Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Akwarystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwarystyka
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.4
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.4
T-A-3Praktyczne urządzenie akwarium.5
T-A-4Pielęgnacja akwarium.2
15
wykłady
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.2
T-W-2Organizacje hodowców, walory poznawcze, hobbistyczne i estetyczne. Zagadnienia prawne i etyczne: ochrona gatunków.3
T-W-3Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.4
T-W-4Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.2
T-W-5Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-D7_W01
Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii.
ZO_2A_W05, ZO_2A_W09R2A_W01, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-D7_U01
Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych.
ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZA-D7_K01
Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb.
ZO_2A_K05R2A_K03, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-D7_W01
Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii.
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu akwarystyki ogólnej. Nie potrafi podać przykładów pierwszych hodowli ryb akwariowych. Nie umie wymienić rodzajów akwariów w zależności od przeznaczenia. Nie zna podstawowej wiedzy z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić nieliczne gatunki ryb akwariowych, oraz podać przykłady doboru roślin.
4,0Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
4,5Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
5,0Student posiada bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu bardzo dobrym potrafi je scharakteryzować. Zna czynniki warunkujące występowanie raf koralowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-D7_U01
Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych.
2,0Nie umie założyć akwarium oraz nie potrafi dobrać odpowiednich gatunków ryb i roślin pod względem ich zagęszczenia i obsady.
3,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych.
3,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium.
4,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje podstawowe jednostki chorobowe ryb.
4,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.
5,0Potrafi bardzo dobrze rozróżnić rodzaje akwariów oraz bardzo dobrze zidentyfikować poszczególne gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje bardzo dobrze wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZA-D7_K01
Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb.
2,0Brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową.
3,0Świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową.
3,5Świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników.
4,0Świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej.
4,5Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową.
5,0Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową.

Literatura podstawowa

  1. Antychowicz J., Choroby ryb akwariowych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1990
  2. Axelrod H. R., Burgess W. E., Atlas słodkowodnych ryb akwariowych, Wyd. Muza S.A., 1992
  3. Frank S., Encyklopedia ryb akwariowych, Wyd. Delta, 1992
  4. Gromek M., Rośliny wodne i akwarystyczne., Wyd. Mako, 1995
  5. Kornobis S., Podwodny ogród. Dobór i uprawa roślin w akwarium., Wyd. Medix Plus, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.4
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.4
T-A-3Praktyczne urządzenie akwarium.5
T-A-4Pielęgnacja akwarium.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.2
T-W-2Organizacje hodowców, walory poznawcze, hobbistyczne i estetyczne. Zagadnienia prawne i etyczne: ochrona gatunków.3
T-W-3Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.4
T-W-4Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.2
T-W-5Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.10
A-A-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-D7_W01Zna podstawowe gatunki ryb akwariowych. Zna zagadnienia prawne i etyczne dotyczące ochrony gatunków ryb akwariowych. Posiada wiedze z zakresu anatomii i morfologii ryb. Posiada podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz o metodach laboratoryjnych oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.
T-A-4Pielęgnacja akwarium.
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.
T-W-3Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.
T-W-4Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu akwarystyki ogólnej. Nie potrafi podać przykładów pierwszych hodowli ryb akwariowych. Nie umie wymienić rodzajów akwariów w zależności od przeznaczenia. Nie zna podstawowej wiedzy z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu akwarystyki ogólnej. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia ale nie potrafi ich opisać. Posiada w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić nieliczne gatunki ryb akwariowych, oraz podać przykłady doboru roślin.
4,0Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
4,5Student posiada dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu dobrym potrafi je scharakteryzować.
5,0Student posiada bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu akwarystyki ogólnej. Potrafi podać przykłady pierwszych hodowli ryb akwariowych, przytoczyć najważniejsze wydarzenia i daty. Umie wymienić rodzaje akwariów w zależności od przeznaczenia. W stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę z zakresu anatomii i morfologii ryb. Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane gatunki ryb akwariowych pod względem ich doboru, zagęszczenia, obsady. Zna główne jednostki chorobowe ryb i w stopniu bardzo dobrym potrafi je scharakteryzować. Zna czynniki warunkujące występowanie raf koralowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-D7_U01Umie identyfikować podstawowe gatunki ryb akwariowych. Rozróżnia rodzaje akwariów. Potrafi dobrać odpowiednie gatunki ryb akwariowych, planować obsadę i ich zagęszczenie. Potrafi rozpoznać podstawowe jednostki chorobowe ryb akwariowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.
T-A-3Praktyczne urządzenie akwarium.
T-A-4Pielęgnacja akwarium.
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.
T-W-3Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.
T-W-4Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.
T-W-5Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.
T-W-2Organizacje hodowców, walory poznawcze, hobbistyczne i estetyczne. Zagadnienia prawne i etyczne: ochrona gatunków.
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie założyć akwarium oraz nie potrafi dobrać odpowiednich gatunków ryb i roślin pod względem ich zagęszczenia i obsady.
3,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych.
3,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować podstawowe gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium.
4,0Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje podstawowe jednostki chorobowe ryb.
4,5Potrafi rozróżnić rodzaje akwariów oraz zidentyfikować w stopniu dobrym wybrane gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.
5,0Potrafi bardzo dobrze rozróżnić rodzaje akwariów oraz bardzo dobrze zidentyfikować poszczególne gatunki ryb i roślin akwariowych. Potrafi założyć własne akwarium. Rozpoznaje bardzo dobrze wybrane jednostki chorobowe ryb oraz zna się na ich pielęgnacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZA-D7_K01Sudent potrafi samodzielnie założyć akwarium, dobrać odpowiednie gatunki roślin i ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz organizować proces produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą tematyką amatorskiej hodowli akwariowej. Student będzie posiadał wiedzę pozwalającą na utrzymanie własnej hodowli akwariowej a także zdobędzie mocne podstawy do dalszego rozwoju wiedzy w kierunkach przez siebie preferowanych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje, budowa, elementy wystroju i estetyka zbiorników wodnych. Metody testowania jakości wody i jej uzdatnianie.
T-A-2Przegląd wybranych gatunków ryb akwariowych, dobór i zagęszczenie obsady, interakcje międzygatunkowe. Główne jednostki chorobowe i ich leczenie. Organizmy niepożądane i szkodliwe.
T-A-3Praktyczne urządzenie akwarium.
T-A-4Pielęgnacja akwarium.
T-W-1Zarys historii akwarystyki, amatorska hodowla ryb akwariowych w Polsce i na świecie.
T-W-3Ryby: anatomia i morfologia, zarys biologii, systematyka i przegląd gatunków, wymagania środowiskowe, żywienie. Rozmnażanie ryb. Rodzaje hodowli: kryteria użytkowe, biotopowe.
T-W-4Przegląd najpopularniejszych roślin akwariowych.
T-W-5Podstawy hydrobiologii. Przegląd oceanów na świecie cz. I. Akwarium morskie. Morze Corteza jako naturalne akwarium oceanów. Przegląd oceanów na świecie cz. II. Biotopy morskie. Rafy koralowe - Ocean Indyjski.
T-W-2Organizacje hodowców, walory poznawcze, hobbistyczne i estetyczne. Zagadnienia prawne i etyczne: ochrona gatunków.
Metody nauczaniaM-4Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test pisemny
S-2Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową.
3,0Świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową.
3,5Świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników.
4,0Świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej.
4,5Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową.
5,0Świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową.