Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- podstawowe zagadnienia z paszoznawstwa i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach
C-2zapoznanie studentów z metodami oznaczania i inaktywacji tych substancji oraz zapobiegania zanieczyszczeniu pasz szkodliwymi czynnikami chemicznymi i biologicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach.2
T-A-2Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz.2
T-A-3Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym.2
T-A-4Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach.2
T-A-5Czynniki sprzyjające nagromadzeniu azotanów i azotynów w paszach roślinnych.2
T-A-6Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości.2
T-A-7Sposoby zapobiegania skażeniom pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego.3
15
wykłady
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.2
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.2
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.2
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury7
A-A-3przygotowanie się do kolokwium8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-O1.3_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
ZO_2A_W05R2A_W01, R2A_W06InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-A-3, T-A-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-O1.3_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
ZO_2A_U06R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-O1.3_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
ZO_2A_K08, ZO_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-1T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-O1.3_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ani opisać ważniejszych substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach.
3,0Student, z dużą pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-O1.3_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
2,0Student nie potrafi wskazać właściwych metod wykrywania i oznaczania określonych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje znaczne trudności w uzasadnieniu ich wyboru. Popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji występujących w paszach. Student wykazuje średnie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania większości, omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
5,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student poprawnie uzasadnia ich wybór.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-O1.3_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
2,0Student nie rozumie zagrożeń wynikających z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny i popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest mało samodzielny i popełnia dużo błędów.
4,0Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma nieznaczne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny, ale popełnia błędy.
4,5Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny. Popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student w pełni rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i bezbłędnie omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny i nie popełnia błędów.

Literatura podstawowa

  1. Bubień Z, Ćwiczenia z toksykologii weterynaryjnej, PWN, Warszawa, 1984
  2. Jamroz D. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach.2
T-A-2Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz.2
T-A-3Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym.2
T-A-4Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach.2
T-A-5Czynniki sprzyjające nagromadzeniu azotanów i azotynów w paszach roślinnych.2
T-A-6Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości.2
T-A-7Sposoby zapobiegania skażeniom pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.2
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.2
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.2
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury7
A-A-3przygotowanie się do kolokwium8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O1.3_W01wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-A-3Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym.
T-A-6Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości.
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ani opisać ważniejszych substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach.
3,0Student, z dużą pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O1.3_U01dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami oznaczania i inaktywacji tych substancji oraz zapobiegania zanieczyszczeniu pasz szkodliwymi czynnikami chemicznymi i biologicznymi
Treści programoweT-A-1Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać właściwych metod wykrywania i oznaczania określonych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje znaczne trudności w uzasadnieniu ich wyboru. Popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji występujących w paszach. Student wykazuje średnie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania większości, omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
5,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student poprawnie uzasadnia ich wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-O1.3_K01rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K04Potrafi właściwie zdefiniować ryzyko zawodowe związane z produkcją wysokiej jakości żywności oraz kształtowaniem i stanem środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-A-2Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz.
T-A-4Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach.
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń wynikających z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny i popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest mało samodzielny i popełnia dużo błędów.
4,0Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma nieznaczne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny, ale popełnia błędy.
4,5Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny. Popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student w pełni rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i bezbłędnie omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny i nie popełnia błędów.