Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich z przedmiotami wyrównującymi efekty inżynierskie
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd4
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
T-L-13Wytop wosku2
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego2
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
35
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U12_W01
student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-5S-1
ZO_2A_HZGu-U12_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-4
ZO_2A_HZGu-U12_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
C-2T-L-12, T-W-7, T-W-8M-1, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U12_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
C-2T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-W-6, T-W-11M-1, M-3, M-5S-2
ZO_2A_HZGu-U12_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, choroby roztoczowej, warrozy,
C-3T-L-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZGu-U12_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
C-2M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U12_W01
student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_2A_HZGu-U12_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_HZGu-U12_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZGu-U12_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy2
T-L-2Sekcja pszczoły2
T-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej2
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól2
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół2
T-L-7Budowa i systemy uli2
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka4
T-L-10Wprawianie węzy2
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd4
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach2
T-L-13Wytop wosku2
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego2
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń1
35

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju2
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły2
T-W-3Anatomia pszczoly2
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm2
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku2
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni2
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Przegląd najważniejszych chorób pszczół4
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin2
T-W-11Zakłdanie pasieki2
T-W-12Sprawdzian wiadomości z wykladów1
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach35
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach25
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3studiowanie literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_W01student zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
T-L-2Sekcja pszczoły
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-3Anatomia pszczoly
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-3Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
T-L-7Budowa i systemy uli
T-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-10Pszczoły zapylacze roślin
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej
3,0student potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczele w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_W03zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o sztucznym unasienianiu matek
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-W-7Wychów matek i trutni
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia sztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-8Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
T-L-10Wprawianie węzy
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-L-13Wytop wosku
T-L-14Czyszczenie sprzętu pasiecznego
T-L-15Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-W-11Zakłdanie pasieki
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, choroby roztoczowej, warrozy,
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_HZGu-U12_K01nabiera umiejętnosci pracy w zespole
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu