Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Monitoring i zarządzanie środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring i zarządzanie środowiskiem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologia i ekologia
W-2Gospodarka wodna i ochrona wód
W-3Hydrologia
W-4Inżynieria ochrony atmosfery
W-5Podstawy ochrony rodowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce
C-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych2
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska6
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości1
T-L-4Opracowywanie map akustycznych1
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce1
T-L-6Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego1
T-L-7Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe2
T-L-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska1
T-W-2Podział monitoringu środowiska1
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska1
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska1
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska1
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu1
T-W-7Struktura Państwowego Monitoringu Środowiska (bloki: presje, stan oraz oceny i prognozy)1
T-W-8Monitoring wód1
T-W-9Monitoring hałasu1
T-W-10Monitoring pól elektromagnetycznych1
T-W-11Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego1
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line1
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi1
T-W-14Monitoring promieniowania jonizującego1
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z zakresu wykonywanych zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Wykonanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń5
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego6
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
S-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/C/04_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
S_2A_W02T2A_W02InzA2_W04C-1, C-6, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-14, T-W-7, T-W-4, T-W-10, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_S/C/04_W02
Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
S_2A_W03T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W05C-5, C-3T-L-5, T-W-13, T-W-8, T-W-12M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_S/C/04_W03
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
S_2A_W14T2A_W08InzA2_W03C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-15, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/C/04_U01
Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
S_2A_U09T2A_U08InzA2_U01C-6T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-13, T-W-8, T-W-12M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_S/C/04_U02
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
S_2A_U15T2A_U15, T2A_U17InzA2_U06C-4, C-5, C-3T-L-5, T-W-13, T-W-12M-1, M-2S-1
S_2A_S/C/04_U03
Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
S_2A_U16T2A_U18InzA2_U01C-4, C-6, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/C/04_K01
Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
S_2A_K02T2A_K03C-2, C-6T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_S/C/04_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
S_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-4, C-5, C-2, C-3T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
S_2A_S/C/04_K03
Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
S_2A_K04T2A_K02C-5T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/C/04_W01
Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/C/04_W02
Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/C/04_W03
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/C/04_U01
Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/C/04_U02
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/C/04_U03
Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
S_2A_S/C/04_K01
Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
2,0
3,0Student ma wyrobione w stopniu podstawowym poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/C/04_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/C/04_K03
Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. http://www.gios.gov.pl/artykuly/podkategoria/3/panstwowy-monitoring-srodowiska, 22.09.2012, 2012
  2. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2010-2012, Warszawa, 2009
  3. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity - Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami)
  4. Praca zbiorowa, Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, Szczecin, 2012
  5. Stan środowiska w Polsce - Sygnały 2011, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  6. Obliczania wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe. Ekspertyza wykonana na zamówienie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Warszawa, 2006
  7. Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
  8. Kwiatkowska-Malina J., Monitoring środowiska przyrodniczego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Dojlido J. (red.), Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
  2. Szczepaniak S., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych2
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska6
T-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości1
T-L-4Opracowywanie map akustycznych1
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce1
T-L-6Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego1
T-L-7Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe2
T-L-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska1
T-W-2Podział monitoringu środowiska1
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska1
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska1
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska1
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu1
T-W-7Struktura Państwowego Monitoringu Środowiska (bloki: presje, stan oraz oceny i prognozy)1
T-W-8Monitoring wód1
T-W-9Monitoring hałasu1
T-W-10Monitoring pól elektromagnetycznych1
T-W-11Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego1
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line1
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi1
T-W-14Monitoring promieniowania jonizującego1
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z zakresu wykonywanych zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Wykonanie sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego6
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_W01Ma szczegółową wiedzę w zakresie monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
Treści programoweT-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-4Opracowywanie map akustycznych
T-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-6Ocena stanu powietrza na terenie województwa zachodniopomorskiego
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
T-L-7Obliczanie wskaźników przepływów materiałowych w oparciu o istniejące dane krajowe
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-11Monitoring przyrody. Zintegrowany Monitoring Środowiska Przyrodniczego
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-8Monitoring wód
T-W-9Monitoring hałasu
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie
T-W-14Monitoring promieniowania jonizującego
T-W-7Struktura Państwowego Monitoringu Środowiska (bloki: presje, stan oraz oceny i prognozy)
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska
T-W-10Monitoring pól elektromagnetycznych
T-W-2Podział monitoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu monitoringu środowiska w powiązaniu z inżynierią środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_W02Zna dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
Treści programoweT-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-8Monitoring wód
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym dostępne technologie chroniące środowisko pod kątem określenia ich wpływu na poprawę stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_W03Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-1Zapoznanie studentów z celami i organizacją Państwowego Monitoringu w Polsce
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska
T-W-6Wojewódzkie programy monitoringu
T-W-15Powiązania monitoringu w Polsce z monitoringiem w Europie i na świecie
T-W-4Państwowy Monitoring Środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na stan środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_U01Student potrafi formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-8Monitoring wód
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym formułować założenia dotyczące pomiarów związanych z monitoringiem rodowiska, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_U02Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U15Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
Treści programoweT-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
T-W-13Monitoring jakości gleby i ziemi
T-W-12Monitoring jakości powietrza. Jakość powietrza on-line
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich uwzględniając ich oddziaływanie na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_U03Student potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_U16Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
Treści programoweT-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie ich oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_K01Student ma wyrobione poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-6Zapoznanie studentów z metodami pomiarowymi stosowanymi w monitoringu środowiska oraz metodami statystycznymi opracowywania wyników pomiarów
Treści programoweT-L-3Pobór prób wód i oznaczenie podstawowych wskaźników ich jakości
T-L-1Opracowywanie wyników pomiarów i ocena błędów pomiarowych
T-L-2Metody analityczne stosowane w montoringu środowiska
T-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-5Wieloletnie programy Państwowego Monitoringu Środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobione w stopniu podstawowym poczucie odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_K02Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu monitoring środowiska, których znajomość umożliwia realizację polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
C-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
C-2Przekazanie studentom wiedzy związanej prowadzeniem monitoringu środowiska w Polsce w nawiązaniu do zobowiązań międzynarodowych.
C-3Zapoznanie studentów z wiedzą na temat źródeł i przyczyn zanieczyszczenia poszczególnych komponentów środowiska, jego aktualnym stanem oraz obowiązującymi wskaźnikami jakości.
Treści programoweT-L-5Określanie ładunków wybranych gazów emitowanych do atmosfery w Polsce
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena poprawności opracowania sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaS_2A_S/C/04_K03Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z wiedzą niezbędną przy zarządzaniu zasobami przyrodniczymi zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-3Cele i zadania monitoringu środowiska
T-W-1Wprowadzenie do monitoringu środowiska
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość konieczności stosowania zasady zrównoważonego rozwoju w działalnoci inżynierskiej z zakresu inżynierii środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0