Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 1,70,44zaliczenie
wykładyW2 9 1,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi.
W-2Ukończony kurs ekonomika przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie załącznika do oferty. Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym.4
T-P-2Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-3Opracowanie wyników dla projektu.1
9
wykłady
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu ich rodzaje i właściwy dobór.1
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki1
T-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.1
T-W-4Rozpoczęcie robót - Kl. 8. Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 102
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 142
T-W-6Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej. Zasady rostrzygania sporów.1
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu40
A-P-3zaliczenie projektu1
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych26
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/08_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
B_2A_W14T2A_W08C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/08_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
B_2A_U16T2A_U15, T2A_U17C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-P-2, T-P-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/08_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
B_2A_K07, B_2A_K01T2A_K04, T2A_K05C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/08_W01
Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/08_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/08_K01
Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Warunki Kontraktu na Budowę, FIDIC Cosmopoli, Warszawa, 2005
  2. Praca zbiorowa, Przygotowanie Procesu inwestycyjnego z zastosowaniem procedur FIDIC, PZiTB, Lublin, 2010
  3. Boczek Z.J., realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówien publicznych oraz procedury FIDIC, EUROINSTYTUT, Szczecin, 2009
  4. Tracz K., Konspekt z wykładów - FIDIC, Szczecin, 2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie załącznika do oferty. Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym.4
T-P-2Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-3Opracowanie wyników dla projektu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu ich rodzaje i właściwy dobór.1
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki1
T-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.1
T-W-4Rozpoczęcie robót - Kl. 8. Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 102
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 142
T-W-6Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej. Zasady rostrzygania sporów.1
T-W-7Zaliczenie pisemne przedmiotu1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja projektu40
A-P-3zaliczenie projektu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych26
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4zaliczenie przedmiotu1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D/08_W01Potrafi definiować i dobierać warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Potrafi rozpoznawać ryzyka z różnymi warunkami kontraktowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
Treści programoweT-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
T-W-6Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej. Zasady rostrzygania sporów.
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D/08_U01Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
Treści programoweT-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
T-W-4Rozpoczęcie robót - Kl. 8. Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 10
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
T-P-2Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.
T-P-3Opracowanie wyników dla projektu.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D/08_K01Nabywa zdolności do kreatywnego zarządzania procesem przetargowym inwestycji budowlanych oraz do aktywnego i odpowiedzialnego oddziaływania na proces inwestycyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
Treści programoweT-W-3Podstawowe prawa i obowiązki stron. Pozycja i rola Inżyniera kontraktu.
T-W-2Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
T-W-5Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
Metody nauczaniaM-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem inwestycją budowlaną
3,5
4,0
4,5
5,0