Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Organizacja wystaw i pokazów zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja wystaw i pokazów zwierząt amatorskich
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>, Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chowu i hodowli zwierząt amatorskich (psów, kotów, drobiu ozdobnego i zwierząt futerkowych)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami organizowania i prowadzenia wystaw. Zaznajomienie z klasami i tytułami wystawowymi zwierząt w zależności od gatunku. Przekazanie wiedzy z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasy wystawowe dla psów oraz uzyskiwane tytuły. Ocena sędziwska. zasady przyznawania championatów.3
T-A-2Regulamin wystaw i zasady zgłaszania kotów. Formalności i ekwipunek wystawowy.3
T-A-3Przygotowanie kota do wystawy. Korzyści i zagrożenia uczestnictwa w wystawach. Klasy wystawowe FIFE3
T-A-4Przygotowanie zwierząt futerkowych do wystawy (szynszyle, króliki, norki i lisy). Zasady oceny zwierząt, warunki przeprowadzana oceny oraz wzorzec oceny zwierząt futerkowych4
T-A-5Kolokwium zaliczenowe z materiału zrealizowanego w trakcie wykładów i audytoriów2
15
wykłady
T-W-1Wzorce ras psów. Prawidłowe wystawianie psów w zależności od rasy. Regulamin wystaw. Zasady zgłaszania na wystawę. Organizacja wystawy.3
T-W-2Najważniejsze organizacje felinologiczne na świecie. Podstawowe zasady oragnizacji wystaw i pokazów kotów.3
T-W-3Wybrane wzorce rasowe ptaków ozdobnych i gołębi.4
T-W-4Przygotowanie ptaków ozdobnych do wystaw. Zabiegi wykonywane w celu wyeksponowania walorów poszczególnych ras drobiu. Postępowanie z ptakami przed wystawą, w czasie transportu i podczas pokazów.3
T-W-5Organizacja logistyczna i przestrzenna wystaw. Warunki mikroklimatyczne sali wystawowej. Zdania i obowiązki organizatorów wystaw ptaków ozdobnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w wykładach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury fachowej10
A-A-3Przygotowanie się kolokwium zaliczającego przedmiot5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury fachowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiadomości z przedmiotu w formie kolokwium pisemnego pod koniec zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.1_W01
Student zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować klasy i tytuły wystawowe zwierząt w zależności od gatunku. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.1_U01
Student posiada umiejętność przeanalizowania najważniejszych prac związanych z organizacją wystawy lub pokazu oraz z przygotowaniem zwierząt do ich prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.
ZO_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U09InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U08

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.1_W01
Student zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować klasy i tytuły wystawowe zwierząt w zależności od gatunku. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
2,0nie zna żadnych zasad organizowania wystaw, nie potrafi wymienić klas i tytułów wystawowych zwierząt. Nie ma żadnych wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczących ich przygotowania do wystaw i pokazów.
3,0zna wybrane zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić niektóre klasy i tytuły wystawowe. Ma podstawowe wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
3,5zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić większość klas i tytułów wystawowych. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
4,0zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić klasy i tytuły wystawowe w zależności od gatunku zwierząt. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
4,5zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować większość klas i tytułów wystawowych w zależności od gatunku zwierząt. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
5,0zna szczegółowe zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować klasy i tytuły wystawowe zwierząt w zależności od gatunku. Ma gruntowne wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów z uwzględnieniem specyfiki gatunkowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.1_U01
Student posiada umiejętność przeanalizowania najważniejszych prac związanych z organizacją wystawy lub pokazu oraz z przygotowaniem zwierząt do ich prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.
2,0Student nie potrafi nawet z pomocą nauczyciela przeanalizować żadnych zadań związanych z organizacją wystawy lub pokazu zwierząt.
3,0Student analizuje ale tylko z pomocą nauczyciela niektóre prace związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólny plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy oraz dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt jednak popełnia przy tym liczne błędy
3,5Student analizuje przy wydatnej pomocy nauczyciela najważniejsze prace związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólny plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt popełniając nieliczne błędy
4,0Student analizuje przy pomocy nauczyciela wszystkie zadania związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólny plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt popełniając drobne błędy.
4,5Student analizuje przy niewielkiej pomocy nauczyciela wszystkie prace związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólnyplan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.
5,0Student samodzielnie analizuje ogół zdań związanych z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.

Literatura podstawowa

  1. Schone Fritz, Peschke Frank, Amatorska hodowla kur, Verlag Peschke, Sebnitz, 2004
  2. Frindt A., Szeleszczuk P., Świecki A., Gołębie, Oficyna Wydawnicza Hoża, Warszawa, 2000
  3. With Dzięciołowska E., Poradnik hodowcy kotów, Oficyna Multico, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kruszewicz A., G., Hodowla ptaków ozdobnych, Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa, 2000
  2. Bielański P., Kowalska D., Króliki, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasy wystawowe dla psów oraz uzyskiwane tytuły. Ocena sędziwska. zasady przyznawania championatów.3
T-A-2Regulamin wystaw i zasady zgłaszania kotów. Formalności i ekwipunek wystawowy.3
T-A-3Przygotowanie kota do wystawy. Korzyści i zagrożenia uczestnictwa w wystawach. Klasy wystawowe FIFE3
T-A-4Przygotowanie zwierząt futerkowych do wystawy (szynszyle, króliki, norki i lisy). Zasady oceny zwierząt, warunki przeprowadzana oceny oraz wzorzec oceny zwierząt futerkowych4
T-A-5Kolokwium zaliczenowe z materiału zrealizowanego w trakcie wykładów i audytoriów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wzorce ras psów. Prawidłowe wystawianie psów w zależności od rasy. Regulamin wystaw. Zasady zgłaszania na wystawę. Organizacja wystawy.3
T-W-2Najważniejsze organizacje felinologiczne na świecie. Podstawowe zasady oragnizacji wystaw i pokazów kotów.3
T-W-3Wybrane wzorce rasowe ptaków ozdobnych i gołębi.4
T-W-4Przygotowanie ptaków ozdobnych do wystaw. Zabiegi wykonywane w celu wyeksponowania walorów poszczególnych ras drobiu. Postępowanie z ptakami przed wystawą, w czasie transportu i podczas pokazów.3
T-W-5Organizacja logistyczna i przestrzenna wystaw. Warunki mikroklimatyczne sali wystawowej. Zdania i obowiązki organizatorów wystaw ptaków ozdobnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w wykładach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury fachowej10
A-A-3Przygotowanie się kolokwium zaliczającego przedmiot5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury fachowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O4.1_W01Student zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować klasy i tytuły wystawowe zwierząt w zależności od gatunku. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych zasad organizowania wystaw, nie potrafi wymienić klas i tytułów wystawowych zwierząt. Nie ma żadnych wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczących ich przygotowania do wystaw i pokazów.
3,0zna wybrane zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić niektóre klasy i tytuły wystawowe. Ma podstawowe wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
3,5zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić większość klas i tytułów wystawowych. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
4,0zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić klasy i tytuły wystawowe w zależności od gatunku zwierząt. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
4,5zna zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować większość klas i tytułów wystawowych w zależności od gatunku zwierząt. Ma wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów.
5,0zna szczegółowe zasady organizowania wystaw, potrafi wymienić i scharakteryzować klasy i tytuły wystawowe zwierząt w zależności od gatunku. Ma gruntowne wiadomości z zakresu postępowania ze zwierzętami wystawianymi a także dotyczące ich przygotowania do wystaw i pokazów z uwzględnieniem specyfiki gatunkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O4.1_U01Student posiada umiejętność przeanalizowania najważniejszych prac związanych z organizacją wystawy lub pokazu oraz z przygotowaniem zwierząt do ich prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U15Umie organizować produkcję zwierzęcą i jej przetwórstwo oraz wykorzystać terapeutyczne właściwości zwierząt i produktów od nich pozyskiwanych, a także prowadzić działalność gospodarczą na obszarach wiejskich z możliwością wykorzystania zaawansowanych technologii informatycznych w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet z pomocą nauczyciela przeanalizować żadnych zadań związanych z organizacją wystawy lub pokazu zwierząt.
3,0Student analizuje ale tylko z pomocą nauczyciela niektóre prace związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólny plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy oraz dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt jednak popełnia przy tym liczne błędy
3,5Student analizuje przy wydatnej pomocy nauczyciela najważniejsze prace związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólny plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt popełniając nieliczne błędy
4,0Student analizuje przy pomocy nauczyciela wszystkie zadania związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólny plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt popełniając drobne błędy.
4,5Student analizuje przy niewielkiej pomocy nauczyciela wszystkie prace związane z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować ogólnyplan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.
5,0Student samodzielnie analizuje ogół zdań związanych z organizacją wystawy lub pokazu wskazując na zagrożenia wynikające z popełnionych błędów. Potrafi zaprojektować plan przygotowania zwierząt do prezentacji podczas wystawy, potrafi ocenić wagę poszczególnych klas i tytułów wystawowych zwierząt w zależności od gatunku. Potrafi dokonać analizy zysków i strat związanych z wystawianiem zwierząt.