Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla owiec i kóz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla owiec i kóz
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających.
W-2Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli owiec i kóz. Podstawy towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.3
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.4
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.3
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.2
30
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.1
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.1
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.2
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.1
T-W-7Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.35
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-4Konsultacje.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.6
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości.3
A-W-6Konsultacje naukowe4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-8Wykład informacyjny.
M-9Wykład problemowy.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U10_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-2, S-3, S-4, S-6
ZO_2A_HZGu-U10_W02
Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz.
C-3T-W-6M-2, M-8, M-9, M-10, M-11S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U10_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3, S-5
ZO_2A_HZGu-U10_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
C-2T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-4, S-5
ZO_2A_HZGu-U10_U03
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
C-3T-W-6M-2, M-8, M-9, M-10, M-11S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U10_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5, M-6, M-7S-2, S-3, S-4, S-5
ZO_2A_HZGu-U10_K02
Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
C-3T-W-6M-2, M-10, M-11S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U10_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
ZO_2A_HZGu-U10_W02
Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz.
2,0Student nie potrafi wymienić produktów, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Nie zna zasad gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,0Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
3,5Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami. Opanował podstawowe zasady marketingu produktów pochodzenia owczego i koziego.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwość mleka i mięsa małych przeżuwaczy oraz opisać znaczenie produktów tradycyjnych i regionalnych na świecie. Opanował w stopniu bardzo dobrym zasady marketingu produktów tradycyjnych, regionalnych i wytwarzanych w gospodarstwach ekologicznych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami (garbowanie i dystrybucja). Potrafi zaplanować założenie małej przydomowej mleczarni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U10_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
ZO_2A_HZGu-U10_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.
ZO_2A_HZGu-U10_U03
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
2,0
3,0Student potrafi dobrać i z pomocą zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. W stopniu dostatecznym umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów . Posiada umiejętność planowania zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U10_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.
ZO_2A_HZGu-U10_K02
Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
2,0
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym. Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Nowicki B., Kozy, chów i hodowla, PWN, Warszawa, 1990
  2. Kurczak M., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych., SGGW Warszawa., Warszawa, 2004
  3. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  4. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008
  5. Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie., Lublin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Haring F., Hodowla owiec., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Kalinowska Cz., Technologia produkcji owczarskiej., AR Lublin, Lublin, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.3
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.4
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.3
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.1
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.1
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.2
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.1
T-W-7Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.35
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-4Konsultacje.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.6
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości.3
A-W-6Konsultacje naukowe4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_W01Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_W02Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.
Treści programoweT-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-8Wykład informacyjny.
M-9Wykład problemowy.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić produktów, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Nie zna zasad gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,0Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
3,5Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami. Opanował podstawowe zasady marketingu produktów pochodzenia owczego i koziego.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwość mleka i mięsa małych przeżuwaczy oraz opisać znaczenie produktów tradycyjnych i regionalnych na świecie. Opanował w stopniu bardzo dobrym zasady marketingu produktów tradycyjnych, regionalnych i wytwarzanych w gospodarstwach ekologicznych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami (garbowanie i dystrybucja). Potrafi zaplanować założenie małej przydomowej mleczarni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_U01Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_U02Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_U03Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.
Treści programoweT-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-8Wykład informacyjny.
M-9Wykład problemowy.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać i z pomocą zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. W stopniu dostatecznym umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów . Posiada umiejętność planowania zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U10_K02Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.
Treści programoweT-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym. Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0