Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Toksykoproteomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykoproteomika
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
C-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
C-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.9
T-L-2Identyfikacja białek wątroby wykazujących zmiany w ekspresji po ekspozycji na metale ciężkie przy użyciu spektrometru masowego typu MALDI-TOF. 1. Wycinanie z żelu poliakryloamidowego wybranych spotów białkowych manualnie oraz z wykorzystaniem Spot Cutter EXQuest. 2. Przygotowanie spotów białkowych do analizy spektrometrii masowej. 3. Aplikacja próbek na płytki AnchorChip.4
T-L-3Zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.4
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.6
T-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.3
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Teoretyczne przygotowanie studenta do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia materiału obejmującego tematykę ćwiczeń laboratoryjnych.3
31
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia treści wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-5Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-6Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O6.2_W01
Student jest w stanie zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań toksykoproteomicznych.
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-W-1M-2, M-1S-7
ZO_2A_EPZ-O6.2_W02
Student potrafi wymienić techniki analityczne znajdujące swoje zastosowanie w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
ZO_2A_W01R2A_W01C-2T-W-2M-2, M-1S-7
ZO_2A_EPZ-O6.2_W03
Student jest w stanie dobrać odpowiedni model badawczy w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
ZO_2A_W01R2A_W01C-4T-W-3M-2, M-1S-7
ZO_2A_EPZ-O6.2_W04
Student jest w stanie w sposób praktyczny zaplanować oraz zrealizawać badania z zakresu toksykoproteomiki z wykorzystaniem elektroforezy dwukierunkowej.
ZO_2A_W01R2A_W01C-3T-L-1M-6, M-4, M-5, M-3S-2, S-3, S-1
ZO_2A_EPZ-O6.2_W05
Student potrafi określić wpływ substancji toksycznych na modyfikacje metabolizmu białek.
ZO_2A_W01R2A_W01C-1T-L-1, T-L-2M-2, M-4, M-5S-6, S-5, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O6.2_U01
Student wykazuje zorientowanie w nowoczesnych trendach badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
ZO_2A_U13R2A_U01, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-4, C-1T-W-1M-2, M-4, M-5, M-1S-7
ZO_2A_EPZ-O6.2_U02
Student potrafi dobrać odpowiedni model eksperymentalny oraz dostosować adekwatne narzędzia proteomiczne do zaplanowania oraz przeprowadzenia prac badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
ZO_2A_U13R2A_U01, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-2T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-7
ZO_2A_EPZ-O6.2_U03
Student potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne z zakresu toksykoproteomiki z użyciem elektroforezy dwukierunkowej.
ZO_2A_U13R2A_U01, R2A_U05InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08C-3T-L-1M-6, M-4, M-5, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O6.2_K01
Student wykazuje zdolność interpretacji zmian ekspresji proteomu wybranych tkanek zachodzących pod wpływem ekspozycji na leki lub polutanty środowiskowe.
ZO_2A_K08R2A_K05, R2A_K06C-3T-L-1M-6, M-4, M-5, M-3S-2, S-3, S-1
ZO_2A_EPZ-O6.2_K02
Jest otwarty na zdobywanie nowych informacji w różnych źródłach naukowych oraz rozumie potrzebę rozwijania własnej osobowości.
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-3M-6, M-4, M-5S-4, S-1
ZO_2A_EPZ-O6.2_K03
Rozumie potrzebę aktywnej pracy w zespole i potrafi organizować pracę w grupie.
ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02InzA2_K02C-3T-L-1M-6, M-4, M-5, M-3S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O6.2_W01
Student jest w stanie zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań toksykoproteomicznych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EPZ-O6.2_W02
Student potrafi wymienić techniki analityczne znajdujące swoje zastosowanie w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EPZ-O6.2_W03
Student jest w stanie dobrać odpowiedni model badawczy w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EPZ-O6.2_W04
Student jest w stanie w sposób praktyczny zaplanować oraz zrealizawać badania z zakresu toksykoproteomiki z wykorzystaniem elektroforezy dwukierunkowej.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EPZ-O6.2_W05
Student potrafi określić wpływ substancji toksycznych na modyfikacje metabolizmu białek.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O6.2_U01
Student wykazuje zorientowanie w nowoczesnych trendach badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_EPZ-O6.2_U02
Student potrafi dobrać odpowiedni model eksperymentalny oraz dostosować adekwatne narzędzia proteomiczne do zaplanowania oraz przeprowadzenia prac badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_EPZ-O6.2_U03
Student potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne z zakresu toksykoproteomiki z użyciem elektroforezy dwukierunkowej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Pach J. (red.), Zarys toksykologii klinicznej. Podręcznik dla studentów i lekarzy., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2009
  2. Piotrowski J. (red.), Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych., Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 2008
  3. Starek A., Toksykologia narządowa, Wydawnictwo Lekarskie - PZWL, 2007
  4. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie - PZWL, 2006
  5. Skrzypczak W.F. (red.), Proteomika. Wybrane zagadnienia., Wydawnictwo Zapol, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kraj A., Silberring J. (red.), Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004
  2. Suder P., Silberring J. (red.), Spektrometria mas., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.9
T-L-2Identyfikacja białek wątroby wykazujących zmiany w ekspresji po ekspozycji na metale ciężkie przy użyciu spektrometru masowego typu MALDI-TOF. 1. Wycinanie z żelu poliakryloamidowego wybranych spotów białkowych manualnie oraz z wykorzystaniem Spot Cutter EXQuest. 2. Przygotowanie spotów białkowych do analizy spektrometrii masowej. 3. Aplikacja próbek na płytki AnchorChip.4
T-L-3Zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.4
T-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.6
T-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.3
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.11
A-L-3Teoretyczne przygotowanie studenta do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia materiału obejmującego tematykę ćwiczeń laboratoryjnych.3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia treści wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_W01Student jest w stanie zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań toksykoproteomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_W02Student potrafi wymienić techniki analityczne znajdujące swoje zastosowanie w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Treści programoweT-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_W03Student jest w stanie dobrać odpowiedni model badawczy w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_W04Student jest w stanie w sposób praktyczny zaplanować oraz zrealizawać badania z zakresu toksykoproteomiki z wykorzystaniem elektroforezy dwukierunkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_W05Student potrafi określić wpływ substancji toksycznych na modyfikacje metabolizmu białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01wykazuje specjalistyczną/zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w stosunku do biologii, chemii, matematyki, związanych z zootechniką
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
T-L-2Identyfikacja białek wątroby wykazujących zmiany w ekspresji po ekspozycji na metale ciężkie przy użyciu spektrometru masowego typu MALDI-TOF. 1. Wycinanie z żelu poliakryloamidowego wybranych spotów białkowych manualnie oraz z wykorzystaniem Spot Cutter EXQuest. 2. Przygotowanie spotów białkowych do analizy spektrometrii masowej. 3. Aplikacja próbek na płytki AnchorChip.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-5Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_U01Student wykazuje zorientowanie w nowoczesnych trendach badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z aktualnymi kierunkami i celami oraz przyszłymi trendami w badaniach z zakresu toksykoproteomiki.
C-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do toksykoproteomiki – rys historyczny, podstawowe pojęcia oraz zakres prowadzonych badań. Praktyczne aspekty toksykoproteomiki. Aktualne trendy w światowych badaniach z zakresu toksykoproteomiki i wymierne efekty wykorzystania wyników tych badań w praktyce. Kierunki, cele i przyszłe trendy w badaniach toksykoproteomicznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_U02Student potrafi dobrać odpowiedni model eksperymentalny oraz dostosować adekwatne narzędzia proteomiczne do zaplanowania oraz przeprowadzenia prac badawczych z zakresu toksykoproteomiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze specjalistycznymi narzędziami znajdującymi swoje zastosowanie w szeroko rozumianych badaniach toksykoproteomicznych tj.: elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
Treści programoweT-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
T-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-7Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_U03Student potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne z zakresu toksykoproteomiki z użyciem elektroforezy dwukierunkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_K01Student wykazuje zdolność interpretacji zmian ekspresji proteomu wybranych tkanek zachodzących pod wpływem ekspozycji na leki lub polutanty środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_K02Jest otwarty na zdobywanie nowych informacji w różnych źródłach naukowych oraz rozumie potrzebę rozwijania własnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-W-2Wysokospecjalistyczne narzędzia wykorzystywane w badaniach toksykoproteomicznych: elektroforeza dwukierunkowa (2-DE), spektrometria masowa (MS), elektroforeza kapilarna, wielowymiarowa chromatografia cieczowa oraz wysokosprawna chromatografia cieczowa połączona z tandemową spektrometrią mas, wielowymiarowa identyfikacja białek (MudPIT), znakowanie stabilnymi izotopami w hodowli komórkowej (SILAC), technika kodowanego powinowactwa znacznika izotopowego (ICAT), analizy typu iTRAQ, macierze białkowe i peptydowe.
T-W-3Najczęściej wykorzystywane modele badawcze w toksykoproteomice. Zastosowanie oraz przykłady badań in vitro oraz in vivo z zakresu toksykoproteomiki. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności.
Metody nauczaniaM-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O6.2_K03Rozumie potrzebę aktywnej pracy w zespole i potrafi organizować pracę w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem elektroforezy dwukierunkowej będącej jednym z narzędzi proteomicznych wykorzystywanych do badań z zakresu toksykoproteomiki.
Treści programoweT-L-1Wpływ ekspozycji zwierząt na metale ciężkie na zmiany proteomu wątroby. Przygotowanie materiału biologicznego: oczyszczenie wątroby w soli fizjologicznej oraz w roztworze KREBS/Hepes, homogenizacja fragmentów tkanek. Aplikacja próby na paski IPG oraz wprowadzenie odpowiedniego programu ogniskowania izoelektrycznego. Nałożenie zogniskowanych pasków IPG na szczycie żeli SDS-PAGE. Barwienie żeli Błękitem Coomassie. Analiza profili ekspresji białek komórkowych i ich zastosowanie w badaniu mechanizmów toksyczności. Bioinformatyczna analiza danych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych.
Metody nauczaniaM-6Wykonywanie w grupach zaplanowanych ćwiczeń laboratoryjnych.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Praca w grupach.
M-3Objaśnienia dotyczące prawidłowego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach laboratoryjnych.