Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Praktyka budowlana - 15 tygodni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka budowlana - 15 tygodni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 30,0 ECTS (formy) 30,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR7 0 30,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie aktualnego ubezpiecznia oraz aktualnych badań lekarskich z wpisem o możliwości pracy na wyskości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1praktyczna obserwacja realizacji poszczególnych etapów (wybranych) procesu inwestycyjnego w budownictwie; zapoznanie sie z narzędziami wspomagającymi proces inwestycyjny (opraogramowania komputerowe)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1praktyka budowlana realizowana w: biurze projektowym, przedsiebiorstwie budowlanym, właściwych urzędach (realizacja i nadzór inwestcyji), laboratoriach - zakończona opracowaniem sprawozdania z praktyk oraz przygotowaniem się do ustnego zaliczenia z praktyk; - końcowe zaliczenie praktyk u kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo0
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1uczestnictwo w zajęciach praktycznych (w zależności od miejsca realizacji praktyki) wraz z przygotowaniem sprawozdania, dokumentacji z odbytej praktyki895
A-PR-2przygotowanie do zaliczenia4
A-PR-3zaliczenie1
900

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowane z użyciem komputera
M-5metody praktyczne: pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena opiekuna praktyk; ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania - zalicznenie ustne praktyki - końcowe z wpisem do indeksu przez kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/P/01_W01
zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizacje i zasady kierowania budową - praktyka na budowie lub w instytucjach zwiazanych z organizacją inwestycji i nadzorem budowlanym oraz: ma wiedzę na temat procesu inwestycyjnego - jego organizacji, uczestników oraz zna podstawy prowadzenia działności gospodarczej w branży budowlanej
B_1A_W19, B_1A_W18T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1T-PR-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/P/01_U01
Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD oraz: Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa - zna podstawy
B_1A_U18, B_1A_U11T1A_U02, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U15InzA_U03, InzA_U07C-1T-PR-1M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/P/01_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - na podstawie obserwacji pracy budowy, biura projektowego; oraz: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu- obserwacja pracy na budowie oraz: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz: Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K05, B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1T-PR-1M-1, M-2, M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/P/01_W01
zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizacje i zasady kierowania budową - praktyka na budowie lub w instytucjach zwiazanych z organizacją inwestycji i nadzorem budowlanym oraz: ma wiedzę na temat procesu inwestycyjnego - jego organizacji, uczestników oraz zna podstawy prowadzenia działności gospodarczej w branży budowlanej
2,0
3,0jest w stanie opisać zasady/podstawy kierowania budową, prowadzenia przedsiębiorstwa budwlanego, jest w stanie objaśnić proces inwesycyjny, zasady prowadzenia działalności w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/P/01_U01
Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD oraz: Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa - zna podstawy
2,0
3,0potrafi czytać dokumentację budowlaną: i posłużyć się w tym zakresie wybranymi narzędziami, umie współpracować i współogranizować pracę na budowie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/P/01_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - na podstawie obserwacji pracy budowy, biura projektowego; oraz: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu- obserwacja pracy na budowie oraz: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz: Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0kreatywność, otwartość na wiedzę, zorientowanie na warunki BHP, świadomość odpowiedzilności w zespole, zdolność do podporządkowania się, postepowanie zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. dokumentacja budowlana, 2012
  2. aktualne przepisy prawa budowlanego, 2012

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1praktyka budowlana realizowana w: biurze projektowym, przedsiebiorstwie budowlanym, właściwych urzędach (realizacja i nadzór inwestcyji), laboratoriach - zakończona opracowaniem sprawozdania z praktyk oraz przygotowaniem się do ustnego zaliczenia z praktyk; - końcowe zaliczenie praktyk u kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo0
0

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1uczestnictwo w zajęciach praktycznych (w zależności od miejsca realizacji praktyki) wraz z przygotowaniem sprawozdania, dokumentacji z odbytej praktyki895
A-PR-2przygotowanie do zaliczenia4
A-PR-3zaliczenie1
900
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/P/01_W01zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizacje i zasady kierowania budową - praktyka na budowie lub w instytucjach zwiazanych z organizacją inwestycji i nadzorem budowlanym oraz: ma wiedzę na temat procesu inwestycyjnego - jego organizacji, uczestników oraz zna podstawy prowadzenia działności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
B_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1praktyczna obserwacja realizacji poszczególnych etapów (wybranych) procesu inwestycyjnego w budownictwie; zapoznanie sie z narzędziami wspomagającymi proces inwestycyjny (opraogramowania komputerowe)
Treści programoweT-PR-1praktyka budowlana realizowana w: biurze projektowym, przedsiebiorstwie budowlanym, właściwych urzędach (realizacja i nadzór inwestcyji), laboratoriach - zakończona opracowaniem sprawozdania z praktyk oraz przygotowaniem się do ustnego zaliczenia z praktyk; - końcowe zaliczenie praktyk u kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowane z użyciem komputera
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opiekuna praktyk; ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania - zalicznenie ustne praktyki - końcowe z wpisem do indeksu przez kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest w stanie opisać zasady/podstawy kierowania budową, prowadzenia przedsiębiorstwa budwlanego, jest w stanie objaśnić proces inwesycyjny, zasady prowadzenia działalności w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/P/01_U01Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD oraz: Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa - zna podstawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1praktyczna obserwacja realizacji poszczególnych etapów (wybranych) procesu inwestycyjnego w budownictwie; zapoznanie sie z narzędziami wspomagającymi proces inwestycyjny (opraogramowania komputerowe)
Treści programoweT-PR-1praktyka budowlana realizowana w: biurze projektowym, przedsiebiorstwie budowlanym, właściwych urzędach (realizacja i nadzór inwestcyji), laboratoriach - zakończona opracowaniem sprawozdania z praktyk oraz przygotowaniem się do ustnego zaliczenia z praktyk; - końcowe zaliczenie praktyk u kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opiekuna praktyk; ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania - zalicznenie ustne praktyki - końcowe z wpisem do indeksu przez kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi czytać dokumentację budowlaną: i posłużyć się w tym zakresie wybranymi narzędziami, umie współpracować i współogranizować pracę na budowie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/P/01_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - na podstawie obserwacji pracy budowy, biura projektowego; oraz: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu- obserwacja pracy na budowie oraz: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz: Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1praktyczna obserwacja realizacji poszczególnych etapów (wybranych) procesu inwestycyjnego w budownictwie; zapoznanie sie z narzędziami wspomagającymi proces inwestycyjny (opraogramowania komputerowe)
Treści programoweT-PR-1praktyka budowlana realizowana w: biurze projektowym, przedsiebiorstwie budowlanym, właściwych urzędach (realizacja i nadzór inwestcyji), laboratoriach - zakończona opracowaniem sprawozdania z praktyk oraz przygotowaniem się do ustnego zaliczenia z praktyk; - końcowe zaliczenie praktyk u kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5metody praktyczne: pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena opiekuna praktyk; ocena na podsawie przygotowanego sprawozdania - zalicznenie ustne praktyki - końcowe z wpisem do indeksu przez kierownika praktyk zawodowych kierunku budownictwo
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0kreatywność, otwartość na wiedzę, zorientowanie na warunki BHP, świadomość odpowiedzilności w zespole, zdolność do podporządkowania się, postepowanie zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0