wykonaniem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
S_2A_W14T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1M-4, M-1, M-2S-1
S_2A_S/D/11_W04
Zna uwarunkowania formalne w tym przepisy prawa związane z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
S_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3M-4, M-1, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/11_U01
Umiejętność samodzielnego zdefiniowania i oceny zagadnienia technicznego związanego z projektowaniem i eksploatacją instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
S_2A_U11, S_2A_U10T2A_U09, T2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03C-2, C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-8, T-W-5M-4, M-1, M-5S-1
S_2A_S/D/11_U02
Umiejętność wybrania i zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych do projektowania lub sprawdzenia rozwiązania instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
S_2A_U21, S_2A_U07, S_2A_U10, S_2A_U19T2A_U07, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U08C-2, C-1T-P-2, T-P-3, T-W-4, T-W-3M-4, M-1, M-5S-1
S_2A_S/D/11_U03
Znajomość uwarunkowań formalnych w tym przepisów prawa związanych z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
S_2A_U15, S_2A_U19T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U06, InzA2_U08C-2T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-11M-4, M-1, M-5S-1
S_2A_S/D/11_U04
umiejętność wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla wybranego obiektu
S_2A_U17, S_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/11_K01
ma świadomość wpływu efektów swojej pracy na: opinię o nowych technologiach, komfort użytkowania, jakość środowiska wewnętrznego, oszczędność energii, bezpieczeństwo użytkowania
S_2A_K02, S_2A_K05T2A_K03, T2A_K06InzA2_K02C-3T-W-1, T-W-5, T-W-11M-5S-1
S_2A_S/D/11_K02
Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice VAC z uwagi na postęp techniczny i wymogi formalne dostosowywania przepisów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
S_2A_K01, S_2A_K05, S_2A_K06, S_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-4, T-W-3M-4, M-1, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/11_W01
Rozumie budowę oraz procesy zachodzące w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0zna budowę i rozumie większość procesów zachodzacych w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_W02
Rozumie zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_W03
Rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny zwązane z wykonaniem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny zwiazane z wykonawstwem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_W04
Zna uwarunkowania formalne w tym przepisy prawa związane z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
2,0
3,0zna większość uwarunkowań prawnych dotyczących zagadnień projektowania, wykonawstwa i eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/11_U01
Umiejętność samodzielnego zdefiniowania i oceny zagadnienia technicznego związanego z projektowaniem i eksploatacją instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność oceny wybranych przez siebie w projekcie rozwiązń instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_U02
Umiejętność wybrania i zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych do projektowania lub sprawdzenia rozwiązania instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność zastosowania odpowiednich metod w obliczeniach instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_U03
Znajomość uwarunkowań formalnych w tym przepisów prawa związanych z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
2,0
3,0nabył podstawową znajomość rozporzadzeń, norm, wytycznych dotyczacych instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_U04
umiejętność wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla wybranego obiektu
2,0
3,0projekt kompletny, jednak są w nim pewne błędy i niedociągniecia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/11_K01
ma świadomość wpływu efektów swojej pracy na: opinię o nowych technologiach, komfort użytkowania, jakość środowiska wewnętrznego, oszczędność energii, bezpieczeństwo użytkowania
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym wływu swojej pracy na opinie o nowych technologiach, oszczędność energii i jakość środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/11_K02
Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice VAC z uwagi na postęp techniczny i wymogi formalne dostosowywania przepisów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu VAC
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Aleksander Pełech, Wentylacja i klimatyzacja -podstawy, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2008
  2. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  3. W.P.Jones, Klimatyzacja, Arkady, Warszawa, 2011
  4. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.
  5. Brzezińska D.; Jędrzejewski R., Wentylacja pożarowa budynków wysokich i wysokościowych., Fluid Desk, Szczecin, 2003
  6. Mizeliński B., Systemy oddymiania budynków, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Waraszawa, 1999, lub wydanie bardziej aktualne
  7. Kaiser K., Wentylacja pożarowa. Projektowanie i instalacja., DW MEDIUM, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. J. Hendiger, P.Ziętek, M.Chludzińska, Wentylacja i klimatyzacja. Materiały pomocnicze do projektowania., Ventures Industries, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego4
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego15
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu11
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).2
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące właściwości powietrza wilgotnego i jego przemian, związane z obróbką termodynamiczną dla potrzeb wentylacji i klimatyzacji ( wykres i-x)4
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.4
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.6
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-6Centrale wentylacyjne i klimatyzacyjne.2
T-W-7Zagadnienia akustyczne w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
T-W-8Zasady ustalania konfiguracji instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, podstawy sporządzania rysunków2
T-W-9Organizacja wymiany powierza w pomieszczeniach.2
T-W-10Czerpnie i wyrzutnie. Nawiewniki i elementy wywiewne2
T-W-11Podstawy wentylacji pożarowej i oddymiania6
T-W-12Przykłady rozwiązań wentylacji pożarowej w budynkach wysokich i wysokościowych5
T-W-13Podstawy obliczeń wentylacji pożarowej4
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2opracowywanie zagadnienia projektowego poza zajęciami na uczelni25
A-P-3zgromadzenie dokumentacji architektoniczno- budowlanej dla obiektów objętych opracowaniami projektowymi5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w szkoleniu firmy z branży wentylacyjnej, klimatyzacyjnej/targach branżowych/wycieczce technicznej2
A-W-2przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3uczestnictwo w zajęciach45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_W01Rozumie budowę oraz procesy zachodzące w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
S_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-W-7Zagadnienia akustyczne w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące właściwości powietrza wilgotnego i jego przemian, związane z obróbką termodynamiczną dla potrzeb wentylacji i klimatyzacji ( wykres i-x)
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-3metody eksponujące- film
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-6metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna budowę i rozumie większość procesów zachodzacych w systemach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_W02Rozumie zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
S_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
S_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-3metody eksponujące- film
M-2metody problemowe-wykład problemowy
M-6metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady efektywnej, energooszczędnej eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_W03Rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny zwązane z wykonaniem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody problemowe-wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny zwiazane z wykonawstwem i eksploatacją systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_W04Zna uwarunkowania formalne w tym przepisy prawa związane z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna większość uwarunkowań prawnych dotyczących zagadnień projektowania, wykonawstwa i eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_U01Umiejętność samodzielnego zdefiniowania i oceny zagadnienia technicznego związanego z projektowaniem i eksploatacją instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
S_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych, wentylacji bytowej i pożarowej
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu
T-W-8Zasady ustalania konfiguracji instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej, podstawy sporządzania rysunków
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność oceny wybranych przez siebie w projekcie rozwiązń instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_U02Umiejętność wybrania i zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych do projektowania lub sprawdzenia rozwiązania instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U21Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
S_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
S_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych, wentylacji bytowej i pożarowej
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nabył podstawową umiejętność zastosowania odpowiednich metod w obliczeniach instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_U03Znajomość uwarunkowań formalnych w tym przepisów prawa związanych z zagadnieniami wentylacji i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
S_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu
T-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
T-W-11Podstawy wentylacji pożarowej i oddymiania
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nabył podstawową znajomość rozporzadzeń, norm, wytycznych dotyczacych instalacji wentylacyjnej i klimatyzacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_U04umiejętność wykonania projektu instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla wybranego obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
S_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania i eksploatacji urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych, wentylacji bytowej i pożarowej
Treści programoweT-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0projekt kompletny, jednak są w nim pewne błędy i niedociągniecia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_K01ma świadomość wpływu efektów swojej pracy na: opinię o nowych technologiach, komfort użytkowania, jakość środowiska wewnętrznego, oszczędność energii, bezpieczeństwo użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
S_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.
Treści programoweT-W-1Podstawy z zakresu higieny jako czynniki kreujące kryteria, którym sprostać muszą instalacje wentylacji i klimatyzacji (komfort cieplny, jakość powietrza, oddziaływanie budynku na zdrowie człowieka).
T-W-5Ocena efektów (ekonomicznych, energetycznych i ekologicznych) eksploatacji systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-11Podstawy wentylacji pożarowej i oddymiania
Metody nauczaniaM-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym wływu swojej pracy na opinie o nowych technologiach, oszczędność energii i jakość środowiska wewnętrznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/D/11_K02Student ma świadomość poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu nowych osiagnięć w technice VAC z uwagi na postęp techniczny i wymogi formalne dostosowywania przepisów krajowych do prawodawstwa UE i jest kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
S_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
S_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
S_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie potrzeby racjonalnej gospodarki energią w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i stosowania rozwiązań energooszczędnych, działania w sposób profesjonalny.
Treści programoweT-P-1Określanie głównych parametrów projektowych instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej: kategoria jakości powietrza wewnętrznego, IDA, ODA, strumienie powietrza, temperatury obliczeniowe,wilgotność, poziom ciśnienia akustycznego
T-P-2Projekt instalacji klimatyzacyjnej/wentylacyjnej dla obiektu użyteczności publicznej lub przemysłowego
T-P-3Projekt instalacji wentylacji pożarowej dla wybranego obiektu
T-W-4Wprowadzenie do klimatyzacji. Elementy składowe instalacji klimatyzacyjnej. Ogrzewanie, chłodzenie, suszenie i nawilżanie powietrza wilgotnego (wykres Moliera (i-X): entalpia właściwa, wilgotność bezwzględna dla powietrza wilgotnego). Zasady doboru urzadzeń i instalacji klimatyzacyjnych.
T-W-3Wprowadzenie do wentylacji budynków: rodzaje wentylacji, elementy składowe instalacji wentylacyjnych, rekuperacja. Zasady doboru i wymiarowania elementów składowych instalacji wentylacyjnej.
Metody nauczaniaM-4metody programowe- z użyciem komputera
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-5metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest świadom w stopniu podstawowym konieczności poszerzania i uzupełniania wiedzy z zakresu VAC
3,5
4,0
4,5
5,0