Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Terapia z zastosowaniem zasobów naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terapia z zastosowaniem zasobów naturalnych
Specjalność Ekologia i profilaktyka zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu biologii, medycyny, ochrony środowiska i geografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zdrowie – definicja i czynniki wpływające na jego prawidłowe utrzymanie.2
T-A-2Zasoby naturalne stosowane do celów leczniczych (naturalne tworzywa lecznicze - wody mineralne, gazy i peloidy, naturalne czynniki przyrodnicze: klimat, krajobraz, szata roślinna, czynniki fizyczne: światło, dźwięk).3
T-A-3Balneologia jako nauka - cele, historia, przedstawiciele.2
T-A-4Ziołolecznictwo (fitoterapia) – dawne i współczesne możliwości wykorzystania preparatów roślinnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.3
T-A-5Dieta a zdrowie.2
T-A-6Animaloterapia jako forma terapii dzieci i dorosłych.2
T-A-7Terapie naturalne dla urody i relaksu.1
15
wykłady
T-W-1Terapie naturalne jako uzupełnienie i wspomaganie działań tradycyjnej medycyny.2
T-W-2Naturalne zasoby przyrody.2
T-W-3Terapia uzdrowiskowa jako bodźcowe oddziaływanie na organizm człowieka.2
T-W-4Mechanizm działania bodźców leczniczych.1
T-W-5Kierunki działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.2
T-W-6Profil leczniczy miejscowości uzdrowiskowych w Polsce i na świecie.2
T-W-7Metody lecznicze stosowane w lecznictwie uzdrowiskowym z wykorzystaniem zasobów naturalnych.2
T-W-8Wskazania i przeciwwskazania do stosowania leczenia uzdrowiskowego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.1
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O1.4_W01
Student zna możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
ZO_2A_W08, ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W06, R2A_W08InzA2_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O1.4_U01
Student wskazuje i uzasadnia przydatność zastosowania wybranych zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
ZO_2A_U02, ZO_2A_U03, ZO_2A_U04R2A_U01, R2A_U02, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4M-4, M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EPZ-O1.4_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym pogłębianiem wiedzy w zakresie treści omawianych na wykładach oraz rozumie konieczność troski o stan własnego zdrowia.
ZO_2A_K09, ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2M-4, M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O1.4_W01
Student zna możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie zajęć i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie zajęć oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O1.4_U01
Student wskazuje i uzasadnia przydatność zastosowania wybranych zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki zajęć.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EPZ-O1.4_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym pogłębianiem wiedzy w zakresie treści omawianych na wykładach oraz rozumie konieczność troski o stan własnego zdrowia.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T, Błażejczyk K, Krawczyk B., Bioklimatologia Człowieka, Wydawnictwo IGiPZ, Warszawa, 1997
  2. Lewandowska A., Turystyka uzdrowiskowa. Materiały do studiowania., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007
  3. Ponikowska I. (red)., Medycyna uzdrowiskowa w zarysie, Wydawnictwo Watex, Warszawa, 1995
  4. Ponikowska I., 5. Medycyna uzdrowiskowa - istota, rola, kierunki działania. Uzdrowiska Polskie - Informator, Izba Gospodarcza Uzdrowiska Polskie, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kochański W., Balneologia i hydroterapia, Wydawnictwo AWF, Wrocław, 2002
  2. Ponikowska I, Marciniak K., Ciechocinek. Terenoterapia uzdrowiskowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zdrowie – definicja i czynniki wpływające na jego prawidłowe utrzymanie.2
T-A-2Zasoby naturalne stosowane do celów leczniczych (naturalne tworzywa lecznicze - wody mineralne, gazy i peloidy, naturalne czynniki przyrodnicze: klimat, krajobraz, szata roślinna, czynniki fizyczne: światło, dźwięk).3
T-A-3Balneologia jako nauka - cele, historia, przedstawiciele.2
T-A-4Ziołolecznictwo (fitoterapia) – dawne i współczesne możliwości wykorzystania preparatów roślinnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.3
T-A-5Dieta a zdrowie.2
T-A-6Animaloterapia jako forma terapii dzieci i dorosłych.2
T-A-7Terapie naturalne dla urody i relaksu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terapie naturalne jako uzupełnienie i wspomaganie działań tradycyjnej medycyny.2
T-W-2Naturalne zasoby przyrody.2
T-W-3Terapia uzdrowiskowa jako bodźcowe oddziaływanie na organizm człowieka.2
T-W-4Mechanizm działania bodźców leczniczych.1
T-W-5Kierunki działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.2
T-W-6Profil leczniczy miejscowości uzdrowiskowych w Polsce i na świecie.2
T-W-7Metody lecznicze stosowane w lecznictwie uzdrowiskowym z wykorzystaniem zasobów naturalnych.2
T-W-8Wskazania i przeciwwskazania do stosowania leczenia uzdrowiskowego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
A-A-4Udział w konsultacjach.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O1.4_W01Student zna możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej.
Treści programoweT-A-1Zdrowie – definicja i czynniki wpływające na jego prawidłowe utrzymanie.
T-A-2Zasoby naturalne stosowane do celów leczniczych (naturalne tworzywa lecznicze - wody mineralne, gazy i peloidy, naturalne czynniki przyrodnicze: klimat, krajobraz, szata roślinna, czynniki fizyczne: światło, dźwięk).
T-A-3Balneologia jako nauka - cele, historia, przedstawiciele.
T-A-4Ziołolecznictwo (fitoterapia) – dawne i współczesne możliwości wykorzystania preparatów roślinnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
T-A-5Dieta a zdrowie.
T-A-6Animaloterapia jako forma terapii dzieci i dorosłych.
T-A-7Terapie naturalne dla urody i relaksu.
T-W-7Metody lecznicze stosowane w lecznictwie uzdrowiskowym z wykorzystaniem zasobów naturalnych.
T-W-1Terapie naturalne jako uzupełnienie i wspomaganie działań tradycyjnej medycyny.
T-W-2Naturalne zasoby przyrody.
T-W-3Terapia uzdrowiskowa jako bodźcowe oddziaływanie na organizm człowieka.
T-W-5Kierunki działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.
T-W-6Profil leczniczy miejscowości uzdrowiskowych w Polsce i na świecie.
T-W-8Wskazania i przeciwwskazania do stosowania leczenia uzdrowiskowego.
T-W-4Mechanizm działania bodźców leczniczych.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie zajęć i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie zajęć oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O1.4_U01Student wskazuje i uzasadnia przydatność zastosowania wybranych zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej.
Treści programoweT-A-1Zdrowie – definicja i czynniki wpływające na jego prawidłowe utrzymanie.
T-A-2Zasoby naturalne stosowane do celów leczniczych (naturalne tworzywa lecznicze - wody mineralne, gazy i peloidy, naturalne czynniki przyrodnicze: klimat, krajobraz, szata roślinna, czynniki fizyczne: światło, dźwięk).
T-A-3Balneologia jako nauka - cele, historia, przedstawiciele.
T-A-4Ziołolecznictwo (fitoterapia) – dawne i współczesne możliwości wykorzystania preparatów roślinnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
T-A-5Dieta a zdrowie.
T-A-6Animaloterapia jako forma terapii dzieci i dorosłych.
T-A-7Terapie naturalne dla urody i relaksu.
T-W-7Metody lecznicze stosowane w lecznictwie uzdrowiskowym z wykorzystaniem zasobów naturalnych.
T-W-1Terapie naturalne jako uzupełnienie i wspomaganie działań tradycyjnej medycyny.
T-W-2Naturalne zasoby przyrody.
T-W-3Terapia uzdrowiskowa jako bodźcowe oddziaływanie na organizm człowieka.
T-W-5Kierunki działalności zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.
T-W-6Profil leczniczy miejscowości uzdrowiskowych w Polsce i na świecie.
T-W-8Wskazania i przeciwwskazania do stosowania leczenia uzdrowiskowego.
T-W-4Mechanizm działania bodźców leczniczych.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki zajęć.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu terapii z zastosowaniem zasobów naturalnych omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_EPZ-O1.4_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym pogłębianiem wiedzy w zakresie treści omawianych na wykładach oraz rozumie konieczność troski o stan własnego zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych i działań praktycznych w zakresie możliwości wykorzystania zasobów naturalnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej.
Treści programoweT-A-1Zdrowie – definicja i czynniki wpływające na jego prawidłowe utrzymanie.
T-A-2Zasoby naturalne stosowane do celów leczniczych (naturalne tworzywa lecznicze - wody mineralne, gazy i peloidy, naturalne czynniki przyrodnicze: klimat, krajobraz, szata roślinna, czynniki fizyczne: światło, dźwięk).
T-A-3Balneologia jako nauka - cele, historia, przedstawiciele.
T-A-4Ziołolecznictwo (fitoterapia) – dawne i współczesne możliwości wykorzystania preparatów roślinnych w terapii i profilaktyce prozdrowotnej ludzi i zwierząt.
T-A-5Dieta a zdrowie.
T-A-6Animaloterapia jako forma terapii dzieci i dorosłych.
T-A-7Terapie naturalne dla urody i relaksu.
T-W-1Terapie naturalne jako uzupełnienie i wspomaganie działań tradycyjnej medycyny.
T-W-2Naturalne zasoby przyrody.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna).
M-5Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. W trakcie prac zespołowych student nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na żadnym z jej etapów.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów w sposób nieudolny i mało samodzielny.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie podstawowym.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student samodzielnie planuje i wykonuje pracę na każdym z jej etapów na poziomie rozszerzonym, chętnie współpracuje z innymi członkami zespołu. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. W trakcie prac zespołowych student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz motywować ich do działania. Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników pracy własnej lub zespołowej.