Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Izabela Miklewicz <Izabela.Miklewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1PASZE - pasze pochodzenia roślinnego - pasze pochodzenia zwierzęcego6
T-L-2HIGIENA ZWIERZĄT - higiena żywienia, higiena chowu (higiena w pomieszczeniach inwentarskich, dojenie, chów prosiąt, chów kur)6
T-L-3NAZEWNICTWO ZWIERZĄT HODOWLANYCH1
T-L-4PRZEGLĄD METOD HODOWLANYCH2
15
laboratoria
T-L-1NAUKA O KOMÓRKACH I TKANKACH - komórka zwierzęca i roślinna, budowa i funkcje komórki, rodzaje tkanek3
T-L-2PODSTAWY ANATOMII - informacje ogólne, osteologia, miologia, neurologia, splanchnologia6
T-L-3PODSTAWY FIZJOLOGII - fizjologia trawienia, oddychania, wydalania3
T-L-4CHORBY ZAKAŹNE I NIEZAKAŹNE - choroby infekcyjne koni (grypa końska, zołzy) - choroby infekcyjne bydła (BSE, pryszczyca, gruźlica) - niezakaźne choroby koni (gruda, kolka, ochwat) - niezakaźne choroby bydła (kwasica żwacza, mocznica)12
T-L-5CHOROBY PASOŻYTNICZE KONI I BYDŁA - robaczyca płuc - motylica6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zajęcia praktyczne15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Udział w konsultacjach1
A-L-4Przygotowanie się do egzaminu2
A-L-5Egzamin2
30
laboratoria
A-L-1Zajęcia praktyczne30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć55
A-L-3Udział w konsultacjach5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A1.3_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
ZO_2A_W03R2A_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-2, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A1.3_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
ZO_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3, M-4, M-2, M-6S-2
ZO_2A_A1.3_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
ZO_2A_U05R2A_U01, R2A_U02, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-5S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A1.3_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A1.3_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A1.3_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_A1.3_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A1.3_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Teresa Kawecka-Baumgart, Wybór tekstów w języku niemieckim dla studentów Wydziału Zootechnicznego, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, 1984
  2. Joanna Jastrzębska, Teksty niemieckie z ćwiczeniami dla studentów Wydziału Weterynaryjnego i Zootechnicznego, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 1986
  3. Ludmiła Parynow, Język niemiecki. Teksty fachowe z ćwiczeniami dla studentów Wydziału Weterynarii, Wydawnictwo SGGW-AR w Warszawie, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1PASZE - pasze pochodzenia roślinnego - pasze pochodzenia zwierzęcego6
T-L-2HIGIENA ZWIERZĄT - higiena żywienia, higiena chowu (higiena w pomieszczeniach inwentarskich, dojenie, chów prosiąt, chów kur)6
T-L-3NAZEWNICTWO ZWIERZĄT HODOWLANYCH1
T-L-4PRZEGLĄD METOD HODOWLANYCH2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1NAUKA O KOMÓRKACH I TKANKACH - komórka zwierzęca i roślinna, budowa i funkcje komórki, rodzaje tkanek3
T-L-2PODSTAWY ANATOMII - informacje ogólne, osteologia, miologia, neurologia, splanchnologia6
T-L-3PODSTAWY FIZJOLOGII - fizjologia trawienia, oddychania, wydalania3
T-L-4CHORBY ZAKAŹNE I NIEZAKAŹNE - choroby infekcyjne koni (grypa końska, zołzy) - choroby infekcyjne bydła (BSE, pryszczyca, gruźlica) - niezakaźne choroby koni (gruda, kolka, ochwat) - niezakaźne choroby bydła (kwasica żwacza, mocznica)12
T-L-5CHOROBY PASOŻYTNICZE KONI I BYDŁA - robaczyca płuc - motylica6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajęcia praktyczne15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Udział w konsultacjach1
A-L-4Przygotowanie się do egzaminu2
A-L-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajęcia praktyczne30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć55
A-L-3Udział w konsultacjach5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A1.3_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W03wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego w języku obcym, obowiązujęcego w zootechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-1NAUKA O KOMÓRKACH I TKANKACH - komórka zwierzęca i roślinna, budowa i funkcje komórki, rodzaje tkanek
T-L-2PODSTAWY ANATOMII - informacje ogólne, osteologia, miologia, neurologia, splanchnologia
T-L-3PODSTAWY FIZJOLOGII - fizjologia trawienia, oddychania, wydalania
T-L-4CHORBY ZAKAŹNE I NIEZAKAŹNE - choroby infekcyjne koni (grypa końska, zołzy) - choroby infekcyjne bydła (BSE, pryszczyca, gruźlica) - niezakaźne choroby koni (gruda, kolka, ochwat) - niezakaźne choroby bydła (kwasica żwacza, mocznica)
T-L-5CHOROBY PASOŻYTNICZE KONI I BYDŁA - robaczyca płuc - motylica
T-L-1PASZE - pasze pochodzenia roślinnego - pasze pochodzenia zwierzęcego
T-L-2HIGIENA ZWIERZĄT - higiena żywienia, higiena chowu (higiena w pomieszczeniach inwentarskich, dojenie, chów prosiąt, chów kur)
T-L-3NAZEWNICTWO ZWIERZĄT HODOWLANYCH
T-L-4PRZEGLĄD METOD HODOWLANYCH
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-2praca w grupach
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A1.3_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U05Umie posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2+Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, potrafi komunikować się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i opracowanie na znany mu temat
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-1NAUKA O KOMÓRKACH I TKANKACH - komórka zwierzęca i roślinna, budowa i funkcje komórki, rodzaje tkanek
T-L-2PODSTAWY ANATOMII - informacje ogólne, osteologia, miologia, neurologia, splanchnologia
T-L-3PODSTAWY FIZJOLOGII - fizjologia trawienia, oddychania, wydalania
T-L-4CHORBY ZAKAŹNE I NIEZAKAŹNE - choroby infekcyjne koni (grypa końska, zołzy) - choroby infekcyjne bydła (BSE, pryszczyca, gruźlica) - niezakaźne choroby koni (gruda, kolka, ochwat) - niezakaźne choroby bydła (kwasica żwacza, mocznica)
T-L-5CHOROBY PASOŻYTNICZE KONI I BYDŁA - robaczyca płuc - motylica
T-L-1PASZE - pasze pochodzenia roślinnego - pasze pochodzenia zwierzęcego
T-L-2HIGIENA ZWIERZĄT - higiena żywienia, higiena chowu (higiena w pomieszczeniach inwentarskich, dojenie, chów prosiąt, chów kur)
T-L-3NAZEWNICTWO ZWIERZĄT HODOWLANYCH
T-L-4PRZEGLĄD METOD HODOWLANYCH
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-2praca w grupach
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A1.3_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U05Umie posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2+Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, potrafi komunikować się w sytuacjach codziennych i zawodowych, potrafi napisać sprawozdanie i opracowanie na znany mu temat
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-L-1NAUKA O KOMÓRKACH I TKANKACH - komórka zwierzęca i roślinna, budowa i funkcje komórki, rodzaje tkanek
T-L-2PODSTAWY ANATOMII - informacje ogólne, osteologia, miologia, neurologia, splanchnologia
T-L-3PODSTAWY FIZJOLOGII - fizjologia trawienia, oddychania, wydalania
T-L-4CHORBY ZAKAŹNE I NIEZAKAŹNE - choroby infekcyjne koni (grypa końska, zołzy) - choroby infekcyjne bydła (BSE, pryszczyca, gruźlica) - niezakaźne choroby koni (gruda, kolka, ochwat) - niezakaźne choroby bydła (kwasica żwacza, mocznica)
T-L-5CHOROBY PASOŻYTNICZE KONI I BYDŁA - robaczyca płuc - motylica
T-L-1PASZE - pasze pochodzenia roślinnego - pasze pochodzenia zwierzęcego
T-L-2HIGIENA ZWIERZĄT - higiena żywienia, higiena chowu (higiena w pomieszczeniach inwentarskich, dojenie, chów prosiąt, chów kur)
T-L-3NAZEWNICTWO ZWIERZĄT HODOWLANYCH
T-L-4PRZEGLĄD METOD HODOWLANYCH
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A1.3_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-L-1NAUKA O KOMÓRKACH I TKANKACH - komórka zwierzęca i roślinna, budowa i funkcje komórki, rodzaje tkanek
T-L-2PODSTAWY ANATOMII - informacje ogólne, osteologia, miologia, neurologia, splanchnologia
T-L-3PODSTAWY FIZJOLOGII - fizjologia trawienia, oddychania, wydalania
T-L-4CHORBY ZAKAŹNE I NIEZAKAŹNE - choroby infekcyjne koni (grypa końska, zołzy) - choroby infekcyjne bydła (BSE, pryszczyca, gruźlica) - niezakaźne choroby koni (gruda, kolka, ochwat) - niezakaźne choroby bydła (kwasica żwacza, mocznica)
T-L-5CHOROBY PASOŻYTNICZE KONI I BYDŁA - robaczyca płuc - motylica
T-L-1PASZE - pasze pochodzenia roślinnego - pasze pochodzenia zwierzęcego
T-L-2HIGIENA ZWIERZĄT - higiena żywienia, higiena chowu (higiena w pomieszczeniach inwentarskich, dojenie, chów prosiąt, chów kur)
T-L-3NAZEWNICTWO ZWIERZĄT HODOWLANYCH
T-L-4PRZEGLĄD METOD HODOWLANYCH
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-2Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0