Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie

Sylabus przedmiotu Chów zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,59zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci powinni wykazać się znajomością chowu zwierząt gospodarskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.2
T-A-2Sposoby żywienie świń paszami wytworzonymi metodami ekologicznymi.2
T-A-3Układanie dawek dla świń w oparciu o pasze objętościowe. Rola pastwiska w żywieniu świń.2
T-A-4Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie.2
T-A-5Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających4
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa przeżuwaczy.Wyrób krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach przydomowych.3
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.2
T-A-2Gospodarstwa agroturystyczne w województwie zachodniopomorskim - wyjazd studyjny6
T-A-3Zakładanie i prowadzenie pasieki w gospodarstwie agroturystycznym. Ule obserwacyjne. Prezentacja sprzętu pasiecznego i produktów pszelich. Skansen pszczelarski.3
T-A-4Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych.2
T-A-5Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy.2
15
wykłady
T-W-1Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.3
T-W-2Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu3
T-W-3Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych.2
T-W-4Pasze i żywienie drobiu w gospodarstwach ekologicznych oraz profilaktyka i leczenie.2
T-W-5Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych4
T-W-6Behawioryzm koniowatych. Metody chowu koni.3
T-W-7Rola konia w agroturystyce oraz formy użytkowania koni.3
20
wykłady
T-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.4
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń2
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.2
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.2
T-W-5Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych.2
T-W-6Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych.2
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.4
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Uczestnictwo w wyjeździe studyjnym8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
31
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-4Wyjazd studyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C3_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich
ZO_2A_W07R2A_W07InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1
ZO_2A_C3_W02
Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej.
ZO_2A_W08R2A_W06C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C3_U01
Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce.
ZO_2A_U09R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_C3_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-A-6, T-A-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C3_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych
3,0Student potrafi wymienić większą część zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
3,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
4,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić
4,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie logicznie wyjaśnić, korzysta umiejętnie z literatury
ZO_2A_C3_W02
Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,0Student wskazuje na pewne możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, lecz nie opisuje dokładnie ich użytkowania
4,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie
4,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta umiejętnie z literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C3_U01
Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce.
2,0Student nie potrafi ocenić problemów związanych z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko
3,0Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (50%).
3,5Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (60%).
4,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (75%).
4,5Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (85%).
5,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko, zaprezentować logicznie wiedzę zdobytą z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_C3_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
2,0Student nie wykazuje żadnego zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
3,0Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
4,5Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny
5,0Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny i kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyńka B., Przekształcanie gospodarstwa konwencjonalnego na produkcję ekologiczną, Kujawsko-Pomorskie Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Minikowo ( w ramach programu Leonardo da Vinci), 2007
  2. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  3. pod red. Świetlikowska, Agroturystyka, Fundacja pomocy Programów dla Rolnictwa, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Górny M., Porównwnie ekologicznych i konwencjonalnych gospodarstw rolnych w Polsce, SGGW, Warszawa, 1999
  2. pod red. Dubiel K., Strategia rozwoju gmin wiejskich na terenach przyrodniczo cennych, Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.2
T-A-2Sposoby żywienie świń paszami wytworzonymi metodami ekologicznymi.2
T-A-3Układanie dawek dla świń w oparciu o pasze objętościowe. Rola pastwiska w żywieniu świń.2
T-A-4Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie.2
T-A-5Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających4
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa przeżuwaczy.Wyrób krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach przydomowych.3
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.2
T-A-2Gospodarstwa agroturystyczne w województwie zachodniopomorskim - wyjazd studyjny6
T-A-3Zakładanie i prowadzenie pasieki w gospodarstwie agroturystycznym. Ule obserwacyjne. Prezentacja sprzętu pasiecznego i produktów pszelich. Skansen pszczelarski.3
T-A-4Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych.2
T-A-5Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.3
T-W-2Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu3
T-W-3Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych.2
T-W-4Pasze i żywienie drobiu w gospodarstwach ekologicznych oraz profilaktyka i leczenie.2
T-W-5Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych4
T-W-6Behawioryzm koniowatych. Metody chowu koni.3
T-W-7Rola konia w agroturystyce oraz formy użytkowania koni.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.4
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń2
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.2
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.2
T-W-5Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych.2
T-W-6Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych.2
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.4
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Uczestnictwo w wyjeździe studyjnym8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C3_W01Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-1Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-3Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych.
T-W-2Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu
T-W-4Pasze i żywienie drobiu w gospodarstwach ekologicznych oraz profilaktyka i leczenie.
T-W-5Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych
T-A-2Sposoby żywienie świń paszami wytworzonymi metodami ekologicznymi.
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.
T-A-4Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie.
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa przeżuwaczy.Wyrób krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach przydomowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych
3,0Student potrafi wymienić większą część zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
3,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
4,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić
4,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie logicznie wyjaśnić, korzysta umiejętnie z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C3_W02Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-5Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych.
T-W-6Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych.
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-1Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-A-4Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie.
T-A-5Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających
T-A-1Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-A-2Gospodarstwa agroturystyczne w województwie zachodniopomorskim - wyjazd studyjny
T-A-3Zakładanie i prowadzenie pasieki w gospodarstwie agroturystycznym. Ule obserwacyjne. Prezentacja sprzętu pasiecznego i produktów pszelich. Skansen pszczelarski.
T-A-4Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych.
T-A-5Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,0Student wskazuje na pewne możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, lecz nie opisuje dokładnie ich użytkowania
4,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie
4,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta umiejętnie z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C3_U01Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-1Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-3Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych.
T-W-2Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu
T-W-5Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych
T-W-7Rola konia w agroturystyce oraz formy użytkowania koni.
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.
T-A-3Układanie dawek dla świń w oparciu o pasze objętościowe. Rola pastwiska w żywieniu świń.
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa przeżuwaczy.Wyrób krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach przydomowych.
T-A-5Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić problemów związanych z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko
3,0Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (50%).
3,5Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (60%).
4,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (75%).
4,5Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (85%).
5,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko, zaprezentować logicznie wiedzę zdobytą z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_C3_K01Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa przeżuwaczy.Wyrób krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach przydomowych.
T-A-3Zakładanie i prowadzenie pasieki w gospodarstwie agroturystycznym. Ule obserwacyjne. Prezentacja sprzętu pasiecznego i produktów pszelich. Skansen pszczelarski.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnego zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
3,0Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
4,5Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny
5,0Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny i kreatywny