Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria embrionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria embrionalna
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresiu rozrodu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.3
T-A-2Diagnostyka prenatalna.3
T-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.3
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.3
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.3
15
wykłady
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.3
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.2
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.2
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.2
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.2
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.2
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.16
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-1S-3, S-2
ZO_2A_HZG-O1.1_W02
Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztuznej aktywacji oocytów.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-6, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej.
ZO_2A_U14, ZO_2A_U13R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-3, S-2
ZO_2A_HZG-O1.1_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy.
2,0Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego ssaków, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii.
3,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii.
3,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie.
4,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie.
4,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
5,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
ZO_2A_HZG-O1.1_W02
Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztuznej aktywacji oocytów.
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy na przygotowanie własnej prezentacji.
3,0Student posiada podstawową wiedzę, która pozwala na przygotowanie prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej.
2,0
3,0Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZG-O1.1_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
2,0
3,0Student podejmuje próbę analizy problemu i uczestniczy w dysusji.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  2. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  3. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 2001
  4. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste, MedPharm, Wrocław, 2009, wydanie polskie pod red. Krzysztofa Kałwaka
  2. Wolszczan A., Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011
  3. Bartel H., Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Scott Ch.T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji, Centrum Kształcenia Akademickiego, Gliwice, 2008, tłumaczenie polskie: Monika Betley
  5. Wielgoś M., Diagnostyka prenatalna z elementami perinatologii, Via Medica, Gdańsk, 2009
  6. Bishop J., Ssaki trangeniczne, PWN, Warszawa, 2001
  7. Krzanowska H., Tischner M., Klonowanie, Zank, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.3
T-A-2Diagnostyka prenatalna.3
T-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.3
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.3
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.3
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.2
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.2
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.2
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.2
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.2
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.16
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.1_W01Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego ssaków, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii.
3,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii.
3,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie.
4,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie.
4,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
5,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.1_W02Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztuznej aktywacji oocytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i
Treści programoweT-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-A-2Diagnostyka prenatalna.
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy na przygotowanie własnej prezentacji.
3,0Student posiada podstawową wiedzę, która pozwala na przygotowanie prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
ZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i
Treści programoweT-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-A-2Diagnostyka prenatalna.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.1_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i
Treści programoweT-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-A-2Diagnostyka prenatalna.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZG-O1.1_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i
Treści programoweT-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-A-2Diagnostyka prenatalna.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podejmuje próbę analizy problemu i uczestniczy w dysusji.
3,5
4,0
4,5
5,0.