Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Towaroznawcza ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawcza ocena żywności
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1hodowle zwierząt, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.1
T-L-2Normy jakościowe żywności. Normalizacja.4
T-L-3Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.4
T-L-4Produkty węglowodanowe i ich charakterystyka towaroznawcza.2
T-L-5Używki i przyprawy. Gatunki handlowe, działanie na organizm.3
T-L-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń.1
15
wykłady
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.1
T-W-2Dodatki do żywności1
T-W-3Znakowanie żywności1
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mięsa1
T-W-5Elementy tuszy zwierzęcej i przygotowanie do obrotu handlowego1
T-W-6Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie1
T-W-7Rodzaje, charakterystyka i produkcja drobiu bitego1
T-W-8Jaja- wymagania jakościowe, opakowania, przechowywanie i transport1
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza ryb i ich przetworów1
T-W-10Tłuszcze roślinne1
T-W-11Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.2
T-W-12Grzyby i przetwory grzybowe1
T-W-13Ziemniaki i produkty przemysłu ziemniaczanego1
T-W-14Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury omawiającej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów7
A-L-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów7
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O5.3_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
ZO_2A_W05, ZO_2A_W09R2A_W01, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-11, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O5.3_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
ZO_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O5.3_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
ZO_2A_K08R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O5.3_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O5.3_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, nie potrafi wykonać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, nie potrafi wykonać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O5.3_K01
Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
2,0Nie potrafi świadomie ocenić jakości żywności i zagrożeń związanych bezpieczeństwem jej spożycia.
3,0Potrafi na poziomie dostatecznym ocenić jakość żywności i zagrożeń związanych bezpieczeństwem jej spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pod red. Sikorskiego Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
  2. pod Red. Grabowskiego T., Kijowskiego J., Mięso i przetwory drobiowe, WNT., Warszawa, 2004
  3. Jurczak M. E., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych. Ocena jakości mięsa, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004
  4. Biller E., Technologia żywności. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Pod red. Mroczka J., Ćwiczenia z kierunkowej technologii żywności. Technologia mięsa i jaj, Wydawnictwo SGGW., Warszawa, 2000
  2. red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
  3. Dudziński Z., Opakowania w gospodarce magazynowej z dokumentacją i wzorcową instrukcją gospodarowania opakowaniami, Wydawnictwo oddk., dańsk, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady znakowania żywności. Kody kreskowe.1
T-L-2Normy jakościowe żywności. Normalizacja.4
T-L-3Rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji żywności.4
T-L-4Produkty węglowodanowe i ich charakterystyka towaroznawcza.2
T-L-5Używki i przyprawy. Gatunki handlowe, działanie na organizm.3
T-L-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.1
T-W-2Dodatki do żywności1
T-W-3Znakowanie żywności1
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mięsa1
T-W-5Elementy tuszy zwierzęcej i przygotowanie do obrotu handlowego1
T-W-6Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie1
T-W-7Rodzaje, charakterystyka i produkcja drobiu bitego1
T-W-8Jaja- wymagania jakościowe, opakowania, przechowywanie i transport1
T-W-9Charakterystyka towaroznawcza ryb i ich przetworów1
T-W-10Tłuszcze roślinne1
T-W-11Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.2
T-W-12Grzyby i przetwory grzybowe1
T-W-13Ziemniaki i produkty przemysłu ziemniaczanego1
T-W-14Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury omawiającej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów7
A-L-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących wykładów7
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów w formie pisemnej.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O5.3_W01Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności i zna metody jej oceny.Potrafi scharakteryzować własciwosci sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-W-11Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.
T-W-3Znakowanie żywności
T-W-5Elementy tuszy zwierzęcej i przygotowanie do obrotu handlowego
T-W-4Charakterystyka towaroznawcza mięsa
T-W-8Jaja- wymagania jakościowe, opakowania, przechowywanie i transport
T-W-2Dodatki do żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
T-W-6Wędliny – charakterystyka, podział, znakowanie, przechowywanie
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O5.3_U01Student posiada umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-W-12Grzyby i przetwory grzybowe
T-W-3Znakowanie żywności
T-W-10Tłuszcze roślinne
T-W-2Dodatki do żywności
T-W-1Żywność jako źródło składników pokarmowych. Źródła i klasyfikacja żywności.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, nie potrafi wykonać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student posiada dostateczną umiejętność identyfikacji zastosowanych surowców, oceny jakości surowców i produktów, nie potrafi wykonać analizy porównawczej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O5.3_K01Potrafi świadomie ocenić jakość oferowanej żywności związanej z bezpieczeństwem jej spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadniemi towaroznawstwa żywności:klasyfikacja żywności,normy żywnościowe,opakowania, przechowywanie.
Treści programoweT-W-12Grzyby i przetwory grzybowe
T-W-11Owoce i warzywa.Przetwory z owoców i warzyw.
T-W-8Jaja- wymagania jakościowe, opakowania, przechowywanie i transport
T-W-2Dodatki do żywności
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składaja się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń aydytoryjnych i wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz prezentacji przygotowanej przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi świadomie ocenić jakości żywności i zagrożeń związanych bezpieczeństwem jej spożycia.
3,0Potrafi na poziomie dostatecznym ocenić jakość żywności i zagrożeń związanych bezpieczeństwem jej spożycia.
3,5
4,0
4,5
5,0